Retsvæsen i midten af 1800 tallet.
Fra : Arne Feldborg

Dato : 14-11-02 01:40

Er der nogen der ved, hvordan appelsager blev afgjort i midten af 1800
tallet.?

En mand bliver feks. anklaget ved Herredsretten for en alvorlig
forbrydelse. Sagen køres som et politiforhør under ledelse af
herredsfogedens fuldmægtig. Den anklagede bliver afhørt adskillige gange
og en del vidner bliver afhørt osv., men der er tilsyneladende hverken
en egentlig anklager eller en forsvarer. Der falder en ret hård dom.

Dommen bliver senere prøvet ved Landsretten (i det her tilfælde i
Viborg). Er der så foregået nye afhøringer - eller har man udelukkende
baseret sig på referater af de oprindelige afhøringer, samt de
beskikkede prokuratorers udlægning af sagen.?

Dommen (der bliver stadfæstet af Landsretten) bliver senere igen
afprøvet ved Højesteret. Er der her sket nye afhøringer, og har de
pågældende selv været i København for at vidne, eller har man
udelukkende baseret sig på referater fra Herreds- og Landsret.?

Hvis nogen, helt eller delvist, kan besvare de stillede spørgsmål, er vi
et par stykker der vil være meget taknemlige.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : senta

Dato : 14-11-02 10:56

"Arne Feldborg" skrev d. 14-11-02 01:40 dette indlæg :

> [...]
vi
> et par stykker der vil være meget taknemlige.

Skalk nr5 har en kronik , Min historie, skrevet af og om Ole kollerød,
tyven og morderen der bliver henrettet på Amager fælled 1840.
Derudover er der
statensarkiv,http://www.landsarkivetkbh.dk/tips/retsarkiv.htm
men det er vel ikke det du søger ?
Senta

http://www.kandu.dk/

Fra : Hanne Christensen

Dato : 14-11-02 14:05

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
hverken
> en egentlig anklager eller en forsvarer. Der falder en ret hård

I ældre dansk retspleje var der ikke forskel på behandlingen af
straffesager og borgerlige sager. Det var et mellemværende mellem
to parter, kaldet den akkusatoriske proces, da det forudsætter en
særlig anklager (accusator)
I 1796 blev inkvisitionsprincippet indført i straffesager.
Dommeren (herredsfogeden) kunne selv rejse sagen, indkalde
vidner, benytte alle muligheder for at oplyse sagen og dømme den.
Straffen blev udmålt efter Danske Lovs strafferetslige regler.
Det er afskrækkelsesprincippet, der dominerer. I oplysningstiden
blev tanken om at straffen skulle forbedre forbryderen mere
fremherskende. 1789 afskaffes dødsstraf for tyveri, men ellers
prøvede man at afhjælpe de værste urimeligheder ved benådning.
Først i 1830'erne begyndte man på større reformer af
strafferetten, en række forordninger blev forfattet af A. S.
Ørsted. I 1866 kom en ny straffelov, som indrømmede dommeren en
vid adgang til at udmåle straffen.

> [...]
udelukkende
> baseret sig på referater af de oprindelige afhøringer, samt de
> beskikkede prokuratorers udlægning af sagen.?

Efter 1796 var retsplejen overvejende skriftlig. Vidner var ikke
altid pligtig til at møde frem og samfærdselsforholdene kunne
være vanskelige.

> [...]
> pågældende selv været i København for at vidne, eller har man
> udelukkende baseret sig på referater fra Herreds- og Landsret.?

I Højesteret opretholdt man stadig reglen om, at
retsforhandlingen skulle være mundtlig, så der har været mulighed
for at fremføre nye argumenter. Hvorvidt vidnerne var indkaldt
kan jeg ikke svare på.

venlig hilsen
Hanne

Fra : Hugh Watkins

Dato : 14-11-02 17:04

"Hanne Christensen" <poulc@ofir.dk> wrote

kilp
> [...]
> straffesager og borgerlige sager. Det var et mellemværende mellem
> to parter, kaldet den akkusatoriske proces, da det forudsætter en

som i USA og UK idag

også på fjernsyn

Hugh W

Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 30-11-02 14:55

Hej Hanne!
Dommeren var dengang både dommer, anklager og forsvarer.
Hilsen
Ove

Fra : Hanne Christensen

Dato : 30-11-02 16:05

"Ove C. Kronborg" <ockronborg@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Hanne!
> Dommeren var dengang både dommer, anklager og forsvarer.
> Hilsen
> Ove

Ja det følger af inkvisitionsprincippet.
vh
Hanne

Fra : Inger Buchard

Dato : 14-11-02 16:26

> [...]
> og en del vidner bliver afhørt osv., men der er tilsyneladende hverken
> en egentlig anklager eller en forsvarer.

Det er normalt at der ingen egentlig forsvarer er.
Politimesteren/herredsfogeden dvs anklagemyndigheden udfører også
dommerhvervet!

> [...]
> baseret sig på referater af de oprindelige afhøringer, samt de
> beskikkede prokuratorers udlægning af sagen.?

Der er ingen ny forhør, udskrift af 1. instans' retsprotokol fremsendes til
ny vurdering.

> [...]
> pågældende selv været i København for at vidne, eller har man
> udelukkende baseret sig på referater fra Herreds- og Landsret.?

Som ved 2. instans.

> Hvis nogen, helt eller delvist, kan besvare de stillede spørgsmål, er vi
> et par stykker der vil være meget taknemlige.

1866 retsplejeloven indfører forsvarer og anklager; så vidt vides var det
ikke påkrævet før 1866.

Med venlig hilsen fra ham på den anden side skrivebordet - Ole Nørskov
Nielsen, der er i gang med retsprotokoller fra Varde.

Inger Buchard

Fra : Hanne Christensen

Dato : 14-11-02 17:10

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev
i en meddelelse
> 1866 retsplejeloven indfører forsvarer og anklager; så vidt
vides var det
> ikke påkrævet før 1866.

Såvidt jeg har kunnet læse mig til, adskilles stillingen som
politimester og dommer først ved Retsplejeloven af 11. april
1916.
Kilde: Stig Iuuls bog Lov og Ret i Danmark.
venlig hilsen
Hanne