Udvælgelse vha sum() i access
Fra : Henning Petersen

Dato : 14-11-02 18:36

Hejsa jeg sidder og roder med et lille query i access, som jeg gerne
vil ha lidt udbygget, med det vil ikke lige som jeg gerne vil.

Dette query leverer en stak linier som er i orden:

> SELECT members.cpr,name,address1,address2,members.zip,city,SUM(balance_amount) AS amount
> FROM balance,members,cities
> WHERE balance.cpr = members.cpr AND members.zip = cities.zip
> GROUP BY members.cpr,name,address1,address2,members.zip,city

Min problem er at jeg kun er intereset i de linier hvor amount er
mindre en 0 - dvs noget der ligner:

> [...]
> WHERE balance.cpr = members.cpr AND members.zip = cities.zip AND amount < 0
> GROUP BY members.cpr,name,address1,address2,members.zip,city

eller:

> [...]
> GROUP BY members.cpr,name,address1,address2,members.zip,city

Men ingen af delene virker

Er der nogen der har en ide om hvordan jeg kringler den, uden at
skulle kode det i java-koden skal skal bruge resultatet?

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Nis Jørgensen

Dato : 14-11-02 19:03

On Thu, 14 Nov 2002 18:36:22 +0100, Henning Petersen
<henning.petersen.021114@hpc.dk> wrote:

> [...]
>
>Er der nogen der har en ide om hvordan jeg kringler den, uden at
>skulle kode det i java-koden skal skal bruge resultatet?

Tilføj til din første query:

HAVING SUM(balance_amount) < 0

(og brug "INNER JOIN"-syntax for forbedret læsbarhed)

--
Nis Jørgensen
Amsterdam

Please include only relevant quotes, and reply below the quoted text. Thanks

Fra : Henning Petersen

Dato : 14-11-02 20:09

On Thu, 14 Nov 2002 19:02:32 +0100, Nis Jørgensen <nis@dkik.dk> wrote:

> Tilføj til din første query:
>
> HAVING SUM(balance_amount) < 0

Det var lige det der løste problemet.
Mange tak for det.

> (og brug "INNER JOIN"-syntax for forbedret læsbarhed)

Som jeg desværre ikke kan få til at spise den når jeg skal samle tre
eller frele tabeller

Men ellers joooe

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-11-02 22:24

Henning Petersen skrev:

> Som jeg desværre ikke kan få til at spise den når jeg skal
> samle tre eller frele tabeller

Access kan sagtens:

SELECT <felter>
FROM a INNER JOIN b