Skal dokumenterne hedde php?
Fra : MZH

Dato : 14-11-02 14:10

Et simpelt spørgsmål:

Er det muligt (evt. vha. htaccess) at få PHP til at parse andre filer
end dem med php-filnavn?

Sagen er, at jeg vil lave min hjemmeside om, så den benytter sig af
nogle PHP-features i stedet for nu, hvor den er ren html. Derfor vil
jeg sætte nogle "php-blokke" ind i mine eksisterende html-dokumenter,
men når jeg ser dem i browseren bliver php-blokkene bare ignoreret, og
de er synlige i kildekoden.

Kan det lade sig gøre, eller skal jeg til at ændre alle mine filer (og
links!) til PHP-filer?

Mvh.

Mikkel

Fra : Jakob Bock

Dato : 14-11-02 16:48

MZH skrev:

> Et simpelt spørgsmål:
>
> Er det muligt (evt. vha. htaccess) at få PHP til at parse andre filer
> end dem med php-filnavn?

Ja.

Du kan godt fortælle serveren, at alle .html-filer skal køres igennem
PHP-parseren, men hvis det kun er nogle få filer, som skal indeholde
PHP-kode, så kan du gøre følgende:

De sider der skal indeholde PHP-kode omdøber du, så de ender på '.php'.
Derefter skriver du en .htaccess-fil i stil med denne:

RewriteEngine On
RewriteBase /

RewriteRule ^side\.html$ side.php [L]
RewriteRule ^anden_side\.html$ anden_side.php [L]

Når jeg nu forespørger efter 'http://www.domaene.dk/side.html', parser
serveren filen 'http://www.domaene.dk/side.php' i stedet. Der sendes ikke
nogen redirect-header, så det er ikke noget brugeren ligger mærke til.

Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Kim Schulz

Dato : 14-11-02 17:05

On Thu, 14 Nov 2002 16:47:41 +0100
Jakob Bock <jakob@tegnestuen-ilt.dk> wrote:

> [...]
> serveren filen 'http://www.domaene.dk/side.php' i stedet. Der sendes
> ikke nogen redirect-header, så det er ikke noget brugeren ligger mærke

det kræver jo så at man har en .php version af siden liggende også.

Fra : Jakob Bock

Dato : 14-11-02 17:34

Kim Schulz skrev:

> det kræver jo så at man har en .php version af siden liggende også.

.... hvilket også står i afsnittet der starter med "De sider der skal
indeholde PHP-kode".

Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Kim Schulz

Dato : 14-11-02 18:05

On Thu, 14 Nov 2002 17:33:40 +0100
Jakob Bock <jakob@tegnestuen-ilt.dk> wrote:

> ... hvilket også står i afsnittet der starter med "De sider der skal
> indeholde PHP-kode".

men det kan godt klares smartere ved at sige at serveren skal parse alle
filer i mappen. Kan dog ikke lige huske kommandoerne til det på stående
fod.

Fra : Jakob Bock

Dato : 14-11-02 19:05

Kim Schulz skrev:

> men det kan godt klares smartere ved at sige at serveren skal parse alle
> filer i mappen.

Også det skrev jeg i mit svar, og det er selvfølgelig det letteste, hvis
(næsten) alle filer indeholder PHP-kode. Hvis det kun er få filer der er
tale om, er det unødvendigt resourcespild, at trække alle filer igennem
PHP-fortolkeren. Det har dog nok ingen praktisk betydning i dette tilfælde.

> Kan dog ikke lige huske kommandoerne til det på stående
> fod.

Smid følgende ind i en .htaccess-fil, så fortolkes alle filer der ender på
..htm og .html som PHP-filer.

AddType application/x-httpd-php htm html

Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Tonny Jørgensen

Dato : 15-11-02 22:56

> Smid følgende ind i en .htaccess-fil, så fortolkes alle filer der ender på
> .htm og .html som PHP-filer.
>
> AddType application/x-httpd-php htm html

hos mig hedder de .gud

www.jegergud.dk/index.gud

- Tonny. www.jegergud.dk

Fra : MZH

Dato : 16-11-02 01:07

>Smid følgende ind i en .htaccess-fil, så fortolkes alle filer der ender på
>.htm og .html som PHP-filer.
>
> AddType application/x-httpd-php htm html

Det var lige det jeg skulle bruge! Takker!

Mikkel