Onboard Lydkort der selv skruer ned hele t~
Fra : Thomas

Dato : 14-11-02 20:36

Hey..

jeg er ved at fixe min morfars PC. en (GGRRR.. ARRRGGHHH.. ggggrrrrr )
sCumpaq Presario 5240.
Nå men den har kørt med XP, win98 SE og nu med den der Quick restore disk
der installere WIN98 fra et factory image.

Nå men problemet er at lige meget hvilket OS jeg installere, skruer
Lydkortet selv ned for lyden på master volume.
Jeg har prøvet at smide et brand new PCI lykort i. sCumpaqen finder det
overhoved ikke, og kortet virker, jeg har testet det i min egen maskine.

Jeg har prøvet at installere en ren windows, men uden sCumpaq tastaturet, og
kun mit eget, hvor jeg ved at genvejstasterne virker, i den tro at hans
tastatur måske var defekt, og det var det der automatisk skruede ned for
lyden. Men det virkede heller ikke.

jeg har prøvet at deaktivere de forskellige drivere der er til
lydafspilning, men forskellige konfigs.. Uden held.

Nu er jeg ved at løbe tør for ideer.

Ja.. jeg har sågar prøvet SCUMPAQ's hotline. men hjælpen der blev til en
diskution med supporteren om hvorvidt han mente at han burde hjælpe mig..
nok mest fordi han ikke vidste en døjt om det, så er det jo nok også nemmere
at diskutere med kunden..

Anyway...

hvis der er nogen der har ideer, har prøvet problemet, og har løst det eller
bare vil sige et par velmente ord, så er jeg lydhør.

Venligst

Thomas.

Jeg er efterhånden blevet enig med mig selv om at det er hardwaren der er
defekt!!!!!men lad os nu høre fra jer

Fra : MJBest

Dato : 14-11-02 23:42

Har du prøvet at opdatere BIOS? Den nyeste "System ROM Opdatering" fra
compaq.dk er godtnok fra december 2000, men det kan da være den gør noget
godt alligevel.

/ MJBest

Fra : Jens Gregersen [9670~

Dato : 14-11-02 23:56

Er det ikke bare at disable lydkortet i BIOS? Så skulle den da meget gerne
finde dit lydkort...

Jeg har en Presario 4620 hvor jeg har et pci-lydkort i - det kører uden
problemer!

Fra : MJBest

Dato : 15-11-02 00:06

"Jens Gregersen [9670]" <jg@stofanetPR0N.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> finde dit lydkort...
>
> Jeg har en Presario 4620 hvor jeg har et pci-lydkort i - det kører uden

Det er desværre ikke altid sagen med Compaq maskiner. Jeg boksede en hel dag
med 5 ens maskiner, der hverken ville acceptere ISA eller PCI lydkort
(prøvede med flere varianter), de kunne simpelthen ikke "se" kortene. Jeg
testede nogle af soklerne med bl.a. netkort, og så virkede de fint?!. :(
Det endte med at jeg opgav hele sagen.

/ MJBest

Fra : Thomas

Dato : 15-11-02 06:50

"Jens Gregersen [9670]" <jg@stofanetPR0N.dk> skrev i en meddelelse
> Er det ikke bare at disable lydkortet i BIOS? Så skulle den da meget gerne
> finde dit lydkort...
Her er yderligere hvad jeg også havde prøvet..

Jeg har rodet hele mobo igennem efter en jumber der kunne disable det
onboard lydkort.
En sådan Eksisterer bare ikke, hvilket til dels også blev konfirmeret med en
Scumpaq supporter, der ikke var flabet, men som ikke vidste særlig meget og
prøvede at dreje samtalen hen på hvordan jeg satte et grafikkort i..he he

Bios giver så absolut ingen mulighed for at deaktivere nogen form for
sounddevice, så det skridt er også prøvet. Den er sågar blevet opdateret,
uden at det gav yderligere muligheder for at "Tweake" maskinen.
Scumpaq må da nok have verdenst mest mangelfulde bios!!!!

Det er ikke ligefrem opmuntrende at høre MJbest at han har haft et
tilsvarende problem med genkendelse af PCI kort.... det tegenr ikke alt for
godt.. Måske skulle jeg prøve den gode gale klassiker.. Et ordentlig los på
siden af svinet!!!!! den er ihvertfald ved at presse mig til kanten

jeg håber stadig på flere muligheder..

Venligst

Thomas