Støj på mobile athlon / p4m?
Fra : Thomas Dolberg

Dato : 14-11-02 15:08

Hejsa

Hvordan er støjniveauet på en mobile athlon xp i.f.t en p4m ? Og er
der stor forskel på de to processor-typer, ex. 266 mhz fsb vs 400 mhz
fsb (har det nogen praktisk betydning)?
Har selv haft fingre i en maskine fra Aopen med en p4m, men
returnerede den da blæseren støjede ofte.

mvh Thomas Dolberg

Fra : Devast8or

Dato : 14-11-02 17:05

Selve processoren larmer ikke, støjniveuet kommer helt an på hvilken blæser
du sætter på, og der er mange alternativer. For en bedre vejledning i hvad
du skal købe kan jeg anbefale news:dk.edb.hardware.stoej

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Tinky Winky

Dato : 14-11-02 17:12

> [...]
> fsb (har det nogen praktisk betydning)?
> Har selv haft fingre i en maskine fra Aopen med en p4m, men
> returnerede den da blæseren støjede ofte.

Det med 266 og 400 Mhz FSB skal du ikke lægge så meget i. Den reelle FSB for
pågældende athlon og p4 er hhv. 133 og 100.

En Athlons Performance Rating svarer ca. til en P4's clockfrekvens, hvis
P4'eren er baseret på Northwood. Dvs. en P4 2000Mhz er næsten ligeså hurtig
som en XP2000+.

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 14-11-02 21:04

"Thomas Dolberg" <dolberg@imv.au.dk> skrev

> [...]
> fsb (har det nogen praktisk betydning)?
> Har selv haft fingre i en maskine fra Aopen med en p4m, men
> returnerede den da blæseren støjede ofte.

Jeg har ejet en Compaq bærbar med 1 Ghz Mobile Athlon processor, og den
blev ret hurtigt så varm, at blæseren måtte sætte igang. Ca. efter hver
halve times arbejde i Word skulle maskinen lige "lufte ud", hvilket tog
omkring 7-10 minutter. Havde jeg to Word-dokumenter åbne samtidig, steg
processoraktiviteten voldsomt, og blæseren måtte igang hurtigere.
Mystisk. Ved DivX eller DVD afspilning kørte blæseren stort set
konstant.

Ligesom med en mobile Intel processor kan man tvinge en mobile Athlon
til at køre relativt langsomt, og på den måde kan man til en vis grad
undgå at blæseren sætter i gang. Men så går man altså også på kompromis
med ydelsen.

Jeg har nu en bærbar med en mobile Celeron 1.13 Ghz processor -
ydelsesmæssigt ligger den ifølge Sisoft Sandra faktisk højere end
Compaq'en 1 Ghz Athlon, hvilket overraskede mig lidt. Intel-processoren
bliver slet ikke nær så varm som Athlon'en, og blæseren kører derfor kun
når jeg af og til spiller. Ved DVD eller DivX kører blæseren kun
sjældent og meget kortvarigt.

Det var mine erfaringer, håber du kan bruge dem til noget

mvh
Peter