Pelsen på en NFO
Fra : Majer

Dato : 14-11-02 08:58

Hejsa!

Nu er Creamy snart 6 mdr, og så vidt jeg kan se, har hun stadig ingen
under-uld. Det er også hvad dommeren sagde i Glostrup.

Er det ikke menningen at de skal have under-uld, når de er ca 5-6 mdr??

Kan det være fordi hun bliver børstet for meget, og vi så børster det væk??

Mange hilsner fra
--
Majer

www.majer.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 14-11-02 10:29

Næh, det er ikke ualmindeligt at de er temmelig kort-pelsede på denne
årstid.
Mine gider ikke være i kattegården i det kedelige vejr, så de fiser husleje
af i de varme hængekøjer. Resultatet er : ingen pels.
Der er også det stadie hvor de har haft killingepels, begynder at få
voksenpels, de er vanvittig flotte, stor hale, stor krave... og så smider de
killingepelsen, og ligner en plukket høne.....
Pelsen skal nok komme....
Hilsen Nina

Fra : Majer

Dato : 14-11-02 22:07

"Nina, Tender Tribes" <NOSPAMnina@knus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
de
> killingepelsen, og ligner en plukket høne.....

Hej Nina!

Tak for svaret. Hvordan er det med at udstille en killing uden under-uld.
Jeg mener trækker det ned i point??
Pelsen betyder jo noget i bedømmelsen af NFO'er, men der er vel ikke de
samme forventninger til killinger/ungdyr, som til de voksne kattes pels...
eller hvad??

Mange hilsner fra
--
Majer

www.majer.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 14-11-02 23:06

Nu er jeg jo ikke NFO-udstiller, men mener nu at svaret vil være det samme.
Ja pelskonditionen er bestemt en faktor også, og er du oppe imod nogle i
vinterfrakker og din kommer i sommerkjolen, ja¨så vil de have et forspring.
Men sådan er det jo bare, det er jo ikke noget man kan styre, det ved
dommerne jo også.
Nogle undlader helt at udstille katten hvis den er i sommer-dress....
Jeg er nu rimelig kold overfor det, da det er helt naturligt.
I de høje klasser forventer man naurligvis at den møder op i fuld flor, da
det jo er vigtige certificater der "forhandles" om :)

Fra : Birgitte

Dato : 14-11-02 23:02

Hej Majer
Jeg er godt nok ikke Nina men jeg har NFO katte.
Jeg har erfarring med, at dommerene ikke trækker poin ned ved manglende
underuld, men derimod hvordan pelsen er plejet, så vask du blot Creamy efter
bedste kunnen,- husk skyl skyl og atter skyl det er vigtig
Glæder mig til at se Creamy, har du hende med til Odense?
Misseknus fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Birgitte

Dato : 14-11-02 22:55

Hej Majer
Det er meget forskelligt fra linie til linie endda fra killing til killing
fra samme kuldhvor meget underuld en NFO har.
Jeg havde i november mdr sidste år et NFO kuld på 3 Elantra, El Camaro og
Eighty Eight.
Eighty Eight og Elantra har megapels og havde det allerede som killing, hvor
Elantra endnu ikke har fået den helt rigtige kraftige pels.
Nogle NFO er længere tid om at danne den lækre underuld hvor andre NFO er
længere tid om at få den lækre dækpels.....
Men bare rolig bette du, Creamy skal nok få en lækker pels, måske tager det
bare sin tid

Fra : Birgitte

Dato : 15-11-02 22:16

> Eighty Eight og Elantra har megapels og havde det allerede som killing,
hvor
> Elantra endnu ikke har fået den helt rigtige kraftige pels.
rettelse: Mente selvfølgelig Eighty Eight og El Camaro der havde masser af
pels
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Grit Wessel

Dato : 14-11-02 23:18

> Er det ikke menningen at de skal have under-uld, når de er ca 5-6 mdr??

Hej Majer

Tålmodighed!!! Rom blev ikke bygget på én dag.

Først skal du smutte en tur forbi Skovkatteringens hjemmeside og kigge lidt
på bemærkningerne til standarden (nederst på
http://www.norskskovkat.dk/dansk/fifestd.asp), derefter kan jeg fortælle dig
at Creamys far var temmelig lang tid om at få pels, så vidt jeg husker.

Og sidst vil jeg jo nok mene, at det ikke er den store katastrofe, at hun
mangler underuld - den skal nok komme. Det er vigtigere, at hun har nogle
ordentlige dækhår - efter min mening.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Majer

Dato : 15-11-02 22:00

Hejsa!!

Mange tak for jeres svar! Jeg blev da en del klogere omkring NFO-pels, men
det bragte "desværre" også flere spørgsmål. Dem tror jeg dog at jeg vil
undersøge på søndag, hvor der kommer en masse skønne NFO'er til Sorø

Mange hilsner fra

--
Majer

www.majer.dk

Fra : Birgitte

Dato : 16-11-02 14:13

> [...]
> det bragte "desværre" også flere spørgsmål. Dem tror jeg dog at jeg vil
> undersøge på søndag, hvor der kommer en masse skønne NFO'er til Sorø

Hej Majer
Du bliver aldrig færdig med at finde nye spørgsmål det er jeg sikker på
*S*
Jeg kan endnu finde på tonsvis af nye, dumme, fjollede og logisk "for andre"
spørgsmål,- det er jo netop en' af grundende til, at det er så spændende at
have kat.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk