Søger råd ang. fremlysning af kat (lang)
Fra : Stine

Dato : 14-11-02 21:33

Hejsa

Da jeg mødte på min arbejdsplads her til morgen (i et lille højhus i
Vejgaard, Aalborg) var der en stor killing/lille kat, der forsøgte at løbe
med ind. Jeg forsøgte at lokke den et stykke væk for at aflede dens
opmærksom og dermed få den til at foretage sig "noget bedre", idet der
kommer mange mennesker ud og ind af bygningens automatiske skydedøre i løbet
af sådan en dag.

Den var bare umulig at ryste af sig. I løbet af dagen holdt jeg jævnligt øje
med den på afstand, og enten lå den udenfor døren i regnen på den kolde
jord, eller også havde den sneget sig med et menneske. Det er mit indtryk at
ingen i bygningen gav den noget at spise. Sidst på dagen voksede min
bekymring for om den enten var "lost" i forhold til sit hjem eller dumpet
for den virkede noget desorienteret. Det endte med, at jeg kontaktede
Kattens Værn, som først kunne modtage den til fremlysning engang i næste uge
(og de skal først i radioen på onsdag), og derefter til en række
dyrehospitaler (som et sidste nødråb om at få den "opmagasineret" indtil
Kattens Værn kunne tage den), men fik beskeden "at desværre kunne de ikke
råde mig til andet end at ringe til Falck = aflivning, eller tage den med
hjem", hvilket jeg tøvede med af hensyn til mine egne kattes helbred.(og det
var _ikke_ for at presse mig til at gøre nogle af delene!!!).

Da jeg gik hjem fra arbejde opholdt katten sig i forhallen...og jeg gik
tilbage for at lave et par laminerede opslag, som blev hængt op i området,
og da jeg endelig gik var den ikke at finde...

Selve fremlysningen:
Det drejer om en sort hankat med hvidt bryst og hvide "sokker". Det er en
stor killing eller en mindre kat. Den har små orange-gule øjne og hvide
knurhår, der er klippet korte (???). Den er velnæret og duftede af mennesker
(forstå mig ret). Den virkede frisk og meget imødekommende. Var ikke
øremærket og bar ikke halsbålnd.

Mit spørgsmål er:
Er det helt normalt, at en kat kan forelske sig sådan i et sted, at den
bliver en _hel_ dag og ikke på nogen måde kan afledes?

Måske er jeg for pylret...håber bare at den har fundet sit hjem, men det vil
vise sig i morgen tidlig! Godt nok er området en slags villakvarter, men der
er alligevel en del trafik, og jeg ville have det virkelig dårligt med at
skulle overlade katten til sit eget held indtil engang i næste uge. Jeg
håber ej, at det bliver aktuelt, men HVIS den kommer tilbage beder jeg til,
at der findes bedre råd, end det som var at hente ved dyrlægerne!?

Undskyld det blev så langt...

Let bekymrede hilsener
Stine

Fra : Helle Andersen

Dato : 14-11-02 23:07

"Stine" <stinestefan@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Mit spørgsmål er:
> Er det helt normalt, at en kat kan forelske sig sådan i et sted, at den
> bliver en _hel_ dag og ikke på nogen måde kan afledes?

Øv, jeg kan godt forstå, at det er svært for dig
Jeg tror måske at nogen på stedet har været sød mod
katten og er katten desperat, tror jeg at den kan finde på
at blive hængende ved "sit nye hjem".

En gang for mange år siden, da jeg boede i Køge nær et
område med kolonihaver, vågnede jeg midt om natten ved
at der lå den yndigste lille sorte kat på min hovedpude og
spandt, så det hele rystede. Min terassedør stod åbent,
fordi det var varmt, så missen havde spadseret lige ind og
slået sig ned.

I det den var så tillidsfuld gik jeg ud fra, at den hørte til et
sted og nussede den lidt og satte den så ud igen. Næste
morgen sad den stadig uden for døren. Jeg havde det
meget skidt med, at den sad dér og kiggede
forventningsfuldt på mig, så jeg tog hjemmefra og kom
først hjem først på aftenen.

Kort efter at jeg var kommet hjem ringede nogle af
kvarterets børn på min dør og spurgte om jeg havde
"glemt" min kat, for den havde siddet foran døren hele
dagen og kort efter kom den også tilbage igen.

Det endte jo med, at jeg ikke kunne bære det og tog den
lille ind lidt igen og den var overud lykkelig.

Hvis jeg ikke havde haft det indtryk at min daværende kat
ikke kunne lide den, havde jeg med garanti beholdt den,
men de virkede ikke som særligt gode venner. I dag kan
jeg se, at de blot var ved at lære hinanden at kende og det
bestemt ikke var alvorligt, men det var mit første møde
med to nye katte sammen og jeg havde ikke sat mig ind i,
hvordan de skulle reagere.

Jeg fandt i hvert fald aldrig nogen, der savnede katten og
tror at det muligvis var en "sommerhuskat", men jeg fandt
da et hjem til den søde lille sorte fyr med
opstoppernæsen.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Stine

Dato : 15-11-02 22:17

Hej Helle

Mange tak for dit indlæg. Dejligt at høre fra en "ligesindet", der har
prøvet at stå i et lignende dilemma...specielt når nu det hele endte godt!
Der er i øvrigt ikke noget så skønt som at sove med en traktor i øret
Jeg er selv en af de heldige, der har fornøjelsen af at ligge med en sort,
levende pelshue om natten...

Med hensyn til min store bekymring fra i går kan jeg oplyse, at den lille
skønne kat hverken var at se omkring eller inde på min arbejdsplads i dag.
For en sikkerheds skyld tjekkede jeg skakten rundt om bygningen, inden jeg
tog hjem for weekenden. Og jeg vil også nok være opmærksom en tid fremover..

Jeg håber og beder til, at mis bare havde fået en fiks ide eller var kommet
lidt på afveje, men nu har genfundet sine mennesker og sit hjem. Nu kan jeg
formentlig sove lidt bedre i nat

God weekend!

Stine