MSDE på webservere - en artikel
Fra : Alex P.

Dato : 14-11-02 10:31

Jeg har tidligere postet et indlæg vedr. brug af MSDE i stedet for Jet 4.0
på webservere.

Min anledning var denne artikel:

http://www.princeton.edu/~rcurtis/ultradev/tutorial8.html

Det er især muligheden for at bruge stored procedures samt triggers, der
interesserer mig.
Fleksibiliteten som jeg leder efter, er muligheden for at indbygge
forretningslogik i selve databasen, så en webshop kan køre med en 'simpel'
asp-kode, som er let gennemskuelig når man senere skal redesigne sin shop
til en anden kunde.

Nogen kommentarer til denne tutorial?

Alex P.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-11-02 17:25

Som svar på skriblerier nedfældet af Alex P. :

> Jeg har tidligere postet et indlæg vedr. brug af MSDE i stedet for
> Jet 4.0 på webservere.
>
> Min anledning var denne artikel:
>
> http://www.princeton.edu/~rcurtis/ultradev/tutorial8.html

Det ændrer jo ikke på at MSDE bliver langsom ved flere end 5 brugere
connected

> Det er især muligheden for at bruge stored procedures samt triggers,
> der interesserer mig.

I den henseende er MSDE = MSSQL

> [...]
> forretningslogik i selve databasen, så en webshop kan køre med en
> 'simpel' asp-kode, som er let gennemskuelig når man senere skal

Det kræver jo at dine kunder _skal_ bruge MSDE eller MSSQL
Og du afskærer effektivt alle andre RDBMS

Et bedre tiltag ville være at bygge en three-tier applikation, hvor dine
forretningslogik ligger i fx VB klasser/komponenter
Og ASP bruges udelukkende til præsentationslaget

Derved kan du endvidere skille dine klasser for dataadgang fra den øvrige
logik og evt styre hvilket RDBMS du connecter til
Via fx compiler direktiver eller evt have helt separate klasser til dette

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Alex P.

Dato : 14-11-02 22:08

Svar på Peter Lykkegaards skriblerier

"Peter Lykkegaard" <polonline@hot.mail.com> wrote in message

[snip]

> Det ændrer jo ikke på at MSDE bliver langsom ved flere end 5 brugere
> connected

Hvis man husker at lukke efter sig, er 5 forbindelser vel OK?
Det er jo kun til forespørgsler på data, som ikke holder forbindelserne åbne
længere end den tid det tager at køre dem. Herefter er der vel åbent til
andre?

> I den henseende er MSDE = MSSQL

Det ved jeg - det er derfor at det er interessant. Så kan der opgraderes
uden større vanskeligheder.

> Det kræver jo at dine kunder _skal_ bruge MSDE eller MSSQL
> Og du afskærer effektivt alle andre RDBMS

Jeg var netop betænkelig ved selve brugen af MSDE. Hvis det ikke
understøttes af webhoteller, betyder det nemlig dedikeret server, og så er
prisbesparelsen mindre.

> [...]
> logik og evt styre hvilket RDBMS du connecter til
> Via fx compiler direktiver eller evt have helt separate klasser til dette

Det du beskriver der, vil jeg meget gerne, men så bliver det vist også dyrt.
Det er slemt nok at skulle konkurrere med Open Source systemer.

> mvh/Peter Lykkegaard

Tak for svaret - det er den slags betragtninger jeg kan bruge til noget.
Hvorvidt artiklen (linket til tutorialen) er nonsens, er jeg dog ikke helt
sikker på endnu.

Hvorfor bruger han f.eks. ikke MySql? Kan det være fordi den ikke
understøttede transaktioner på det tidspunkt?

Alex P.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-11-02 22:17

Som svar på skriblerier forfattet af Alex P.

> [...]
> Det er jo kun til forespørgsler på data, som ikke holder
> forbindelserne åbne længere end den tid det tager at køre dem.

Her er lidt om hvad MSDE kan tilbyde
http://www.assetnow.com/index.cfm/12,355,78,32,html

[X - 3tier]

> Det du beskriver der, vil jeg meget gerne, men så bliver det vist
> også dyrt. Det er slemt nok at skulle konkurrere med Open Source
> systemer.

Jow, men ikke i længden - hvis du vil noget seriøst
Den eneste parameter du _kan_ konkurrere på er _kvalitet_
Og så kundeservice, men det er vel en selvfølge

> Hvorfor bruger han f.eks. ikke MySql? Kan det være fordi den ikke
> understøttede transaktioner på det tidspunkt?

MSSQL kan nogen ting mySQL ikke kan - og omvendt...
Til alm webbrug er mySQL rigeligt i de fleste tilfælde

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jakob Andersen

Dato : 14-11-02 23:12

"Alex P." <john@doe.com> wrote
> Hvorfor bruger han f.eks. ikke MySql? Kan det være fordi den ikke
> understøttede transaktioner på det tidspunkt?

mySQL understøtter svjv. stadig ikke transactions.

Dit spørgsmål har ikke så meget med ASP at gøre så jeg vil råde dig til at
spørge i <news:dk.edb.database>

--
Jakob Andersen

Fra : Alex P.

Dato : 15-11-02 01:10

Kig her: http://www.mysql.com/news/article-113.html

> Dit spørgsmål har ikke så meget med ASP at gøre så jeg vil råde dig til at
> spørge i <news:dk.edb.database>

> Jakob Andersen

Hvis jeg snakker webshop i den gruppe, bliver jeg nok bare sendt tilbage.
Well - jeg fik da brugbare svar her, så det var vist ikke helt galt :)

Alex P.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-11-02 08:37

Som svar på skriblerier nedfældet af Alex P. :

> Hvis jeg snakker webshop i den gruppe, bliver jeg nok bare sendt
> tilbage.

Nope

>Well - jeg fik da brugbare svar her, så det var vist ikke
> helt galt :)

Jow
Jeg burde faktisk have flyttet diskussionen til databasegruppen

Men prøv lige at spørge mht MSDE kontra mySQL i databasegruppen, du kan evt
udelade webshop delen

mvh/Peter Lykkegaard