fanless PSU fra morex(http://www.mini-itx.~
Fra : jkv

Dato : 14-11-02 17:25

Hejsa...

Jeg har lige set at mini-itx.com er begyndt at sælge fanless PSU's, men jeg
syntes at 67 Euro er lige i overkanten af hvad jeg gider betale for det.
Nogle der ved om man i .dk kan få noget ligende
http://www.mini-itx.com/store/default.asp?c=9 til billigere penge?

/jkv

Fra : **TwN**

Dato : 14-11-02 17:41

> [...]
> syntes at 67 Euro er lige i overkanten af hvad jeg gider betale for det.
> Nogle der ved om man i .dk kan få noget ligende

Jeg ville da umiddelbart mene at du får et problem med varmen, hvis du ikke
har fan i PSU'en...!
Der må jo være en grund til at de lavede PSU'erne med fan engang(og stadig
gør det!).... :-/

**TwN**

Fra : jkv

Dato : 14-11-02 18:39

> Jeg ville da umiddelbart mene at du får et problem med varmen, hvis du
ikke
> har fan i PSU'en...!

Hvorfor dog det?

> Der må jo være en grund til at de lavede PSU'erne med fan engang(og stadig
> gør det!).... :-/

Tag og kig på det link i topic, det kan sagtens lade sig gøre at lave en
fanless psu, du har aldrig haft en laptop?

/jkv

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 14-11-02 18:46

"jkv" <ask@for.it> skrev
> ikke
>
> Hvorfor dog det?

Fordi en af strømforsyningens vigtige funktioner er at suge varm luft ud
af kabinettet. Er der ingen blæser i PSU'en bliver du nødt til at have
kabinetblæsere i stedet. Ellers vil du få stillestående varm luft i
kabinettet, hvilket stiller urimeligt store krav til din cpu-køler.

> Tag og kig på det link i topic, det kan sagtens lade sig gøre at lave
en
> fanless psu, du har aldrig haft en laptop?

Den sammenligning kan ikke bruges til noget. Der er væsentlig forskel på
hardwaren i en laptop og en stationær computer. Jeg tvivler fx på at du
vil kunne finde mange bærbare med en 300 watt strømforsyning.

mvh
Peter

Fra : jkv

Dato : 14-11-02 18:52

> [...]
> kabinetblæsere i stedet. Ellers vil du få stillestående varm luft i
> kabinettet, hvilket stiller urimeligt store krav til din cpu-køler.

Næh. mit kabinet er et lille et jeg selv har bygget, og en DC-DC converter
afgiver ikke meget varme! Kig på linket, selve 220-DC delen ligger udenfor
kabinettet, som i en bærbar!

> Den sammenligning kan ikke bruges til noget. Der er væsentlig forskel på
> hardwaren i en laptop og en stationær computer. Jeg tvivler fx på at du
> vil kunne finde mange bærbare med en 300 watt strømforsyning.

Hvis du havde givet dig tid til at læse linket for du svarede, ville du
finde ud af af PSU'en kun er 54W, skal ikke bruge mere - den skal kun trække
et itx 800mhz C3 board og en HD...

/jkv

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 14-11-02 19:00

"jkv" <ask@for.it> skrev i en meddelelse

> [...]
converter
> afgiver ikke meget varme! Kig på linket, selve 220-DC delen ligger

Sidder din processor, dit grafikkort og din harddisk ikke stadig i
kabinettet? Hvordan transporteres den varme disse enheder genererer ud
af kabinettet?

> [...]
du
> finde ud af af PSU'en kun er 54W, skal ikke bruge mere - den skal kun

Hvordan skulle jeg ud fra det link vide hvilken hardware, du havde tænkt
dig at koble til den nævnte strømforsyning? Det meste moderne hardware
genererer en pokkers masse varme (og bruger en pæn sjat strøm), så en 54
Watts PSU vil uden tvivl få nok at se til.

mvh
Peter

Fra : jkv

Dato : 14-11-02 19:07

> Sidder din processor, dit grafikkort og din harddisk ikke stadig i
> kabinettet? Hvordan transporteres den varme disse enheder genererer ud
> af kabinettet?

Onboard proccessor(passiv kølet), onboard grafik kort(bruges ikke), der
sidder en 600m power fluid blæser og blæser luft ind, envider er der
udluftningshuller
i toppen af kabinettet...

> [...]
> genererer en pokkers masse varme (og bruger en pæn sjat strøm), så en 54
> Watts PSU vil uden tvivl få nok at se til.

Ja, ok... jeg regnede med at at det var logisk at jeg brugte en itx
motherboard, da linket var mini-itx.com, min fejl! ;)
Men, EOD! Gider ikke disse total offtopic diskussioner der ofte udvikler sig
på usernet...

/jkv

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-11-02 12:53

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> crashed Echelon writing

> [...]
> kabinetblæsere i stedet. Ellers vil du få stillestående varm luft i
> kabinettet, hvilket stiller urimeligt store krav til din cpu-køler.

Hmmm, er det ikke kun blæserens opgave at køle varmeelementerne i PSU'en?

--
Bjarke Andersen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-11-02 13:04

Bjarke Andersen skriver:

> Hmmm, er det ikke kun blæserens opgave at køle varmeelementerne i PSU'en?

Nix, ikke i en ATX maskine.

Klaus
det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe