Store Strandstræde 78 København.
Fra : Bente Aaris

Dato : 14-11-02 18:37

I FT:1850 var en brorsøn til en ane gæstgiver her.
(FT:1834 var han i Nyhavn 14).

I Kjøbenhavn, Illustreret Veiviser og Beskrivelse over Byen og Omegnen
af Claudius Rosenhoff (1804-1869) trykket 1857 Thieles Bogtrykkeri,
nævnes St.Strandstræde 78 (ved navn St. Lauenborg) til sidst sammen med
byens bedre hoteller (der iflg. skribenten var 2.rangs, Kjøbenhavn havde
ingen 1.rangs).
Findes der mon nogen her i gruppen som har mulighed til at hjælpe mig
med at verificere navnet St. Lauenborg = Store Strandstræde 78?,
og om bygningen evt. eksisterer i dag? (nr. 20 = matr.78).
Takker så meget på forhånd.

Linken til den aldeles interessante (i hvert fald for mig) rejse gennem
Kjøbenhavn og omegn anno
før 1857 er her, for de som har interesse og ikke kender til den:

http://www.eremit.dk/ebog/ros/rosenh1.html

Mvh
Bente Aaris

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 15-11-02 22:29

I Store Strandstræde 20 er der idag en Modehandler, Galerie Victoria samt
Antique Toys And Dolls.

fra http://www.ois.dk/
Anvendelse: Kontor, handel, lager, offentlig administration
Fritliggende: Ikke oplyst
Adgangsforhold: Bygningen har direkte adgang til gade og vej.
Opførelsesår: 1775
Til/ombygningsår: 1972
Fredningsforhold: Bygningen (og kun bygningen) fredet.
Antal etager: 3

Tom Stryhn Sr.
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
sidst opdateret 03. nov. 2002

Fra : Bente Aaris

Dato : 16-11-02 00:39

"Tom Stryhn Sr." <stryhn@email.dk> skrev i melding
> [...]
> Opførelsesår: 1775
> Til/ombygningsår: 1972
> Fredningsforhold: Bygningen (og kun bygningen) fredet.

Takker så meget Tom Stryhn for alle oplysningerne,
jeg ved ikke om matr.78 i FT:1850 har det samme matr. i dag?,
derfor satte jeg det i parentes, har godt set under Københavns Kommune
at nr.20 matr.78 er et hjørnehus fredet i 1950.

Mvh
Bente Aaris

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 15-11-02 23:03

Der er også følgende bøger om Store Strandstræde

Store Strandstræde i fortid og nutid. - Forening for Boghaandværk, 1964. -
39 sider : ill.
Udsendt af De Forenede Papirfabrikker i anledning af selskabets 75 års
jubilæum 1. marts 1964
---
Hos hofvinhandleren i Store Strandstræde : en københavnsk mæcen fra Frederik
VIs tid / af Claus M. Smidt & Christian Waagepetersen. - [Nivå] :
Nivaagaards Malerisamling, 1985. - 45 sider, [26] tavler : ill. i farver ;
24 cm
----
Fra vinhandler til nordisk hovedsete = From wine store to Nordic
headquarters / text: Yngvar Björshol ; foto: Mette Bendiksen. - Kbh. :
Nordisk Råd : Nordisk Ministerråd, 2000. - 40 sider : ill. (nogle i farver)
På omslaget: matr. nr. 79
---
Omkring Nyhavn og Kongens Nytorv : spredte træk af livet bag facaderne i det
gamle København. - Boghallen, 1962. - 97 sider : ill.
------------
Historiske huse i det gamle København : fortegnelse over bevaringsværdige
ældre bygninger i "Bispestaden" og "Ny-København" / udgivet af
Nationalmuseet. - 2. oplag. - 1972. - 261 sider, 5 tavler : ill., 24 kort

Fra : Jesper R. Nielsen

Dato : 17-11-02 10:20

"Bente Aaris" wrote:
> [...]
> med at verificere navnet St. Lauenborg = Store Strandstræde 78?,
> og om bygningen evt. eksisterer i dag? (nr. 20 = matr.78).

"Hjørneejendommen nr. 20 er opført 1788-79 og var i 1800-tallet og helt
op til omkring 1960 hotel, først under navnet "Stadt Lauenburg", senere
kaldet "Hotel Victoria", et stilfærdigt, borgerligt hotel med parisisk
anstrøg i den hvide marmortrappe med røde løbere. Huset ejedes en tid
herefter af Papirfabrikkerne, men rummer nu kontorer til udlejning."

"København før og nu - og aldrig" bd 6, s. 45-46 og på s. 47ø ses et
billede af hotellet omkr. 1900.

Venlig hilsen
Jesper

Fra : Jesper R. Nielsen

Dato : 17-11-02 10:28

Fra : Jesper R. Nielsen

Dato : 17-11-02 10:29

Fra : Bente Aaris

Dato : 17-11-02 15:01

"Jesper R. Nielsen" <jern@adslhome.dk> skrev i melding

> [...]
> herefter af Papirfabrikkerne, men rummer nu kontorer til udlejning."
>
> "København før og nu - og aldrig" bd 6, s. 45-46 og på s. 47ø ses et

Takker så meget Jesper, det er lige den bekræftelse jeg har
brug for.

Venlig hilsen
Bente Aaris