Folkeskolereform
Fra : Per Rønne

Dato : 14-11-02 17:45

Ja, så har vi set indgåelsen af et nyt folkeskoleforlig. Mellem V, K, S
og DF.

I dag ser vi så at R og SF har sagt nej til deltagelse, samtidig med at
KrF og Enh allerede inden de fire partier blev enige.

Nogen kommentarer til forliget?

--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Grethe / Sportslex

Dato : 14-11-02 19:36

"Per Rønne" skrev i en meddelelse...
> Nogen kommentarer til forliget?

Personligt vil jeg også i den grad hilse en ekstra idrætstime på
6. klassetrin og en ekstra fysik-/kemitime på 9. klassetrin mere
end velkommen.

Idrætstimen er tildelt det helt rigtige klassetrin. Nemlig
klassetrinnet, hvor "den motoriske guldalder" topper/har toppet,
og eleverne for fleres vedkommende skal til at træne for at holde
sig i en rimelig form.

Fysik-/kemitimen er særdeles tiltrængt på 9. klassetrin, hvor
eleverne af forskellige årsager er fraværende en hel del
dage/uger i løbet af skoleåret (praktik, projektopgave, emneuger,
uddannelsespraktik etc.).

--
Bedste hilsner Grethe
Homepage: http://www.sportslex.com/

Fra : mig

Dato : 16-11-02 10:53

Kan nogen svare på, om den nye folkeskolereform også komme til at gælde på
privat- og friskoler eller er det kun kommuneskolerne det gælder for?

Fra : Søren Friberg

Dato : 16-11-02 12:00

"mig" <zarh@ofir.dk> wrote in

> Kan nogen svare på, om den nye folkeskolereform også komme til at
> gælde på privat- og friskoler eller er det kun kommuneskolerne det
> gælder for?

Nej til om den gælder private skoler og
ja til at den kun gælder kommuneskoler.

**********
Søren Friberg

http://sfriberg.dk

soeren_friberg@msn.com

Fra : Arne H. wilstrup

Dato : 18-11-02 16:50

Søren Friberg <soeren_friberg_news@hotmail.dk> skrev:
>"mig" <zarh@ofir.dk> wrote in

>Nej til om den gælder private skoler og
>ja til at den kun gælder kommuneskoler.

Den er nok ikke helt "skudsikker", Søren - privatskoler kan
naturligvis lave det timeantal de vil og indrette skolerne med den
pædagogik de ønsker, men de har samtidig en forpligtelse til at
levere en undervisning, der svarer til den, der i almindelighed
kræves i folkeskolen.
Det vil sige, hvis de ekstra timer f.eks. betyder at eleverne i
folkeskolen lærer mere, så bliver privatskolerne nødt til at følge
med på den ene eller anden måde.

AT sige at folkeskolereformen ikke gælder private skoler holder
altså ikke rigtig - det ville jo svare til at man mente at
skoleloven af 1993 kun gjaldt for kommuneskoler og ikke for
privatskoler - det vil da også være korrekt på mange punkter, men
da privatskolerne altså skal holde sig til hvad der er bestemt i
folkeskoleloven, så er de altså ikke helt frit stillet.

--
ahw

Fra : Søren Friberg

Dato : 19-11-02 21:28

Arne H. wilstrup <ahw@MC06Aahw.dk> (slet MC06A) wrote in

> [...]
> da privatskolerne altså skal holde sig til hvad der er bestemt i
> folkeskoleloven, så er de altså ikke helt frit stillet.

Det vil ikke være umuligt at henvise til en lovgivning, der direkte
eller indirekte henviser private grundskoler til at følge et bestemt
timetal i folkeskoleloven. Det var svar på det spørgsmål, der blev
stillet og derfor har jeg ret.

Du har fuldstændig ret i at en del, men ikke alle, private grundskoler
også tilbyder mulighed for at deltage i Folkeskolernes afgangsprøve.
Denne prøve er naturligvis den samme afholdt både på en folkeskole og
en privatskole. Men man skal dæleme læse udgangsspørgsmålet på en
ganske særlig måde for at mene at en henvisning til
eksamensbestemmelser skulle have noget med et relevant svar at gøre.

Du har også ret i at privatskolerne har en faglig forpligtelse, men
ingen Privatskole behøver nogen sinde at tilbyde noget som helst
fysik/kemi og slet ikke nødvendigvis under disse betegnelser. (Selvom
9.kl nu i 10 år har haft 3 fysik/kemitimer på min arbejdsplads). Jeg
ser meget gerne nogle helt konkrete henvisninger, hvor jeg kan se, at
mit svar var forkert. Faktisk har jeg indtryk af at du blander flere
lovgivninger ind i hinanden

For øvrigt må lærerne heller ikke slå børne på privatskoler, men det
var vist heller ikke spørgsmålet.

Med venlig hilsen

Søren Friberg

--
**********
Søren Friberg

http://sfriberg.dk

soeren_friberg@msn.com

Fra : Søren Friberg

Dato : 19-11-02 21:46

> Det vil ikke være umuligt at henvise til en lovgivning, der
> direkte eller indirekte henviser private grundskoler til at følge
> et bestemt timetal i folkeskoleloven.

Negationer er vanskelige og så en dobbelt. Det skal gå galt og gjorde
et også

Det rigtige er :

Det vil være umuligt at henvise til en lovgivning, der
direkte eller indirekte henviser private grundskoler til at følge
et bestemt timetal i folkeskoleloven.

Søren

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 19-11-02 22:58

Søren Friberg wrote:

> Det vil være umuligt at henvise til en lovgivning, der
> direkte eller indirekte henviser private grundskoler til at følge
> et bestemt timetal i folkeskoleloven.

Timetallet er jo kun en del af reformen.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Per Rønne

Dato : 20-11-02 04:29

Søren Friberg <soeren_friberg_news@hotmail.dk> wrote:

> Du har fuldstændig ret i at en del, men ikke alle, private grundskoler
> også tilbyder mulighed for at deltage i Folkeskolernes afgangsprøve.

Hvilke tilbyder dog ikke den mulighed? Svjh tilbyder da selv
Bernadotteskolen den mulighed for eleverne i 12. klasse - så de kan
starte i 1. gymnasieklasse.

Fra : Søren Friberg

Dato : 20-11-02 10:59

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) wrote in

> Hvilke tilbyder dog ikke den mulighed? Svjh tilbyder da selv
> Bernadotteskolen den mulighed for eleverne i 12. klasse - så de
> kan starte i 1. gymnasieklasse.

Hej Per

Der findes mange (eller i hvert fald nogen små skoler (friskoler)
der af meget principielle grunde ikke ønsker dette tilbud. Alene af den
grund at de ikke har så "gamle" elever. Der findes såmænd også
folkeskoler, der ikke tilbyder disse prøver. Eller om du vil: Har
prøveret. Det er nemlig en personlig ret som lederen på den private
skole har .

--
**********
Søren Friberg

http://sfriberg.dk

soeren_friberg@msn.com

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-11-02 08:26

"Søren Friberg" <soeren_friberg_news@hotmail.dk> skrev i en
meddelelse

> [...]
bestemt
> timetal i folkeskoleloven. Det var svar på det spørgsmål, der

Sådan opfattede jeg ikke spørgsmålet - der blev spurgt om
folkeskoleloven gælder for privatskoler - hertil svarede du nej,
men det er altså en sandhed med modifikationer.
Desuden er timetallet slet ikke reguleret i folkeskolen, men
alene via kommunale anbefalinger og muligheder.
Det er skolerne, der via skolebestyrelsen afgør hvor mange timer
et fag skal have - man kan dog ikke gå under minimumstallet. Man
kan altså i en folkeskole ikke pludselig afskaffe et fag som
f.eks. musik til fordel for flere timer i dansk og matematik. Men
man kan heller ikke gå over de timer som bliver udmeldt i alt til
skolerne.
Privatskolerne har et vist råderum her - de kan afskaffe visse
fag, undtagen kernefag som f.eks. dansk og matematik.
Jeg har ikke ledt efter bestemmelserne i folkeskoleloven omkring
privatskolerne, men jeg kan da ved lejlighed fremvise, hvilke
bestemmelser, der gælder dér.

> [...]
> ganske særlig måde for at mene at en henvisning til
> eksamensbestemmelser skulle have noget med et relevant svar at

Jeg tror du misforstår noget her: alle privatskoler SKAL levere
en undervisning, der modsvarer den, der almindeligvis gives i
folkeskolen. Det er det, jeg svarede på.

> [...]
se, at
> mit svar var forkert. Faktisk har jeg indtryk af at du blander

Næ, det gør jeg ikke -jeg holder mig eksplicit til
folkeskoleloven og angiver kun, hvad du kan læse af ovenstående.
Det er korrekt at de ikke behøver at tilbyde kemi/fysik m.v., men
også disse forhold er reguleret i folkeskoleloven.

> For øvrigt må lærerne heller ikke slå børne på privatskoler,
men det
> var vist heller ikke spørgsmålet.

Næ - og de må heller ikke drikke sig fulde i arbejdstiden - og
det var heller ikke spørgsmålet.
Arne H.Wilstrup

Fra : Søren Friberg

Dato : 20-11-02 11:17

"Arne H. Wilstrup" <karl@megetsmart.dk> wrote in

> [...]
> men det
>
> Næ - og de må heller ikke drikke sig fulde i arbejdstiden - og

Altså der bliver stillet et juridisk spørgsmål, der kan besvares ved at
studere indledningen til den pågældende juridiske tekst. Nemlig der,
hvor lovens dækningsområde bliver beskrevet. Her svarer jeg 100%
korrekt. Spørgsmålet kunne sikkert med endnu større kvalitet være
besvaret i en juridisk gruppe.

Alle andre svar drejer sig om i hvilken grad man mener private
grundskoler er påvirket af det omgivende samfund. Jeg har mer end
vanskeligt ved at se på spørgerens spørgsmål (mig), at vedkommende gik
efter en større historisk samfundsmæssig analyse. Hvor ligegyldigt det
derfor så er i denne her forbindelse, er jeg fuldstændig enig i at også
private grundskoler befinder sig i en samfundsmæssig kontekst.

Denne er iøvrigt langfra så forsimplet som antydet. Det er ikke sådan
at der automatisk udløses flere fysiktimer på en privatskole - blot
fordi der laves nogle aftaler for folkeskolerne om det. Der kan sagtens
være skoler, hvor forældrene ønsker en "modreaktion" med flere kreative
fag - You name it.

Ingen privat skole, der gør det det samme som en lokal skole kan
overleve.

Hilsen Søren

**********
Søren Friberg

http://sfriberg.dk

soeren_friberg@msn.com

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-11-02 17:31

Søren Friberg wrote:

> [...]
jeg 100%
> korrekt. Spørgsmålet kunne sikkert med endnu større kvalitet

Så må jeg vist skrue "bissen på" og kort sige, at du har helt og
aldeles uret i dine synspunkter - det er lodret forkert at
folkeskoleloven ikke regulerer også privatskoler. Det fremgår af
!Bekendtgørelse af lov om friskoler og private grundskoler m.v.:
"
"§ 1. Friskoler og private grundskoler (frie grundskoler) giver
undervisning inden for 1.-9. klassetrin, som står mål med, hvad
der almindeligvis kræves i folkeskolen. Skolerne skal forberede
eleverne til at leve i et samfund med frihed og folkestyre.
Skolerne kan tillige omfatte 1-årig undervisning på 10.
klassetrin og 1-årige børnehaveklasser."

Og det fremgår eksplicit af skoleloven:

"§ 33. Undervisningspligten medfører pligt til at deltage i
folkeskolens undervisning eller i en undervisning, der står mål
med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen."

Prøv at sammenligne lovteksten i ovenstående med den første.

Eftersom der er undervisningspligt i landet - ikke skolepligt -
regulerer folkeskoleloven altså samtidig at der skal foregå en
undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen.

Det indebærer at en forældre, der ønsker at undervise barnet
hjemme, har at rette sig efter, hvad der står om dette i
folkeskolelovens §33.

Her står der i øvrigt også:

"§ 32. Ethvert barn, der bor her i landet, er
undervisningspligtigt efter reglerne i §§ 33-35, medmindre det
omfattes af bestemmelser om undervisningspligt i anden
lovgivning. Det samme gælder børn, der skal opholde sig her i
landet i mindst 6 måneder."

Så ikke alene gælder folkeskoleloven for folkeskolen, men deri
står også bestemmelser, der forklarer, hvordan børn, der er i den
undervisningspligtige alder, skal forholde sig i relation til
undervisningen, hvis de IKKE frekventerer en folkeskole.

> [...]
med
> flere kreative fag - You name it.
>
> Ingen privat skole, der gør det det samme som en lokal skole

Det er da højst tænkeligt, men privatskolerne reguleres af loven,
og de lovbekendtgørelser, der springer ud af denne.
Her fremgår det med al ønskelig tydelighed, at selvom friskolerne
´har vide rammer, så har de også pligt til at følge
bestemmelserne i loven.

Prøv at sammenholde følgende fra folkeskoleloven:

"§ 3. Folkeskolen omfatter en 1-årig børnehaveklasse, en 9-årig
grundskole og en 1-årig 10. klasse."

med følgende lovbekendtgørelse, der drejer sig om
hjemmeundervisning:

§ 35. Kommunalbestyrelsen fører tilsyn med den undervisning,
børnene får i hjemmet m.v.

Hvor der f.eks. fremgår:

Stk. 3. Skønnes det, at undervisningen ikke har været forsvarlig,
underretter kommunalbestyrelsen forældrene om, at der vil blive
afholdt en ny prøve efter 3 måneder, og at børnene, hvis
undervisningen stadig er mangelfuld, skal undervises i
folkeskolen eller en anden skole, hvor undervisningspligten kan
opfyldes, jf. § 33, stk. 2, i lov om folkeskolen.

Her henvises der eksplicit til lov om folkeskolen, der altså
regulerer al undervisning på området. Man kan altså hverken som
privatskole eller via hjemmeundervisning negligere
folkeskoleloven i alle henseender, derfor gælder folkeskolelovens
bestemmelser også på det private område - eller som jeg skrev: at
folkeskoleloven ikke skulle gælde privatskoler, er en sandhed med
modifikationer.

Man SKAL f.eks. tilbyde undervisning på linie med
folkeskoleloven - og det betyder at fagene dansk, matematik og
engelsk skal indgå samt at de øvrige fag ud fra en såkaldt
"helhedvurdering" lever op til folkeskoleloven.

Det fremgår af samme bekendtgørelses § 9 Stk. 2. :

"Forældrekredsen vælger for højst 4 år en eller flere personer
til at føre tilsyn med elevernes standpunkt i dansk,
regning/matematik og engelsk samt med, om skolens samlede
undervisningstilbud ud fra en helhedsvurdering står mål med, hvad
der almindeligvis kræves i folkeskolen"

Det vil med andre ord sige følgende: hvad eleverne skal kunne
står i Folkeskoleloven - hvordan den enkelte skole organiserer
sig, hvilke metoder, der benyttes etc. bestemmer skolerne selv og
her skal de i modsætning til i folkeskolen ikke tilbyde andre fag
end de nævnte, men dog med det forbehold, at de skal tilbyde en
undervisning, der ud fra en "helhedvurdering står mål med, hvad
der almindeligvis kræves i folkeskolen" - og hvor kan man læse,
hvad der "almindeligvis kræves i folkeskolen"? Det kan man læse i
folkeskoleloven, der benyttes som referenceramme - så det er
altså ikke korrekt, og slet ikke 100 procent korrekt, at
friskolerne ikke skal følge skoleloven, akkurat som jeg skrev.

Arne H.Wilstrup

Fra : Per Rønne

Dato : 20-11-02 18:26

Arne H. Wilstrup <karl@megetsmart.dk> wrote:

> Det indebærer at en forældre

En forælder, flere forældre?

Politikens Store Ordbog:

forælder subst. en, forældre, forældrene
1. en persons far el. mor d han har mistet begge sine forældre • der var
mange forældre til stede • det kan gøre enhver forælder blød om hjertet
e forældreløs forældremøde forældremyndighed forældreorlov
forældrepar forældreret e adoptivforældre bedsteforældre
plejeforældre
! for+æld/er sing. af forældre af et fællesgermansk ord som er sammensat
af grundformerne til for-1 + ældre; egl. 'de ældre før én'

Fra : Arne H. wilstrup

Dato : 20-11-02 19:53

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) skrev:
>Arne H. Wilstrup

>En forælder, flere forældre?

ja - og? jeg skriver med "10 fingre" - derved byttes der af og til
om på et par bogstaver.
Men det er da pænt af dig gøre mig opmærksom derpå, så jeg næste
gang du laver en "tyrk-fejl" ikke behøver at holde mig tilbage

--
ahw

Fra : Søren Friberg

Dato : 20-11-02 20:39

"Arne H. Wilstrup" skrev en del

Hvis du nu mener, at du nu gerne vil snakke om tilsyn, så kan vi da
også prøve det. Så synes jeg, at du skal sætte dig ind i hvilke fag der
føres tilsyn med? Hvad dette tilsyn skal omfatte? I hvilke situationer?
Og af hvem? Og ikke mindst din opfattelse af at folkeskoleloven har
bare en lille smule med ovenstående af gøre. Og hvis der endnu en gang
er helt andre emner, som du har lyst at bringe på bane stiller jeg
gerne op - for mig er det bare en fordel, hvis det er noget jeg ved
noget om.

Med venlig hilsen

Søren Friberg

Fra : Søren Friberg

Dato : 20-11-02 21:46

Måske "mig" kan udtale sig om, hvorvidt vedkommende mener

1) at have fået svar.
2) gerne vil høre om tilsyn i private hjem
3) høre udtalerser fra personer, der ikke har bare en anelse om private
grundskolers tilsyn og hvad der skal kontrolleres og som derfor ikke
aner for 5 øre om disses og deres forældres frihedsgrader og
uafhængighed af en hvilken som helst folkeskolelov.

5) mener at undertegnede får endnu mere ret, hvis jeg siger det samme
100 gange - eller taler om noget andet.

6) ønsker at få tilsendt relevante og underbyggende lovtekster privat.

Hilsen

Søren Friberg

Fra : Søren Friberg

Dato : 20-11-02 22:07

pkt 4. udgår.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-11-02 21:51

Søren Friberg wrote:
> "Arne H. Wilstrup" skrev en del

Ja,. det var åbenbart nødvendigt!

> [...]
vi da
> også prøve det. Så synes jeg, at du skal sætte dig ind i hvilke

Jeg kan ikke bestemme mig til om du er overordentlig grov eller
blot ikke har fattet en bjælde af mit indlæg - der skal i
privatskoler føres tilsyn med dansk, regning/matematik og engelsk
samt de øvrige fag som privatskolen tilbyder og de skal efter en
helhedsvurdering leve op til lovgivningen og .. nej, læs dog for
f.... mine henvisninger til lovstoffet.

Jeg behøver i øvrigt ikke at "sætte mig ind i hvilke fag, der
føres tilsyn med" - det kan du s'gu' selv finde ud af.
Prøv f.eks. noget nyt at benytte dette link: www.uvm.dk

>Hvad dette tilsyn skal omfatte?

fremgår af mine indlæg - jeg henviser til lovstoffet her.

> I hvilke situationer?

Fremgår af lovstoffet.

>Og af hvem?

fremgår af lovstoffet.

>Og ikke mindst din opfattelse af at folkeskoleloven har bare en
lille smule med ovenstående af gøre.

Det har ALT med folkeskoleloven at gøre - der henvises i
lovbekendtgørelsen om friskoler til folkeskoleloven som
referenceramme. Hvad er det, du har så usigelig svært ved at
forstå her?

>Og hvis der endnu en gang er helt andre emner, som du har lyst
at bringe på bane stiller jeg gerne op - for mig er det bare en
fordel, hvis det er noget jeg ved noget om.

Tja, nu er mit svar her jo betinget af mit første spørgsmål: er
du ualmindelig grov eller har du blot ikke fattet en bjælde af
mit indlæg?

Hvis det er det sidste, så er det en anden snak, men er det det
første, så vil jeg nok synes, ... nej, det vil jeg undlade at
skrive lige nu.

Og for resuméts skyld: Spørgsmålet lød om folkeskolen også gjaldt
privatskoler - her svarede du ubetinget NEJ - jeg må sige at det
er ikke korrekt. Folkeskoleloven er en lov, der referes til, når
der er tale om hvilke regler der skal gælde for private skoler og
hjemmeundervisning. Folkeskoleloven bliver herved en slags
referencelov.

Folkeskoleloven regulerer forholdene i folkeskolen, men der
indeholder også bestemmelser, der tager sigte på at der faktisk
findes muligheder for hjemmeundervisning og privatskoler - og det
fremgår af alle mulige bestemmelser at uanset hvilken
undervisningsform der anvendes, så skal undervisningen leve op
til den undervisning, der almindeligvis kræves i folkeskolen.

Man kan altså sige at folkeskoleloven står over alle andre love,
når det gælder undervisning i folkeskoleregi (for ikke at du på
ordkløverisk måde skal henvise til gymnasierne), men der findes
særlige bestemmelser, der gør at undervisningsministeren kan
beslutte nogle ting i forbindelse med bestemte lovforhold i samme
lov.

Arne H.Wilstrup