HJÆLP! - IBM Thinkpad R30 stallede under B~
Fra : Flemming Joensson

Dato : 14-11-02 22:11

Æv!
Jeg har lånt en af firmaets bærbare med hjem, mod til gengæld at skulle
installere Windows 2000 UK på den (der var en fransk Windows XP på
før). (Den blev leveret med W2k i sin tid - så drivere osv. findes
til den).

Efter at have gjort det, var der en masse ting der ikke virkede, så jeg
hentede diverse ting fra IBM's side for R30 Device Drivers. Og det
lykkedes da også at få det meste til at virke efter hensigten.

Den ene af disse utilitys, mener jeg hed IBM Configuration Utility
eller noget i den stil. Den tjekkede hvilke ting der var installeret og
blandt andet fandt den ud af at BIOS ikke var opdateret og spurgte mig
om den skulle opdatere BIOS.

Jeg svarede ja, og efter at systemet genstartede kom man så ind i en
BIOS Update Utility, hvor jeg svarede ja til de forskellige spørgsmål -
ja jeg læste alle dialogboksene - grundigt endda.
Da den så når til at gå i gang med selve opdateringen skriver den i den
sidste dialogboks at man kun skal fortsætte hvis det er nødvendigt...
Da maskinen har været ustabil, og IBM's eget tool siger BIOS skal
opdateres, valgte jeg så at gøre dette. Der står så:

"NOW UPDATING
SYSTEM WILL TURN OFF WHEN FINISHED. IT MAY TAKE ABOUT 1 MINUTE.
<<< CAUTION >>>
DO NOT TURN OFF THE COMPUTER DURING THE UPDATE. IF THE SYSTEM PROGRAM
SERVICE UTILITY IS ON DISKETTE, DO NOT REMOVE THE DISKETTE DURING THE
UPDATE."

Det har der så stået i små 20 minutter nu!
Ergo må den være gået ned. Det eneste der har ændret sig er at der nu i
modsætning til tidligere er kommet lys i "Standby mode"-månen - hvad
betyder det?

Er der noget der ved hvordan man kan fikse sådan en fejlet BIOS
opdatering i en laptop - som vel at mærke ikke har noget diskettedrev!

I IBM's README til BIOS-opdateringen står der bare at hvis man slukker
mens den opdaterer skal man muligvis have skiftet bundkort - jeg kan
vel ikke bare lade den stå og køre og håbe på den lige pludselig
slukker af sig selv - så hvad vil i mene jeg bør gøre?
(Jeg har fulgt alle trin i README indtil den stallede - der var strøm
sat til, og batteriet var fuldt opladet inden jeg gik i gang)

Kan man i det hele taget fikse en dårlig BIOS på en sådan maskine selv
- jeg er ikke meget for at tage strømmen fra den - men der er vel ikke
andet at gøre og så håbe på jeg kan fikse det selv?

Fra : Brian Axelgaard [940~

Dato : 14-11-02 22:35

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man i det hele taget fikse en dårlig BIOS på en sådan maskine selv
> - jeg er ikke meget for at tage strømmen fra den - men der er vel ikke
> andet at gøre og så håbe på jeg kan fikse det selv?

Du skal ikke genstarte... så er den sikkert død! Hvis muligt så afbryd
programmet og start opdateringsprogrammet igen.
Det lyder bare mystisk at IBM's eget program laver ged i den... det lyder
ikke til at være den aller nyeste maskine, men sådan en fejl burde imho
blive dækket af IBM.

Fra : Michael Holm

Dato : 14-11-02 22:35

De bedste er nok at vente til sikringen springer næste gang, så dækker din
forsikring...

But seriously...

Sluk og håb på det bedste. Det har du sikkert allereded gjort, så hvad skete
der?

--Michael

Fra : Flemming Joensson

Dato : 14-11-02 23:16

"Michael Holm" <Michael@Holm.org> wrote in

> De bedste er nok at vente til sikringen springer næste gang, så
> dækker din forsikring...

Godt forslag - desværre har vi endnu ikke sprunget en sikring her i
huset i det godt hele år jeg har boet her - selv ikke under diverse
tordenvejr. HFI-relæet har ikke engang slået fra.

> Sluk og håb på det bedste. Det har du sikkert allereded gjort, så
> hvad skete der?

Første gang jeg prøvede at tænde efter jeg havde slukket kunne jeg
intet gøre - der kom bare IBM logoet og så "Press F1 to enter BIOS
setup" og "Pres F12 to enter boot list" - men ingen af dem virkede -
maskinen hang bare.

Så tog jeg strømmen helt fra maskinen og pillede batteriet ud og lod
det være ude i 30 minutter. Derefter satte jeg det hele i igen, og
strømmen til, og startede maskinen og denne gang kunne jeg godt gå ind
i BIOS setup og valgte at loade BIOS defaults - og derefter sætte de
forskellige indstillinger. Jeg valgte så SAVE and EXIT, og maskinen
genstartede og loadede Win2k ---- Jeg er meget glad lige nu - havde
ellers set det meste af julegaverne skrumpe ind (er kun studenterhjælp
- så økonomien er lidt stram hvis man lige skal betale for et nyt
bundkort til en laptop.)

Nå, men den havde slet ikke opdateret BIOS - det er i hvert fald stadig
den 1.23 vi havde før der er der. Men jeg rører ikke ved den BIOS
opdatering igen! Det må de selv pille med, eller leve med de problemer
der så eventuelt kan skyldes BIOS-versionen. (Det "eneste" problem er
at vi har ekstra RAM i maskinen - der er åbenbart et eller andet i BIOS
med memory timings på 256 og 512MB moduler der ikke er helt ok med den
nuværende BIOS. Men ifølge version history skulle disse issues være
rettet i den nyeste bios). Men det vil jeg lade være op til EDB-
afdelingen at rode med - jeg skal ikke risikere mere.

PS: Jeg er godt klar over man kan enable og disable om brugerne har ret
til at opdatere BIOS uden supervisor password inde i BIOS, og det var
var enabled da jeg prøvede og programmet låste. Så det var ikke derfor
det låste.

Mvh
Flemming