Bruge Server som router
Fra : WR

Dato : 14-11-02 13:44

Hej, Har TDC Bredbånd med fast IP og lige nu Router DI-704.

Men vil gerne bruge min Server som router, da den alligevel altid står
tændt, og jeg gerne vil kunne logge på mit lokalnet udefra.
Serveren har jeg sat 2 netkort i.

Problemet er nu at jeg jo skal bruge en software sikkerheds løsning, som er
til at stole på.
Hvilket software er godt at bruge???

Jeg har Norton Firewall 2002, Zonealarm Pro, Norton Antivirus 2002.

Men Hvis det ikke er godt nok, må jeg jo købe det der skal til.

Det jeg gerne vil, er at være fri for at installere alle sikkerheds
programmer på alle maskiner på lokal nettet.
Helst kun på serveren...

Hvordan får man programmerne til kun at overvåge
det ene netkort.???

Hilsen Jan

Fra : Michael Andreasen

Dato : 14-11-02 13:58

WR wrote:

> [...]
>
> Men vil gerne bruge min Server som router, da den alligevel altid står
> tændt, og jeg gerne vil kunne logge på mit lokalnet udefra.

Jeg gætter mig til, at du benytter Linux, og der kan du med 'lethed' benytte
Iptables

--
Mvh Michael Andreasen

"...There are only 10 types of people in the world...........those who
understand binary jokes, and those who don't..."

Fra : WR

Dato : 14-11-02 14:03

Undskyld Glemte at skrive
hvilket operativ system.

Jeg bruger XP på alle maskiner.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-11-02 19:20

In article <3dd39f1c$0$2524$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, WR wrote:
> Undskyld Glemte at skrive
> hvilket operativ system.
>
> Jeg bruger XP på alle maskiner.

Det må være derfor du tror hele livet er et jeopardy spil.

På usenet svarer man efter spørgsmålet.

I XP er der en indbygget firewall jeg ville bruge fremfor et
eller andet tilfældigt 3die parts software.

Fra : Torgeir

Dato : 15-11-02 19:18

XP støtter også iptables, så løsningen med å skifte til Linux høres noe
tungvint ut. Start med kommandoen route.exe. Ellers har MS sin ISA Server
(som tok over etter MS Proxy server). Der skulle være funksjonalitet nok for
et hjemmenettverk, om ikke helt på høyde med O'Linux...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-11-02 19:18

In article <3dd39a97$0$14996$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, WR wrote:
> [...]
> Serveren har jeg sat 2 netkort i.
>
> Problemet er nu at jeg jo skal bruge en software sikkerheds løsning, som er

OpenBSD, FreeBSD, NetBSD, Linux...

> Jeg har Norton Firewall 2002, Zonealarm Pro, Norton Antivirus 2002.

Dem har du ikke brug for med ovenstående.

> Men Hvis det ikke er godt nok, må jeg jo købe det der skal til.
>
> Det jeg gerne vil, er at være fri for at installere alle sikkerheds
> programmer på alle maskiner på lokal nettet.
> Helst kun på serveren...

Så skal du også have en proxy server, og sørge for at mailserveren
virusscanner.

> Hvordan får man programmerne til kun at overvåge
> det ene netkort.???

Det er lige til. Det er bare et spørgsmål om styresystem.

--
---

Fra : TC

Dato : 15-11-02 00:36

> [...]
> Serveren har jeg sat 2 netkort i.
>
> Problemet er nu at jeg jo skal bruge en software sikkerheds løsning, som

Linux

> Jeg har Norton Firewall 2002, Zonealarm Pro, Norton Antivirus 2002.

> Men Hvis det ikke er godt nok, må jeg jo købe det der skal til.

Istedet for at købe en masse grej - køb dig selv lidt frihed - og sæt dig
ind i linux
du kan med fordel starte med en distribution som en af dine venner køre for
at få lidt hjælp hvis det skulle opstå. Ellers kan du vælge red hat, da det
er den mest udbredte distribution derfor mest hjælp at finde på nettet.
Eller du kan vælge en helt anden distribution.

Alt hvad du efterlyser kan alt sammen lade sig gøre, kvit og frit i linux,
det koster bare tid at sætte sig ind i.

God fornøjelse
hilsen
TC

Fra : WR

Dato : 15-11-02 12:32

Hvor kan man hente Linux???

I vil jo så gerne have jeg prøver det, så jeg mener det skal have en
chance..

-Jan

Fra : TC

Dato : 15-11-02 13:57

> I vil jo så gerne have jeg prøver det, så jeg mener det skal have en
> chance..

vælg distribution - besøg, deres side - der kan du kvit og frit downloade
det.

www.e-smith.org -> kunne også være en løsning - men i længden vil man nok
blive træt af begrænsningerne.

mvh
TC

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 15-11-02 14:59

> www.e-smith.org -> kunne også være en løsning - men i længden vil man nok
> blive træt af begrænsningerne.

Ja, det har jeg også hørt, men mon ikke, at det er et godt sted at starte,
hvis man ikke en gang selv kan finde ud af at hente linux? Nu må du endlig
ikke blive sur Jan, for det er lang fra et slag mod dig, men bare ment som
en venlig hjælp, da jeg får indtrykket af, at du ikke har vildt meget
forstand på linux.

Andre kunne være:
http://www.freebsd.org
http://www.redhat.com/
http://www.linux-mandrake.com/

Men smut ind på www.pcworld.dk og læs deres artikel om e-smith.

mvh Frank

Fra : WR

Dato : 18-11-02 13:58

Nu har jeg installeret RedHat 8.0
Og jeg har ET spørgsmål.
Under Installationen shkulle man skrive et Administrator Password, det er
gjort (6 nuller)

Så kunne man oprette brugere (dette har jeg IKKE gjort)

Når man så starter op spørger den om brugernavn, men
det har jeg jo IKKE oprettet!!??

Hvad skal man skrive for at logge på som Administrator??

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-11-02 14:33

On Mon, 18 Nov 2002 13:58:21 +0100, "WR" <wr@vip.cybercity.dk>
wrote:

> Nu har jeg installeret RedHat 8.0

Gruppen dk.edb.system.unix er den rigtige til Unix-spørgsmål.

> Hvad skal man skrive for at logge på som Administrator??

root.

-A

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 18-11-02 16:02

> Under Installationen shkulle man skrive et Administrator Password, det er
> gjort (6 nuller)

Nu husker du lige at få det ændret, inden af der er nogle her fra gruppen,
som har din IP, og vil lave lidt sjov med dig, ikke?

mvh Frank

Fra : WR

Dato : 18-11-02 16:47

Er selvfølgelig gjort.....

Ellers tak for tippet!

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 19-11-02 18:34

"WR" <wr@vip.cybercity.dk> wrote in message news:<3dda00ce$0$25415$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> Er selvfølgelig gjort.....
>
> Ellers tak for tippet!
>

> "Frank K. Jensen" <fkj@ifa.au.dk> skrev i en meddelelse
> er

I Linux hedder han root, og han er den eneste der kan rode
tilstrækkeligt til at lave rigtig ged i den.

Carsten Nielsen

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 15-11-02 08:26

> Hvilket software er godt at bruge???

Ja, nu hvor de andre er ved at "overtale" dig til Linux, så vil jeg da også
lige nævne www.e-smith.org

Det er en newbie-venlig løsning baseret på Red-Hat. Det skulle tage 10 min.
at installere, og så skulle det være det. Jeg har ikke selv fået det prøvet
endnu, men skal klart prøves. www.pcworld.dk har skrevet lidt om det, prøv
evt. at søge på deres side.

mvh Frank