Slagt eller ikke ?!!
Fra : Holm

Dato : 14-11-02 09:33

Hej NG.

Jeg ville under ingen omstændigheder lade nogen af mine heste slagte.
Pengene tæller ikke her , for mig.

Jeg kommer til at tænke på om mange heste-folk pr. automatik tænker
"slagter" hvis hesten kommer alvorligt til skade , eller lign. ?

Jeg vil da bare minde på , at man kan få aflivet sin ven , meget humant af
en dyrlæge.
Jeg kan godt forstå at det så kan være en hård tid , indtil Daka kommer og
henter den , frem for at hesten selv går op i en trailer og køres væk til
slagteren .
Men jeg ville til enhver tid undgå at fremmede skulle transportere mine
heste , og hvordan de bliver behandlet på slagteriet vil jeg slet ikke tænke
på......især med alle de sære korrupte mennesker , vi ofte har blind tiltro
til .....

Så kunne man måske selv få lov til at køre den hen på slagteriet....( men
måske ønsker man ikke at nogen skal se disse steder....? )

Penge er årsagen til de fleste dyremishandlinger , så måske skal man lige
overveje hvor hjertet har den største plads......?? Levende eller døde
materialer.....

Tænk at man gang på gang lader disse fintfølende væsener totalt i stikken ,
ved at lukke øjnene og lade andre tage sig af det "beskidte job ".....

Det var bare lige det jeg ville.....

Heste-hilsener
Holm

Fra : Marlene

Dato : 14-11-02 10:18

Holm <dortheholm@tdcspace.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dd361c9$0$15058$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Snip

> [...]
,
> ved at lukke øjnene og lade andre tage sig af det "beskidte job ".....

Hej Holm.

Jeg er simpelthen totalt enig med dig i det hele, du har skrevet. Jeg kunne
ikke have skrevet det bedre selv. Selvom flere herinde i gruppen har haft
gode forklaringer på, hvorfor de har sendt deres hest til slagter, så
forstår jeg det altså ikke - inderst inde. Men jeg fordømmer naturligvis
ikke de mennesker - det må jo være op til dem selv.

Mvh. Marlene.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-11-02 10:24

"Holm" <dortheholm@tdcspace.dk> writes:

> Jeg kommer til at tænke på om mange heste-folk pr. automatik tænker
> "slagter" hvis hesten kommer alvorligt til skade , eller lign. ?

Det ville jeg gøre, hvis jeg altså havde en hest.

> [...]
> på......især med alle de sære korrupte mennesker , vi ofte har blind tiltro

Jeg postede i går to links til artikler der beskriver hvordan det
forgår på Naur Slagteri og det kan jeg ikke se noget som helst problem
i.

> Så kunne man måske selv få lov til at køre den hen på slagteriet....( men
> måske ønsker man ikke at nogen skal se disse steder....? )

Man beder en god ven man har tiltro til, om at tage hesten med. Kort
tid efter at hesten er ankommet, så kommer der en mand med en
boltpistol, skyder den i panden. Den falder straks om og så er det
slut.

Her er du helt sikker på at hesten dør og at den ikke lider imens.
Selvfølgelig skal den ud på en sidste køretur, men til gengæld oplever
man ikke at hesten ligger på marken i flere dage.

Jeg aner ikke hvad man får for en hest til slagtning og det er sådan
set også lige meget for mig. Jeg syntes at det er en værdig måde at
afslutte hestens liv på. Nok også mere end når hesten ligger og venter
på at blive hentet af DAKA, bliver bundet fast i det ene bagben og så
losset op i en masse andre døde dyr.

Jo mere jeg tænker over det, jo mere tror jeg faktisk at jeg er
tilhænger af slagtning.

Men det er et følsomt område og naturligvis skal vi alle sammen gøre
det vi selv tror vi har det bedst med. Hesten er nok rimelig ligeglad.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik

Fra : Britta Larsen

Dato : 14-11-02 10:35

Hej Holm.

Jeg ville nok vælge at få min hest slagtet når det kommer til stykket, da
også er en human måde at sig farvel til sin hest på, den mærker jo intet, og
man kan også selv komme med den eller man kan få en bekent til at køre den
til slagteren.
Det er ikke for pengenes skyld, og dog vil da heller have penge ud af hesten
end at skulle give penge for at få den aflivet og så daka kommer og henter
den, så vil jeg nok også heller lade andre folk få "glæde" af den.
Jeg elsker min hest af hele mit hjerte, og kunne aldrig finde på at sætte
tænderne i en hestebøf.
Kender en af slagterne på den overnævnte list som jeg sagten ture overlade
min hest til.

Hilsen

Britta Larsen

Fra : Snudeske

Dato : 14-11-02 11:16

"Holm" <dortheholm@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
,
> ved at lukke øjnene og lade andre tage sig af det "beskidte job ".....

Jeg ville ikke have noget imod at sælge min hest til en slagter, sålænge han
kom ud til mig og foretog slagtningen ved stalddøren (desværre er der vist
kun en slagter på Sjælland, der foretager dette) .

Jeg har en hest, der har hjertefejl (der på sigt vil forårsage
blod/væskeansamlinger i leveren eller lungerne) og jeg ved hvor det bærer
hen. Jeg har derfor taget beslutningen om hvordan han skal af dage, når den
tid kommer.

Han skal skydes og det vil være en slagter, der skal gøre det (uanset om han
vil købe kødet bagefter eller ej) og pengene spiller ikke ind i mit
tilfælde. Det er kun, fordi han ikke skal udsættes for den beroligende
sprøjte (han bryder sig ikke om nåle og går nærmest i koma over en
vaccination og bryder sig ikke om beroligende midler; han har prøvet det) og
derved tvinges ned og ligge, selvom han ikke vil og fordi jeg ikke stoler
nok på min dyrlæges evner til at håndtere en boltpistol eller nogen dyrlæges
evner, for den sags skyld.
Og dette skal foregå ved hans stalddør, da han ikker trailervant og ikke
fortjener dette stressmoment på hans sidste rejse.

Jeg er helt indstillet på, at skulle betale Daka og en slagter for at udføre
deres erhverv og jeg ved det bliver hårdt at overvære, men det skylder jeg
ham efter foreløbig 10 års tro tjeneste.

Måske vil I så kalde mig kynisk og meget mere, men jeg vælger ikke slagtning
(hvad det jo kaldes, når det er en slagter, der gør det) på grund af
pengene, men på grund af den mest humane måde for min hest og det vil foregå
på hans præmisser.

MVH
Snudeske.

Fra : Marlene

Dato : 14-11-02 11:43

Snudeske <wsg@REMOVEflet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aqvt5j$2t1a$1@news.cybercity.dk...

Snip

> Og dette skal foregå ved hans stalddør, da han ikker trailervant og ikke
> fortjener dette stressmoment på hans sidste rejse.

Det er netop det, det hele drejer sig om (efter min mening) - jeg synes
absolut det er at foretrække, at hesten bliver aflivet hjemme ved den selv i
trygge omgivelser, og hvor den er sammen med sin ejer. Om den bliver skudt
eller får en sprøjte er sådan set underordnet.

Mvh. Marlene.

Fra : Holm

Dato : 14-11-02 17:38

Marlene <tunne@heaven.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aqvuo7$2uhr$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> trygge omgivelser, og hvor den er sammen med sin ejer. Om den bliver skudt
> eller får en sprøjte er sådan set underordnet.

Ja , jeg tror også det er det rigtige , at lade hesten være i trygge
omgivelser....og et trygt sted , det er et slagtehus bare ikke , der vil
uvilkårligt altid lugte af død , og den duft gør heste bange...( så det med
mit eget føl ).

Holm

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 14-11-02 14:32

On Thu, 14 Nov 2002 09:33:26 +0100,
Holm <dortheholm@tdcspace.dk> wrote:

> Så kunne man måske selv få lov til at køre den hen på slagteriet....( men
> måske ønsker man ikke at nogen skal se disse steder....? )

Den eneste slagtning jeg kender til, kørte ejeren af hesten i vertfald
selv.

Da jeg var lille turde jeg ikke se tegnefilmen, der er lavet over Animal
Farm/Kammerat Napoleon efter at hesten blev kørt til slagtning.

--
Vil du afspille de CDere og DVDere du køber nu på dine fremtidige afspillere
uden at bryde loven så skriv under:

http://www.digitalforbruger.dk

Fra : Anet

Dato : 15-11-02 22:44

Den dag man køber sig en hest.....den dag køber man sig også en
sorg.......Kan man elske sin hest og have den i mange år så kan man også
trække den ud af sin boks og lade den aflive eller skyde mens man som ejer
står ved dens side og giver den de sidste gode tanker med på vejen. Jeg har
givet min mening om slagtehus eller hjemmeslagtning/aflivning i andet
indlæg. Dog vil jeg til enhver tid stå ved siden af min hest om det så
bliver i et slagtehus når den skal herfra. Jeg har prøvet det før og ved
hvad jeg taler om. Det er hårdt at gå ind med sin hest men det er endnu
hårdere bagefter fordi man er ked af det men også glad for at man var med
til sidst.Da min sidste hest skulle aflives pga tarmslyng var mine børn ude
at sige farvel til hende i stalden og de ville gerne se hende blive aflivet.
De var 9 og 11 år dengang. Måske lidt hårdt vil nogen sige men de bor på
landet og ved godt at den engelske bøf ikke kommer af at blande mel og vand
i en køledisk. Vi talte om det bagefter og de sagde at de godt kunne se hun
havde det skidt og vi talte om at hun var så dårlig så hun ikke kunne redes
af en operation. Kunne en operation have reddet hende så havde jeg betalt
alt det ville have kostet for at kunne beholdt hende om det så skulle koste
en større formue så var hun det værd.

hilsen

Anet

Fra : Nina Svanholm

Dato : 16-11-02 15:40

Det kunne jeg ikke have sagt bedre selv!!!

Venlig hilsen Nina Svanholm.