2 ens navne i netværk
Fra : ps

Dato : 15-11-02 20:52

Har lige oprettet netværk mellem mine 2 pc`er herhjemme. Der er fin
forbindelse, men hver gang jeg starter op, så siger den at der er 2 ens
navne i netværket. Det skal der vel også være, for at de 2 kan snakke
sammen?? Hvordan får jeg fjernet den advarsel?

--
m.v.h.
Preben

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 15-11-02 21:01

ps wrote:
> [...]
> ens navne i netværket. Det skal der vel også være, for at de 2 kan
> snakke sammen?? Hvordan får jeg fjernet den advarsel?

Nej det må der ikke være... skift navn på den ene computer.

--
Mvh Morten Fjendbo

Fjern: @fjern@ i adresse ved svar til mail

Fra : ps

Dato : 15-11-02 21:47

> Nej det må der ikke være... skift navn på den ene computer.

Jamen altså, de 2 computere har hver deres navn. Og hver deres beskrivelse
(fars skrivebord / mors skrivebord).
De har samme - hvad hedder det - arbejdsgruppebetegnelse (den XP selv
foreslår til MSHOME).
Og der er som sagt forbindelse mellem dem. Så det fungere godt nok,.bortset
fra at jeg får den warning op hver gang jeg starter pcèn.
Så hvilket navn er det vi taler om??
Preben

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 15-11-02 22:09

> Så hvilket navn er det vi taler om??

Det navn jeg taler om det det som computeren hedder på et windows
netværk. men som du siger hedder de ikke det samme, men er i samme
arbejdes gruppe. og det er alt sammen godt nok. men det ser ud til
windows har fået noget galt i "halsen" og tror de hedder de samme endnu
(hvis de har)
Prøv at ændre arbejdes gruppe. og evt også netværks navn. og se om det
hjælper, hvis det gør så prøv at ændre tilbage til det de hed/hedder
igen.

Håber du forstår min lille forklaring.

Fra : FreddiE

Dato : 15-11-02 22:15

"ps" <psi@vestnet.dk> skrev i en meddelelse news:ar3mg1$4eg$1@sunsite.dk...

> [...]
nok,.bortset
> fra at jeg får den warning op hver gang jeg starter pcèn.

Det er fordi XP brokker sig over når kontonavn og netværksnavn er det
samme... mener jeg... hvis jeg husker korrekt. Prøv at skriv navn.dk i
netværk isteddet for.

Man behøves slet ikke at have samme "workgroup" navn. Du går bare ind i
Start//kør (Run) og skriver \\navn og trykker enter.

--
Mvh. FreddiE

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 16-11-02 01:23

"ps" <psi@vestnet.dk> skrev i en meddelelse news:ar3jbq$gt5$1@sunsite.dk...
> [...]
> navne i netværket. Det skal der vel også være, for at de 2 kan snakke
> sammen?? Hvordan får jeg fjernet den advarsel?

Mon ikke du har fået givet de to computere samme IP adresser ? Det mås du
ikke, og computernavne må heller ikke være ens.
Workgroup navnet har ingen betydning så lad bare det værre MSHOME eller hvad
du har lyst til - blot de begge er i en Workgroup..

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : ps

Dato : 16-11-02 01:43

> Mon ikke du har fået givet de to computere samme IP adresser ? Det mås du
> ikke, og computernavne må heller ikke være ens.

Hm, samme ip nummer? Jeg har ikke givet noget ip nummer selv - det går jo
helt automatisk. Jeg er på tdc adsl, med "2 dynamiske ipadresse".
Hvordan checker jeg disse ip adresser?
Preben

Fra : Claus E Beyer

Dato : 16-11-02 06:38

"ps" <psi@vestnet.dk> skrev i en meddelelse news:ar44c2$9r6$1@sunsite.dk...

> Hm, samme ip nummer? Jeg har ikke givet noget ip nummer selv - det går jo
> helt automatisk. Jeg er på tdc adsl, med "2 dynamiske ipadresse".
> Hvordan checker jeg disse ip adresser?

http://www.myip.dk/

Claus

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-11-02 06:38

On Sat, 16 Nov 2002 01:43:24 +0100, "ps" <psi@vestnet.dk> wrote:

>Hm, samme ip nummer? Jeg har ikke givet noget ip nummer selv - det går jo
>helt automatisk. Jeg er på tdc adsl, med "2 dynamiske ipadresse".
>Hvordan checker jeg disse ip adresser?
Start-kør, skriv "cmd", der kommer nu en dosboks. Heri skriver du
"ipconfig", du vil nu se hvilke(n) IP du har.
Hvis du skriver "ipconfig /all" får du yderlige netværksinfo, bla. om
du reelt kører DHCP.
/Hans

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-11-02 07:57

>Hm, samme ip nummer? Jeg har ikke givet noget ip nummer selv - det går jo
>helt automatisk. Jeg er på tdc adsl, med "2 dynamiske ipadresse".
Har du router eller modemløsning ?
Hvis du kun har modemløsningen og det er koblet til en hub/switch, og
dine PCer koblet til samme sted, er det måske dit problem, så skal det
ikke udelukkes at begge PCer får samme IP. Læs mit andet svar mht at
finde IP adressen som PCen får tildelt.

Hvis du har router og bruger http://www.myip.dk/ vil du se den ip som
du presenterer ud på internettet, dvs dine PCer vil begge vise samme
ip. Det er helt iorden HVIS du har router. Men det er ikke den ip som
din PC har du ser.
Routeren har 2 ip adresser, den ene peger ud mod internetter (WAN) den
anden peger ind i dit lokalnet (LAN). Routeren kan uddele ip adresser
på/til LAN siden, disse ip adresser er dem du ser med "ipconfig". Med
http://www.myip.dk/ ser du den ip som din router har på WAN siden.

>Hvordan checker jeg disse ip adresser?
med "ipconfig", det kan også være at "winipcfg" virker på XP ?

/Hans

Fra : ps

Dato : 16-11-02 16:11

Hm, nu har jeg fået fjernet advarslen. Jeg højreklikkede og valgt "slet" på
hver enkelt netværkssted på den computer, som brokkede sig.
Der er stadig forbindelse fra den anden pc til denne, men ikke modsat.
Og det til trods for, at jeg har forsøgt at genetablere mit "hjemmenetværk"
ved hjælp af XP`s wizard.
Hvis jeg vælger vis arbejdsgruppe computere, så kommer begge pc`er
imidliertid fint frem, så jeg forstår ikke, hvorfor jeg ikke kan etablere
forbindelse den ene vej??
Preben

Fra : Hans

Dato : 16-11-02 16:17

ps wrote:

> Hm, samme ip nummer? Jeg har ikke givet noget ip nummer selv - det
> går jo helt automatisk. Jeg er på tdc adsl, med "2 dynamiske
> ipadresse". Hvordan checker jeg disse ip adresser?

Hvis du kører uden firewall direkte på ADSL-modemet kunne det tænkes at der
findes en maskine på internettet der heller ikke er beskyttet, og den
tilfældigvis hedder det samme som en af dine maskiner.

Jeg har godt nok aldrig hørt om fænomenet, men det passer meget godt med din
situation.

Prøv og omdøb begge maskiner til andre navne, og helst ikke almindelige
navne som, peter, far, onkel eller lignende.

Frem for alt - Få installeret en firewall på begge maskiner.

--
mvh, Hans

Fra : ps

Dato : 16-11-02 20:10

Hm, tilføjelse. Jeg har lige prøvet at vælge "reparer" for
netværksforbindelsen. Så siger den:
"tcp/ip er ikke aktiveret for forbindelsen. Der kan ikke fortsættes".
Siger det Jer noget? Det er altså den der hedder "netværk, aktiveret,
broforbundet" under "netværksforbindelser/netværksbro". Derudover er der
"netværksbro (netværksbro)3" og så "1394-forbindelse" til stede.
Preben

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 16-11-02 22:50

Den 15/11-2002 klokken 20:52, skrev "ps" <psi@vestnet.dk>
i <ar3jbq$gt5$1@sunsite.dk>:

> [...]
> navne i netværket. Det skal der vel også være, for at de 2 kan snakke
> sammen?? Hvordan får jeg fjernet den advarsel?

Jeg havde samme fejl på min WinXP Home maskine. Se evt.:
<http://groups.google.com/groups?num=100&hl=da&lr=lang_da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&newwindow=1&q=%22ens+navne+p%C3%A5+netv%C3%A6rket%22>

Jeg prøvede også at ændre både computernavne og arbejdsgruppenavne, men
fandt ingen løsning.
Indtil jeg, p.g.a. et senere opstået problem med fildeling på mit
lokalnet, blev rådet til at fjerne Netbeui protokollen på alle maskinerne.
Dette løste fildelingsproblemet, og samtidig forsvandt problemet med de 2
ens navne på netværket . Spørg mig ikke, hvorfor.
(Jeg kører DHCP mod min Router).

Med venlig hilsen,
Kjeld