hunden lystrer kun delvist ????
Fra : Thomas

Dato : 14-11-02 15:10

Hejsa

Vi har en nu 15 mdr gammel labrador.

Den har fra lille lært at være i hundegård når vi ikke er hjemme, uden
problemer..

Den har også lært at det 90 cm høje hegn må man ikke passere indtil nu uden
problemer.

Nu giver det problemer, hunden hopper over hegnet og stryger rundt i
nabolaget, hunden lystrer kun mig, konen opfatter den som en lege kammerat,
ikke andet...

Hvordan får vi hunden på plads i herakiet så den finder ud af at konen er
over den ??

Vi træner ja/nej øvelser, når jeg gør det uden problemer, men igen konen
skider hunden p..

Hunden er kastereret.

thomas
Holme-olstrup

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 14-11-02 15:30

Hej Thomas

Umiddelbart har jeg to ting at sige til dit indlæg. For det første er en
hundegård ikke bare et sted man smider sin hund og så regner med at den bliver
der. Hvis hunden skal være i hundegården når I ikke er hjemme bør den være godt
stimuleret og så bør hundegården også være sikker - forstået på den måde at man
ikke kan forvente at holde en stor hund inde med 90 cm. hegn. Den anden ting er
at din kone må gøre noget mere ud af nej-øvelserne for eksempel hver gang
hunden skal spise kan man lave nej-øvelser og det kunne jo passende være fruen
i huset som er fodermester så. Mænd har en naturlig fordel som hundefører idet
vores stemmer som regel er lidt dybere og vores fysiske volumen oftest er
større end kvindernes hvilket indgyder hunden en naturlig autoritet. Derfor er
der ikke andet for end at din kone må træne det mere med hunden.

God træning
Mvh
Kim

Fra : Thomas

Dato : 14-11-02 15:50

oki, jeg formulerer mig forkert...

hundegården er fuldt indhegnet med tag, det er haven den forlader, når den
får lov at løbe rundt på den indhegnede grund.

Vi træner ja/nej især i forbindelse med mad, men er der andre steder hvor
ja/nej kan anbefales at trænes ?? Naturlige muligheder i dagligdagen hvor
man kan træne ja/nej øvelserne..

Kan konen overtage sin fører position igen ved ja/nej øvelser ???

Thomas

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 14-11-02 16:46

"Thomas" <thomas@4701.dk> wrote in message
> oki, jeg formulerer mig forkert...
>
> hundegården er fuldt indhegnet med tag, det er haven den forlader, når den
> får lov at løbe rundt på den indhegnede grund.

Tjaeh, min lille terrier blev også pænt indenfor den 90 cm høje låge indtil
den dag en kat kom ind i haven. Katten hoppede ud over lågen og Robin
bagefter.... Så nu har jeg en 170 cm låge, og den KAN han altså ikke komme
over... Selvfølgelig kan man lære hunden at blive på grunden, men jeg tør
simpelthen ikke stole på det! Når den først har haft succes med at hoppe ud,
bliver det først ekstra svært.

> Vi træner ja/nej især i forbindelse med mad, men er der andre steder hvor
> ja/nej kan anbefales at trænes ?? Naturlige muligheder i dagligdagen hvor
> man kan træne ja/nej øvelserne..

Ved fodring selvfølgelig, hver gang i skal ind/ud af døre, låger, smalle
passager osv. Jeg træner også, at hunden skal tage kontakt (øjenkontakt) med
mig, før den får lov at opnå det den vil. Det kan være at nå hen til noget
den ikke kan nå (når den er i snor), at komme ud i haven, at få lov til at
lege med andre hunde osv. Han skal altså vente til han får et værsgo.

> Kan konen overtage sin fører position igen ved ja/nej øvelser ???

Nej! Den traditionelle ja/nej øvelse er netop en.... øvelse - og hunden
kommer nemt til at opfatte den som alle andre øvelser, sit, dæk osv. Din
kone skal tage nogle initiativer i forhold til hunden, træne med den, fodre
den osv. Altid gå ud og ind før hunden, altid spise før hunden og i øvrigt
være meget konsekvent. Har hun sagt nej til noget, så er det nej! Lystrer
hunden ikke, må hun simpelthen forhindre at den laver fejl. Og i øvrigt ikke
give hunden en kommando hun alligevel ikke forventer, at den adlyder.

I øvrigt er jeres hund lige midt i en potentiel problemperiode. Godt nok er
han kastreret, men han vil alligevel gennemgå en psykisk "kønsmodning". Han
er simpelthen en teenager lige for tiden. Træn lette ting, som i ved han kan
for på den måde at få nogle succesoplevelser.

-Trine

Fra : STIG RASMUSSEN APS

Dato : 14-11-02 17:19

Prøv om din kone kan bruge dyb stemmeføring,det er kvindernes problem,
stemmen.

Fra : Holm

Dato : 14-11-02 17:29

STIG RASMUSSEN APS <dorthe.b.rasmussen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:JUPA9.50$Yb7.1690@news.get2net.dk...
> Prøv om din kone kan bruge dyb stemmeføring,det er kvindernes problem,
> stemmen.

Overhovedet ikke enig !

Det har ikke en pind med stemmen at gøre , men med den autoritet der er
bagved !

Herhjemme lystrer 4 hunde overvejende mig , og sidst jeg kiggede efter var
jeg en pige.....))

Når jeg skriver overvejende mig , så er det fordi min sambo også kan
håndtere hundene , fordi vi har sat fælles regler , nemlig at vovserne altid
følger menneskenes regler......

Holm

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 14-11-02 18:10

Holm skriver:

> [...]
> bagved !
>
> Herhjemme lystrer 4 hunde overvejende mig , og sidst jeg kiggede efter var

Enig!
Herhjemme er det mig der træner og opdrager hundene, og det er i høj grad også
mig de lystrer. Via konsekvent og kærlig opdragelse har de lært at lystre mig,
uden brug af dyb stemme eller råben, og så vejer den ene såmænd en del mere end
jeg.
Hilsen Dorthe
http://www.megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=974

Fra : STIG RASMUSSEN APS

Dato : 14-11-02 23:27

Nu var det ikke dig vi skulle hjælpe, men nogle der har problemerog mine
mange år med schæferhunde har vist mig at stemmeføringen er overordentlig
vigtig for respekten.Retrivere har en forunderlig evne til at vende det døve
ører når den ikke vil hører(jeg har haft 2 golden retrivere)

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 18-11-02 12:03

Hej Gruppe

Selvfølgelig har det noget med stemmen at gøre - det har mellemmenneskelig
kontakt og autoritet også. Men som det ganske rigtigt anføres, er det ikke hele
den forkromede løsning og man bliver ikke automatisk nogen god hundefører fordi
man har en dyb stemme...

Mvh
Kim

Fra : Søren Voigt

Dato : 14-11-02 19:14

"Thomas" <thomas@4701.dk> wrote in message

> Vi har en nu 15 mdr gammel labrador.

Hej Thomas,

> Nu giver det problemer, hunden hopper over hegnet og stryger rundt i
> nabolaget, hunden lystrer kun mig, konen opfatter den som en lege
kammerat,
> ikke andet...

Hvilken form for kontakt har din kone ellers med hunden? Har I andre hunde
(hvordan er jeres "flok")? Og hvilken kontakt har din kone med hundene
generelt i givet fald? Hvad med dig selv - er du den eneste der træner med
hunden, og bortset fra "ja/nej-øvelser" og "hundegård" hvad "træner" du så
med din hund? Har du deltaget i hvalpemotivation / brugsprøvetræning i Dansk
Retriever Klub?

Er hunden efter udprægede jagtlinier? Har du stambog på hunden og i givet
fald - hvad er forældrenes meriter? Du må ikke høre dette sådan at jeg
mener, at det er bedre eller dårligere hunde der har stambog, men har man en
hund med meget intenst jagtblod, så må man være forberedt på at hunden skal
tackles derefter.

> Hunden er kastereret.

Hvorfor kastererede du hunden?

Fra : Thomas

Dato : 14-11-02 21:42

> [...]
> hunden, og bortset fra "ja/nej-øvelser" og "hundegård" hvad "træner" du så
> med din hund? Har du deltaget i hvalpemotivation / brugsprøvetræning i

Da jeg kunne forudse problemet var det faktisk konen der gik på hvalpekursus
eller hvad det hed med rollo. vi har valgt ikke at fortsætte da der var
skiftende trænere som konstant undsagde hinanden og havde sine egne metoder,
det var meget forvirrende for alle.
Rollo er vores eneste hund, men vi har en søn på 7 og en kat.

> [...]
en
> hund med meget intenst jagtblod, så må man være forberedt på at hunden

Der er ikke stamtavle da moderen er en formel 1 og faderen en retriver.

Men både moder og fader er præmierede og med stamtavler.
Begge var også jagthunde.

> Hvorfor kastererede du hunden?

Fordi at hunden begyndte at dominere meget, han ville bestemme overfor
konen, ligge oven på hende o.s.v.

jeg forventede at dette ville stoppe når han blev kastereret..

Fra : Søren Voigt

Dato : 14-11-02 23:38

> [...]
> eller hvad det hed med rollo. vi har valgt ikke at fortsætte da der var
> skiftende trænere som konstant undsagde hinanden og havde sine egne

Var det allerede hvalpetræning der var så kikset at I måtte stoppe? Har I
overvejet at finde et andet træningssted? Eller er problemet i virkeligheden
at I har mistet tilliden til at I skal få et rart træningsforløb sammen med
Rollo?

Nuvel det lyder som om, at din kone har været gennem et smertefuldt forløb
med Rollo på det hvalpehold. Det er for såvidt lige meget om det var din
kone, trænerne eller Rollo der var problemet, for det har formentlig (og jeg
tilstår at det er gætværk fra min side) ikke ligefrem styrket fruens tillid
til hunden. Det kan hænde at der har været situationer på dette hold, hvor
trænerne ikke har haft kompetence til at tøjle situationer hvor Rollo har
skejet ud. Din frue har måske på sin side været irriteret over at Rollo ikke
var samme hund som "derhjemme" og efterhånden er hun blevet godt irriteret
over situationen, trænerne, Rollo og det hele...... Tro mig - jeg har selv
været der.

> Der er ikke stamtavle da moderen er en formel 1 og faderen en retriver.
> Men både moder og fader er præmierede og med stamtavler.
> Begge var også jagthunde.

Nu ved jeg ikke helt hvad du mener med "en retriver", men jeg forudsætter at
du mener en Labrador Retriever. Da "formel 1" også er en Labrador Retriever
af engelske jagtlinjer, og da begge forældrene er præmierede på markprøve
(en formel 1 er næppe udstillingspræmieret og bliver brugt på jagt, ja
så har du sådan set fået een af de mest potente jagthunde man overhovedet
kan få.

For at blive i billedet med "formel 1", så har du alstå en Ferrari. Så kan
du selvfølgelig vælge at køre en tur fra Holme Olstrup ind til Næstved og
cruise lidt foran pigeskolen. Du kan også vælge at lufte Ferrarien i din
onkels grusgrav. Og endelig kan du vælge at køre bilen ud på en ring hvor
den kan blive trykket ordentlig af. Forstår du hvor jeg vil hen? Din hund
kræver at blive aktiveret med noget der passer den.

En jagthund som din er formentlig født med en genetisk rygsæk af byttedrift
og så kan det godt være, at hunden tilsvarende er langsomt udviklet i sin
flokdrift. Jeg skal lige sige, at een af mine labbere er på nøjagtig samme
alder og jeg slider med netop denne udfordring. (Måske er de i familie )

Jeg har været ved at rive hårene ud over dette. Jeg er jagthundemand om en
hals, og jeg har været lidt skuffet over, at min hund ikke bare apporterede
som en svedske. Samtidig har det irriteret mig lidt (nu skal jeg jo være
ærlig) at min kone havde bedre kontakt med denne hund end jeg havde når hun
nu notorisk ikke har trænet med den nogensinde, og at det er mig der fører
de "store" hunde til prøver, på jagt etc.

Jeg ejer også faderen, der er en stor jagthund, og mine _forventninger_ til
hvalpen blev ikke imødekommet. Dette var nok det største problem. For mig og
i sidste ende for hunden, for den kunne jo godt mærke at mens den mest følte
for at skeje ud, kom jeg samtidig aldrig derhen at jeg kunne komme til at
rose hunden. Desto mere hunden "skabte sig" (i mine øjne) - desto mindre tid
fik den på træningspladsen.

Med andre ord en dum og ond cirkel. Det er en gammel historie: Min hund og
jeg havde kort og godt ikke tilstrækkelig god kontakt, for vi havde ikke
fundet det "fælles sprog" hvor vi kunne "snakke" sammen. Hunden gad ikke
deltage i den flok jeg havde gang i, og jeg var for stædig til at skifte
agenda i forhold til denne ene hund. Den måtte skik følge eller land fly, og
jeg mente nok at jeg skulle få has på den lille frækkert.

Så her for en månedstid siden (ovenpå frustration nr. X over denne hund)
erindrede jeg et foredrag om schweisshundetræning som jeg havde deltaget i.
Der havde jeg hørt, at en schweisshund gerne måtte være stokulydig (manden
der holdt foredraget var registreret schweisshundefører og pralede med at
hans hund ikke kunne apportere, og ikke engang kunne sætte sig på kommando)
så tænkte jeg at det nok var noget for min hund og mig.

Jeg sprang alle de indledende øvelser over og gik ud på en mark og lagde et
blodspor med frisk råvildtblod. Da jeg lagde en sporline på Lucky og satte
ham på sporet tændte han fuldstændig af. Han løb sporet i fuld fart. Ude for
enden af sporet stod der en madskål, og da han havde spist maden og fået sin
ros kiggede han op på mig med det blik som jeg kender fra de store hunde:
"Du er Gud".

Siden jeg er begyndt at træne spor med Lucky har jeg fået et helt nyt syn på
hunden. Jeg har opdaget at han jo også er begavet og smart.

Jeg tilstår at jeg også dæmper hans trang til at skeje ud ved at begrænse
hans muligheder for at "koge over" mest muligt. Hvis jeg ved at han "flipper
ud" over nedfaldne æbler, ja så går jeg i snor gennem vores æblehave.....

Lucky er ellevild med at gå spor, og er nu begyndt at komme til mig for at
putte ind til mig om aftenen når jeg sidder på gulvet med de andre hunde. Er
holdt op med at udfordre de store hunde i flokken. Går pænt ved siden af mig
når vi går tur. Kommer sågar når jeg kalder. For det meste da

Jeg er som sagt begyndt på dette for en månedstid siden, men jeg er fast
overbevist om, at vejen til at udvikle den vanskelige hund går gennem at
skabe vindersituationer der motiverer både hund og fører samtidig.

> Fordi at hunden begyndte at dominere meget, han ville bestemme overfor
> konen, ligge oven på hende o.s.v.
>
> jeg forventede at dette ville stoppe når han blev kastereret..

Det er jo en tidlig alder at kastrere en hund på, men når du har valgt dette
drastiske skridt viser det med al tydelighed, at problemet har været meget
stort for dig og din kone.

Men det underbygger samtidig min hypotese om, at du skal tænke i flokdrift
med denne hund. Kastration kan i mine øjne løse problemer med overdreven
dominans, men egentlig er Rollo's problem i forhold til din kone jo først og
fremmest at han ikke lige ser "nytteværdien" af hende. "Hvad har du gjort
for mig for nylig?" tænker Rollo. Det er selvfølgelig også en slags
dominans, men først og fremmest indeholder dette i mine øjne et råb på
aktivering på den "fede" måde - i hundens øjne.

Det lyder måske hårdt, men du skulle tænke på, om der ikke eet eller andet
sted findes noget som din hund tænder på. Apportering, agility, spor eller
noget andet. Det er let nok med hunde der er stærke på flokdrift, da de i
udgangspunktet er nemme at begejstre i samværet med deres fører. Men
byttedrift-begavede hunde skal stimuleres gennem masser af positive
oplevelser hos hund og fører samtidig.

med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : Rikke Andersen

Dato : 15-11-02 08:44

Hej Søren

Et svar som det du netop har givet, er grunden til, at jeg bliver i denne
gruppe, trods meget ævl og mudderkastning.

Det er enormt dejligt at læse, at der er folk der vil øse er deres egne
erfaringer ved at give seriøse og fornuftige svar.

Mange hilsner

Rikke Andersen

Fra : Bettina

Dato : 15-11-02 10:19

Lige mine ord. Det var da et usædvanligt begavet og berigende svar.
Godt gået!!

Bettina

Fra : Thomas

Dato : 15-11-02 10:42

Hej søren

du giver en masse og tænke over og konen og jeg havde en lang samtale om det
iaftes..

Vi intensiverer nu ja nej træningen som faktisk fungerer ok når jeg gør det
men nu bliver hun nødt til at overtage træningen af dette.

Hunden er en god apportør og meget glad for dette, det er en af vores
daglige lege da jeg er ud af en familie af jægere, dog uden selv at være
en.. så jeg har lært apport legen helt fra jeg var ganske lille

Vi vil overveje grundtræningen igen og måske finde en anden hundeklub at
træne i, måske bør jeg stå for denne træning..

Jeg siger foreløbigt tak for svarene og vender løbende tilbage efter nye råd
når vi kommer frem i træningsforløbet..

Jeg har i mange år overvejet at tage jagttegn når jeg blov lidt ældre og fik
mere tid, men måske skulle jeg genoverveje og få taget det jagttegn så
hunden kunne komme ud i sine naturlige omgivelser

Thomas

Fra : Søren Voigt

Dato : 15-11-02 18:22

"Thomas" <thomas@4701.dk> wrote in message

Hej Thomas,

> du giver en masse og tænke over og konen og jeg havde en lang samtale om
det
> iaftes..

Det er jeg glad for. I sidste ende er det jo meningen med gruppen her.

> Vi intensiverer nu ja nej træningen som faktisk fungerer ok når jeg gør
det
> men nu bliver hun nødt til at overtage træningen af dette.

Ja/nej træning er fint til kontakt, og derfor er det lige den slags i skal
holde fast i hvis ellers min hypotese om at hunden skal "motioneres" på sin
flokdrift. Samtidig er hunden jo tydeligvis ganske vaks i roen, så for ikke
at køre hunden træt burde I måske overveje om i kan variere med andre
kontaktøvelser. I denne forbindelse bør I overveje at introducere en klikker
i træningen. Det er meget let at lære sig at bruge en klikker, og som jeg
ser det er det en måde at folde kontakttræningen ud over en større palette
af øvelser. Man kan sige at kontakten styrkes samtidig med at den bruges til
at komme videre med hunden.

I jagthundekredse anses dette som et yderst kontroversielt råd, da
klikkertræning indbefatter godbidder, og disse af flere grunde anses som
kontraproduktive f.eks. i forbindelse med apporteringsøvelser. Jeg har selv
prædiket imod klikkeren netop af samme grund, men jeg har efterhånden lært,
at hver hund har sine midler, og at de negative konsekvenser ved at bruge
godbidder i træningen sagtens kan opvejes af andre der er mere positive.
Dermed ikke sagt at jeg er inkarneret klikker-fan. Mine gamle hunde synes at
det er skide irriterende når jeg går og banker løs på den der blikkasse
men hvad forstår bønder sig på agurkesalat?

Fordelen ved klikkeren er, at den kan belønne mange gange mere præcist end
det du selv er i stand til. Desuden er den "stemmefri" - det vil sige du og
din kone kan bruge den med samme mening for hunden. Af samme grund vil jeg
kraftigt anbefale dig at træne hunden til at lystre en fløjte, for her har
du igen fjernet forskelle i jeres stemmer som grund til at hunden lystrer
jer forskelligt.

> Hunden er en god apportør og meget glad for dette, det er en af vores
> daglige lege da jeg er ud af en familie af jægere, dog uden selv at være
> en.. så jeg har lært apport legen helt fra jeg var ganske lille

Jamen det er da også noget af det sjoveste at træne med sin hund, og hvis du
og Rollo er et godt team findes der både seriøse træningsprogrammer og
prøver hvor Rollo kan komme til at demonstrere sine jagtlige talenter.
Desuden findes der nogle gode videoer hvor kan nævnes "Fra hvalp til vinder"
og "Træning af den unge Labrador". De er engelske, men med danske
undertekster. Her er et link hvor du kan se disse:

http://www.ibooks.dk/typer.asp?mode=forlag&forlag=Total+Labrador

For god ordens skyld vil jeg lige sige, at jeg intet har at gøre med
forlaget eller udgivelsen af disse videoer.

> Vi vil overveje grundtræningen igen og måske finde en anden hundeklub at
> træne i, måske bør jeg stå for denne træning..

Var det en generel hundeklub, en jagthundeklub eller en specialhundeklub for
Retrievere du trænede i?

> [...]
> mere tid, men måske skulle jeg genoverveje og få taget det jagttegn så
> hunden kunne komme ud i sine naturlige omgivelser

Du behøver faktisk ikke tage jagttegn for at komme ud og prøve "virkelig"
apportering. Mange retrieverejere deltager som apportører på godsjagter,
hvilket vil sige, at vi sammen med vores hunde finder og bringer det vildt
som nedlægges. Faktisk indeholder den danske jagtlov en §24 som forbyder
jagt på ikke-klovbærende vildt uden at der medbringes en EGNET apporterende
hund. Man kan selvfølgelig diskutere egnethedskravet, men har du nogenlunde
kontrol på Rollo, og kan han behandle vildtet ordentligt er der ingen grund
til at du eller din kone ikke kan deltage med ham på en jagt som apportør.
Det kræver ikke jagttegn.

Personligt har jeg vel en 10-15 dage i skoven hvert efterår hvor jeg
fungerer som apportør på godsjagter. Jeg får for det første nogle
fantastiske naturoplevelser. For det andet har jeg et pragtfuldt samvær med
mine hunde, hvor hele træningen kommer igen i form af konkret og nyttigt
hundearbejde. For det trejde har vi et godt kammeratskab mellem
hundeførerne, hvor vi både kan være seriøse og hvor vi kan grine sammen og
overgå hinanden med de værste løgnehistorier om vores hunde og deres
præstationer. Det bliver man rig af, omend ikke i penge.

Held og lykke med Rollo. Så længe I stoler på, at hunden har et godt
hjerte - og at det er jeres opgave at finde det - så bliver han jeres bedste
hund nogensinde!

Med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : Thomas

Dato : 15-11-02 19:37

øøøh du kommer til at forklare mig hvad en klikker er ??

thomas

Fra : Søren Voigt

Dato : 15-11-02 19:59

> øøøh du kommer til at forklare mig hvad en klikker er ??

Hej Thomas,

Ja sorry. Det var lidt indforstået. Jeg tror, at jeg henviser til en side på
nettet der gør det bedre end jeg er i stand til:

http://www.hunde-info.dk/klikker.shtml

Gå i øvrigt ind på Google og skriv "klikkertræning" så kommer der et hav af
links.

Med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : René Kofoed

Dato : 17-11-02 14:29

> [...]
>

> Vi vil overveje grundtræningen igen og måske finde en anden hundeklub at
> træne i, måske bør jeg stå for denne træning..

Hej Thomas og kone.

NEJ!!! Du skal ikke stå for denne træning!!
Det skal din kone.
Jo sjovere ting du laver med hunden, jo mindre vil han lystre hende!!
Det er egentlig temmelig logisk, at den der fodre, leger og træner og dermed
også roser hunden når det går godt, er også den person hunden vil knytte sig
mest til.
Jo mindre af det sjove (for hunden sjove) hun deltager i, jo mindre vil hun
betyde for ham.

Jeg har selv 2 hunde, 1 lab.blanding, tæve ( formel 1 og muligvis noget tysk
korthår el. korthåret hønsehund) 4 år og 1 schæferhvalp, han, på 4 mdr.

Jeg har få men, lange arbejdsdage. De dage hvor jeg har været på arbejde er
hundene overgearede og ikke til at, være i hus med , før jeg har trænet 5-10
min med dem.
Det kan være godbidder på gulvet, nej-øvelsen el. andet hvor de kan opnå
ros. Er det min mand der vil nusse el. lege, skal jeg sidde stille og nyde
synet af dem, for hver gang jeg flytter mig har jeg den fulde opmærksomhed.
- Og det på baggrund af at, jeg træner med dem, går spor med dem, går tur
med dem og "er med dem". Hvor de for min mand bare er nogle dejlige
velopdragne hunde. Jeg bruger i gennemsnit om dagen ca. 3-4 timer på mine
hunde.

Lad din kone fodre ham, lege med ham, gå med ham osv.
En god tillidsøvelse, er at, børste ham når han ligge ned. Det er nemmere,
men også der hvor hunden er mest sårbar, muligvis modtagelig for ros.
Hvis hun får ham ned at ligge, børster ham langsomt og stille samtidig med
at, hun roser stille og blidt. Hun er sød og rar, og gør noget hunden kan
lide. Så er hun også en god ven, og vil dermed også rangere højere end ham.
Ikke nødvendigvis højest.

Håber du kan finde hoved og hale i det hele.

Pointen er : jo sjovere menneske, jo mere opmærksomhed og forgudelse får du
af hunden, hvad enten du er ung, gammel eller tyk eller tynd osv.

Mange hundehilsner og held og lykke med jeres "Bedste Ven"

fra
Susanne.

Fra : Monik

Dato : 14-11-02 23:09

"Thomas" skrev d. 14-11-02 15:10 dette indlæg :
> [...]
er
> over den ??
>
> Vi træner ja/nej øvelser, når jeg gør det uden problemer, men igen

Jeg har en 2½ år gammel Formel 1 han, en meget velopdraget hund når jeg
vil have den til at være det. Den får lange tøjler når vi går ture, men
jeg kalder den "hjem" mange gange når vi går tur. Den bliver stimuleret
på mange måder på sådanne ture. Ja/ nej opgaver, søge opgaver efter
godbidder, hente ting og aflevere dem. Alting med ros når den gør noget
godt også selv om jeg ved at den kan. Jeg er kvinde og jeg har ikke haft
problemer med min stemme. Min voksne datter som ikke bor her sammen med
hunden og som har en meget fin stemme, lystrer hende fuldt ud når jeg
ikke er til stede også når de går ture, det kniber noget mere når jeg er
der, men jeg skal blot rømme mig så ved den godt det er galt.
Hunden er konstant på "skolebænken" når vi går ture, den "glemmer"
nemlig hurtigt hvis der er noget der virker mere spændende og den får
megen ros.
Hilsen Monik

http://www.kandu.dk/