cookies igen : kan en reklammebanner i en ~
Fra : Nielsen

Dato : 14-11-02 16:39

Et spørgsmål om sikkerhed.

Hvis jeg har en hjemmeside med frames.

Jeg lader en reklame firma bruge min banner frame til reklamer.

Kan reklamefirmaet, så aflæse oplysninger om hvilken url eller ligende som
framesettet peger på, eller hvilken url andre frames peger på. Det kunne
nemt gøres med noget javascript hvis ellers browseren tillader aflæsning af
disse oplysninger.

<frameset rows="64,*">
<frame name="banner" scrolling="no" noresize target="hovedramme"
src="www.reklamefirma.dk">
<frame name="hovedramme" src="min_hjemmeside.htm>
</frameset>

Jeg vil jo ikke have at reklamefirma.dk får (Eller kan få) oplysninger om
hvem der besøger min hjemmeside.

Er det et problem ?

Fra : Stig Nygaard

Dato : 14-11-02 20:30

Hej

Nielsen wrote:
> [...]
> nemt gøres med noget javascript hvis ellers browseren tillader aflæsning af

De fleste browsere tillader *ikke* at man kan læse indholdet af andre
frames hvis deres indhold (dokument) ligger på et andet domæne.

> [...]
> src="www.reklamefirma.dk">
> <frame name="hovedramme" src="min_hjemmeside.htm>

Nej, fra www.reklamefirma.dk vil man i de fleste browsere ikke kunne
læse indholdet i de andre frames på din side.

> Jeg vil jo ikke have at reklamefirma.dk får (Eller kan få) oplysninger om
> hvem der besøger min hjemmeside.

Det kan de jo sådan set alligevel godt - afhængig af hvad du præcis
mener med "oplysninger om hvem der besøger min hjemmeside". De kan køre
almindelig log-statistik på www.reklamefirma.dk hvor man kan se browser,
ip-nummer, referer, tidspunkt, osv for alle "reklame-eksponeringer". De
kan også godt sætte og læse deres egne cookies og på den måde f.eks. se
om der er gengangere blandt de besøgene.

reklamefirma.dk kan i princippet også godt se om der er nogen af dine
brugere der også besøger andre sites der bruger www.reklamefirma.dk. Men
de kan kun sætte navn og lignende på hvis nogen fortæller dem det. De
kan ikke stjæle informationer fra dine frames sålænge de ligger på et
andet domæne end reklamerne.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : John N.

Dato : 14-11-02 22:58

> [...]
> de kan kun sætte navn og lignende på hvis nogen fortæller dem det. De
> kan ikke stjæle informationer fra dine frames sålænge de ligger på et

hm.. Hvis reklamefirmaet kender til en brugers navn og adresse fx Brian fra
Valby, og de tidligere har lagt en cookie på Brians browser.
Kan reklamefirmaet så se når Brian besøger min hjemmeside.De kan
selvfølgelig se at Brian har hentet banner reklamen i log filen, men hvis
url'en til banneren ikke er unik så.....
Så vidt jeg forstår så kan de ikke finde ud af adressen på min hjemmeside,
da den ligger i et andet domain og browseren er rimelig ny.
?