MS Windows
briani 27239
OEM??
Fra : Ding-Dong

Dato : 15-11-02 17:30

Hej NG

Til at starte med vil jeg lige gøre opmærksom på jeg er både net-spasser
samt IT-klovn
Nu til sagen - jeg har Windows 98 og har nu besluttet at investere i Windows
XP PRO. Jeg kiggede så lidt hos nogen forskellige forhandlere og så at hos
Zitech var der et bud på XP PRO men der stod at det var en OEM version.
Hvad betyder det og er der forskel på en OEM version og en ikke-OEM version?

Med hygsom hilsen

Ding-Dong

Fra : Michel Komischke

Dato : 15-11-02 17:40

Ding-Dong (dennishp@vip.cybercity.dk) skrev :

> Til at starte med vil jeg lige gøre opmærksom på jeg er både
> net-spasser samt IT-klovn

Sådan er vi vel alle startede?

> Hvad betyder det og er der forskel på en OEM version
> og en ikke-OEM version?

Der er ingen forskel i selve programmet/styresystemet.
Men der er en markant forskel i betingelserne for køb af OEM software.. som
igen giver en forskel i prisen.

Retail software er programmer alle kan købe.
OEM er software der bliver solgt ved siden af noget andet. F.eks. en PC, et
Bundkort eller lign. (nej, ikke diskettedrevet til 95,- desværre).

OEM software er billigere end Retail software, på trods af at det er det
samme du får, men på grund af betingelserne du køber det på.

--
Michel Komischke
Maintainer/Administrator

Fra : Morten

Dato : 15-11-02 17:51

> Retail software er programmer alle kan købe.
> OEM er software der bliver solgt ved siden af noget andet. F.eks. en PC, et
> Bundkort eller lign. (nej, ikke diskettedrevet til 95,- desværre).

Men nogle gange sammen med blot en harddisk.

Mvh.
Morten

Fra : Morten

Dato : 15-11-02 17:55

> Men nogle gange sammen med blot en harddisk.

Flot, for pokker - jeg havde lige overset, at du havde skrevet 'bundkort',
jeg læste det i skyndingen som 'kun sammen med PC'. Kvajebajer.

Mvh.
Morten

Fra : Michel Komischke

Dato : 15-11-02 18:34

Morten (morten789@hotmail.com) skrev :

> Men nogle gange sammen med blot en harddisk.

Korrekt, men ikke lovligt.
Om det er fordi der blandt forhandlerne hersker forvirring omkring OEM,
eller fordi man øjner en hurtig handel, skal jeg lade være usagt.

--
Michel Komischke
Maintainer/Administrator

Fra : Martin K

Dato : 15-11-02 18:14

Michel Komischke wrote:
> Retail software er programmer alle kan købe.
> OEM er software der bliver solgt ved siden af noget andet. F.eks. en
> PC, et Bundkort eller lign. (nej, ikke diskettedrevet til 95,-
> desværre).

Har Zitech ikke kørt med nogle tilbud hvor man bare skulle købe en ram-klods
ved siden af. Så var det OEM? Er det ikke noget med at der lige på dette
punkt er et 'hul' i MS' licesbetingelser, der gør at det ikke er ulovligt at
gøre ovenstående?

--
Martin K

Fra : Ding-Dong

Dato : 15-11-02 18:16

> [...]
> punkt er et 'hul' i MS' licesbetingelser, der gør at det ikke er ulovligt

Jo det har de, og de kører endnu....

Ding-Dong

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 15-11-02 23:11

Martin K wrote:
> [...]
> lige på dette punkt er et 'hul' i MS' licesbetingelser, der gør at
> det ikke er ulovligt at gøre ovenstående?

Min hardwarepusher forklarede at ved køb af winxp oem skulle der følge
mindst
et stk. hardware med der har indflydelse på aktiveringen. Og det har netop
en stang ram.
Gu' ved om en intern cdrombrænder kunne være nok.

mvh
Henning

Fra : Martin K

Dato : 16-11-02 11:36

Henning Præstegaard wrote:
> Gu' ved om en intern cdrombrænder kunne være nok.

Har ingen anelse, men det skulle da ikke undre mig om det var nok... og dog.
Mener Zitech sagde at det skulle være mobo, cpu eller ram...

--
Martin K

Fra : Ding-Dong

Dato : 15-11-02 18:20

Michel Komischke skrev i en meddelelse

> OEM software er billigere end Retail software, på trods af at det er det
> samme du får, men på grund af betingelserne du køber det på.

De betingelser, er de meget forskellige i forhold til hvis det var en
ikke-OEM version?
Jeg vil jo købe den i nærmeste fremtid og i løbet af et par år skal min
maskine også udskiftes, så kan jeg vel bare smide XP PRO ind på den nye
maskine - eller hvad?

Med hygsom hilsen

Ding-Dong

Fra : Morten Abildgaard

Dato : 18-11-02 23:30

Ding-Dong skrev i news:ar3ac2$hjj$1@news.cybercity.dk:

> [...]
> Jeg vil jo købe den i nærmeste fremtid og i løbet af et par år skal
> min maskine også udskiftes, så kan jeg vel bare smide XP PRO ind på

Nej. OEM-licensen gælder for den ene maskine du køber den med.

Hvis du køber en OEM-installation, er det dem du har købt den af som
står med håret i postkassen hvis det ikke virker. Eller sagt på en anden
måde: Hvis du har brug for support og du kører med en OEM-installation,
er det ikke Microsoft men OEM'en (Zitech, i dit tilfælde) som står for
denne. Ringer du alligevel til MS (stadigt med din OEM-installation) vil
de højst sandsynligt bede dig ringe til din forhandler istedet. Det
skulle delvist forklare hvorfor en OEM-version er billigere end en
retail. Endvidere gælder det, at når en OEM laver en installation og
giver dig mulighed for at geninstallere softwaren (vha. fx. en CD eller
en skjult partition på harddisken) på den købte maskine, behøver de ikke
at give dig originalmediet med. Og uden originalmedie er du tvunget til
at bruge den geninstallations-metode som OEM'en byder dig, og således
også de fejl og mangler det måtte medfører på andre maskiner - her
hentyder jeg mest til drivere og ekstra programmer. I parantes kan det
bemærkes at IBMs recovery-metoder ligefrem tjekker din BIOS om det er en
IBM-maskine, og nogenlunde det samme gør sig vist gældende for Compaq
også. Så medmindre du ved hvad du skal kigge efter og hvordan en
OEM-installation er opbygget kan det hurtigt blive temmelig subtilt at
have med at gøre.

Håber det kunne forklare lidt, uden at det lød for påståeligt.

Morten Abildgaard