Explode dokument med flere linier ???
Fra : Søren Golf

Dato : 14-11-02 19:17

Hej igen allesammen,

endnu engang på vej mod min første php webside er jeg stødt på
problemer...

For nogle dage siden lærte jeg at bruge explode funktion til at
hente nogle variable fra en dokument som på følgende side:
"http://search.blackwells.co.uk/servlet/search?type=isbn&term=014
0244913"

Nu er problemet bare, at jeg gerne vil liste nogle informationer
vha. af en søgefunktion på min side, og til tider kan siden, hvor
informationerne skal hentes komme til at se ud som eksempelvis
følgende side:

"http://search.blackwells.co.uk/servlet/search?type=title&term=Ha
rry+Potter"

Nu er problemet, at explode funktionen kun vil hente oplysninger
fra den øverste linie.(eller med andre ord, i den udstrækning jeg
kender til explode funktionen)

Er der et eller andet jeg har misset ved funktionen, eller skal
der bruges en helt anden funktion, eller kan det bare ikke lade
sig gøre at definere variabler ud af de øvrige linier???

MVH

Søren Golf

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rasmus Vedel

Dato : 14-11-02 20:13

Jeg kunne forestille mig, at du kun henter een linie ad gangen...
-og den exploder du.

Prøv at lave en while (!EOF($webpagepointer)) {explode.... }

Alternativt er det muligt at har websiden i et array. Der skal du på samme
måde udføre explode for hver indgang i arrayet. Kig på array_walk()

Fra : Søren Golf

Dato : 14-11-02 21:06

Rasmus Vedel wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]
>
> Alternativt er det muligt at har websiden i et array. Der skal du på samme
> måde udføre explode for hver indgang i arrayet. Kig på array_walk()

Hej Rasmus,

Jeg har prøvet at kigge på funktionerne, men jeg kan ikke rigtig hitte ud af
det...(jeg er temmelig nybegynder). Og de sider, hvor man kan finde info om
disse funktioner, synes jeg overhovedet ikke minder om det, som jeg skal
bruge dem til.(og jeg kan slet ikke finde noget om det du skriver med EOF??)
Jeg håber derfor, at du vil hjælpe mig en lille smule mere:
Hvis jeg eksempelvis skulle gennemsøge denne side:
http://search.blackwells.co.uk/servlet/search?type=title&term=Harry+Potter

Hvordan skrives det så, og hvad hedder variablerne fra de forskellige
linier??

Jeg håber, at du har mulighed for at svare på dette.

Med Venlig Hilsen

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 14-11-02 21:54

Søren Golf <quctraffic@hotmail.com> wrote in news:ar0vn6$1vo$1
@sunsite.dk:

> Hvordan skrives det s†, og hvad hedder variablerne fra de forskellige
> linier??

Hej Søren

Hvis der er flere linier, som du skal søge igennem for at finde flere
variable, så skal du (f.eks.) lave en løkke, der kigger på linierne en ad
gangen.

Antag at du henter informationerne om Harry Potter på følgende måde:

$information_array = file("http://dit Harry Potter-link");

Funktionen file() henter en fil (eller som her en side på Internettet) og
lægger den i et array (en liste) med lige så mange indgange som der er
linier i filen.

Så vil du kunne løbe linierne i denne fil igennem ved at gøre:

foreach ($information_array as $line)
{
$exploded_line = explode("|", $line);
// Find dine variable
}

eller ved at lave en god gammeldags for-løkke:

for ($i = 0; $i < count($information_array); $i++)
{
$exploded_line = explode("|", $information_array[$i]);
// Find dine variable
}

I den sidste version er $information_array[$i] ensbetydende med "den i'te
indgang i listen"/"den i'te linie i filen" - jeg bruger oftest den første
variant (men de gør fuldstændig det samme).

Du skal så bare huske at når du finder de variable du skal bruge, så er
du måske nødt til at lægge dem i array, da du jo nu vil få lige så mange
værdier som der er linier.

God fornøjelse - håber der er noget der giver mening
/Thomas

Fra : Søren Golf

Dato : 15-11-02 23:21

> [...]
> værdier som der er linier.
>
> God fornøjelse - håber der er noget der giver mening

Hej Thomas,

Det var et rigtig godt svar du gav, og jeg lærte samtidigt meget af det. Det
er jo med at suge til sig, når man lige er startet med php.

Jeg meget glad for, at du gav dig tid til så grundigt et svar.

Med Venlig Hilsen

Søren Golf (og scriptet virker nu efter planen)