hjælp til at forstå en bedømmelse
Fra : Majer

Dato : 14-11-02 09:05

Hejsa!!

Da vi var i Glostrup med Creamy, blev hun bedømt af L. Röhr-Dubbeld,
Holland. I bedømmelsen står der under "Helhedsindtryk": "Shy lady on the
table. Has an excl. home!". Hvad mener hun med "Have an excl. home!"??

Det er ikke fordi jeg ikke er enig i selve bedømmelsen, men det irritere
mig, at jeg ikke forstår hvad hun mener med den sidste linje!

Er der nogen som har et bud på hvad hun mener??
Hele bedømmelsen kan ses på:
http://www.majer.dk/Bedoemmelse_Glostrup.htm

Mange hilsner fra

--
Majer

www.majer.dk

Fra : Pernille Scharff

Dato : 14-11-02 09:19

Hej Majer,

> Da vi var i Glostrup med Creamy, blev hun bedømt af L. Röhr-Dubbeld,
> Holland. I bedømmelsen står der under "Helhedsindtryk": "Shy lady on the
> table. Has an excl. home!". Hvad mener hun med "Have an excl. home!"??

Dommere skriver (og siger) mange sjove ting. Mit umiddelbare bud kunne være
at det kan betyde noget i stil med klassikeren "hun har et godt køkken" -
dvs. at hun er i god (måske lidt for god) foderstand?

/Pernille

Fra : Niels Peter

Dato : 14-11-02 13:22

"Pernille Scharff" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse news:JZIA9.4480$HU.515583@news010.worldonline.dk...
> [...]
> at det kan betyde noget i stil med klassikeren "hun har et godt køkken" -
> dvs. at hun er i god (måske lidt for god) foderstand?

Det tror jeg også - jeg måtte engang lide den tort at dommeren under bedømmelsen - hvorunder hun sagde mange pæne ting om min kat - tog ham under bugen og sagde: "I can feel he has a good home"

Niels Peter

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-11-02 13:22

Pernille Scharff wrote:

> Dommere skriver (og siger) mange sjove ting. Mit umiddelbare bud
> kunne være at det kan betyde noget i stil med klassikeren "hun har et
> godt køkken" - dvs. at hun er i god (måske lidt for god) foderstand?

jeg tror det der forvirrer er at excl på dansk betyder eksklusiv ( altså
uden) hvor det i dette tilfælde måske betyder excelent ( staves det på den
måde?)......
så umiddelbart lyder pernilles oversættelse fin for mig*G*
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Majer

Dato : 14-11-02 17:10

> [...]
> at det kan betyde noget i stil med klassikeren "hun har et godt køkken" -
> dvs. at hun er i god (måske lidt for god) foderstand?

Hej Pernille!!

Tak for svaret!! Hmm... Det er da noget mærkeligt noget at sige Hvordan
finder jeg ud af om hun er for tyk?? Jeg synes ikke hun ser tyk ud, men jeg
har heller ikke noget at sammenligne med...

Lars Dahl, hvis du læser dette, kan du måske hjælpe med at bedømme hendes
vægt, du har jo holdt hende nogle gange...?!?!...

Mange hilsner fra
--
Majer

www.majer.dk

Fra : Pernille og Jesper

Dato : 14-11-02 18:31

Hej Majer,

"klap du bare katten" i den forstand at så længe hun er killing og
ungdyr behøver du ikke bekymre dig så voldsomt om hendes gode
foderstand, det plejer at rette sig når de vokser til. Medmindre
selvfølgelig Creamy ligner en bowlingkugle på 4 ben *LOL* men det tror
jeg ikke hun gør.

Killinger og ungdyr må hellere være lidt for runde end for tynde. Og du
er sikkert velkommen til at spørge en mere erfaren skovkatteejer næste
gang du er på udstilling hvis du er i tvivl!

/Pernille (indehaver af en dame der ved sidste udstilling fik prædikatet
"har en lille kuffert" *G*)

Fra : Majer

Dato : 14-11-02 21:54

"Pernille og Jesper" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> foderstand, det plejer at rette sig når de vokser til. Medmindre
> selvfølgelig Creamy ligner en bowlingkugle på 4 ben *LOL* men det tror

Hej Pernille!!

Dejligt at høre. Jeg har heller ikke været bekymret før nu, hvor jeg har
læst jeres fortolkninger af "dommen". Men så blev jeg alligevel i tvivl, som
sikkert stammer fra min ringe viden om skovkatte.

Mange tak for svarene!!

Venlig Hilsen
--
Majer

www.majer.dk

Fra : Lars Dahl

Dato : 14-11-02 20:43

> Lars Dahl, hvis du læser dette, kan du måske hjælpe med at bedømme hendes
> vægt, du har jo holdt hende nogle gange...?!?!...

> [...]

Hej Majer.

Nej, Creamy er aldeles ikke for tyk!! Hun er lang og forholdsvis
spinkel, og det er måske derfor det er kommet bag på dommeren, at hun er
ret tung. For andre ville det udmønte sig i en kommentar om "solid
knoglebygning", men ikke her, da det ikke rigtigt rimer med hendes
umiddelbare udseende. I stedet har dommeren (og mellem os, betragter jeg
Röhr-Dubbeld som temmeligt alternativ) forsøgt at være morsom, hvilket
hun ikke er ret god til.
For at gøre en kort historie lang, tror jeg at mange ville misunde dig -
og Creamy - at have den tyngde hos en slank kat, så fortsæt du bare det
gode arbejde.

Med venlig hilsen
Lars Dahl
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Majer

Dato : 14-11-02 21:59

"Lars Dahl" <ldahlKATTE@BAKKEjubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ret tung. For andre ville det udmønte sig i en kommentar om "solid
> knoglebygning", men ikke her, da det ikke rigtigt rimer med hendes

Hej Lars!!

Dejligt at høre det fra en der kender mere til skovkatteend mig, og som også
kender Creamy.

I stedet har dommeren (og mellem os, betragter jeg
> Röhr-Dubbeld som temmeligt alternativ) forsøgt at være morsom, hvilket
> hun ikke er ret god til.

Jeg var bestemt heller ikke vildt med hende! Hun havde lige en masse andre
"vigtige" ting, mens Creamy var på bordet, så som at hælde fløde og sukker i
kaffen osv. Det synes jeg er mangel på respekt for den enkelte kat, og dens
ejer.

> For at gøre en kort historie lang, tror jeg at mange ville misunde dig -
> og Creamy - at have den tyngde hos en slank kat, så fortsæt du bare det
> gode arbejde.

Dejligt at høre... mon ikke også Ina synes det?!?!

Mange hilsner fra
--
Majer

www.majer.dk

Fra : Birgitte

Dato : 14-11-02 22:58

Jeg tror som de fleste, at det har betydet, at katten har et godt køkken.

Berlinetta vores NFO har flere gange fået påtale om et for godt køkken,
sidst kom dog en bemærkning om; Kunne dog ønske en noget kraftigere
benstamme til den her krop *S*
Det er selvfølgelig også en fin måde at sige at Berlinetta er en "smule" for
tyk
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk