hvilke kabler?
Fra : ps

Dato : 13-11-02 20:21

jeg er ved at sætte nyt bundkort i min ene maskine. Såvidt jeg husker, er de
brede kabler af forskellig hastighed. Og jeg kan se, at de ikke er helt
samme farve.
Men hvad er hvad? Jeg har jo en primær harddisk som er forbundet med cdrom
drevet, og harddisk nr. 2 går via brænderen.
Hvordan bør det forbindes?
--
m.v.h.
Preben

Fra : N/A

Dato : 13-11-02 20:42

Fra : Mogens

Dato : 13-11-02 20:42

On Wed, 13 Nov 2002 20:29:37 +0100, "Unlock i Horsens"
<olesan@tdcadsl.dk> wrote:

>Det med dine kabler forstår jeg ikke helt... omformuler lige, så må vi lige
>se...

Mon ikke han mener ATA33 / 66 / 100 kabler.
I så fald er det jo ikke helt ligegyldigt hvad der
bliver brugt.

mvh Mogens

Fra : ps

Dato : 13-11-02 20:54

Jo det var lige netop det, jeg mente. Hvordan ser man forskel og hvad skal
man helst bruge hvor?
Preben

Fra : Peter Anskjær

Dato : 13-11-02 21:18

On Wed, 13 Nov 2002 20:54:12 +0100, "ps" <psi@vestnet.dk> wrote:

>Jo det var lige netop det, jeg mente. Hvordan ser man forskel og hvad skal
>man helst bruge hvor?
>Preben

Til dine harddiske skal du bruge ata66/100 kabler, de har 80 ledere.
Til dine cdrom drev kan du bruge begge dele da de ikke køre hurtigere
end ata33. Men forskellen er i hvert tilfælde, at ata33 kun har 40
ledere og ata66/100 har 80 (hvor halvdelen fungerer som skærm for den
anden halvdel).
Farven burde ikke have noget at sige, de fleste er vel også grå.

Mvh
Peter

Fra : Martin K

Dato : 13-11-02 21:19

Unlock i Horsens wrote:
> Sæt dine 2 hardiske på den Primære controller. Den ene som Master og
> den anden som Slave. Og det samme med dit cdrom drev og brænder,
> bortset fra at det selvfølgelig er Secondære de skal sidde på.

Det ved jeg nu ikke om er den optimale løsning. Skal du tage
sikkerhedskopier af CD'ere har jeg hørt at det er bedst at have CD-Rom og
CD-Brænder på hver sin controller...

> Det med dine kabler forstår jeg ikke helt... omformuler lige, så må
> vi lige se...

Der er forskel på kabler. Dem med 80 tynde 'ledninger' i er typisk ATA
100/133 kabler. Men hvis du bare køber runde kabler over hele striben er der
ingen problemer

--
Martin K

Fra : Henning Sørensen

Dato : 13-11-02 21:42

"Martin K" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det ved jeg nu ikke om er den optimale løsning. Skal du tage
> sikkerhedskopier af CD'ere har jeg hørt at det er bedst at have CD-Rom og
> CD-Brænder på hver sin controller...

[snip]
> --
> Martin K

Tilslutter mig fuldt ud dette forslag !

Primær controller :
Master : boot harddisk
Slave : Cd drev

Sekundær controller :
Master : CD brænder
Slave : sekundær harddisk

Afhængig af hardwaren iøvrigt (læs : hastighed) kan dette være det eneste
der virker
hvis du skal brænde kopier "on-the-fly".
Hvis begge dine harddiske understøtter IDE66+ så køb et kabel mere.

PS: hos mig er det ligegyldigt - kører scsi

/Henning, Sydfyn.

Fra : ps

Dato : 13-11-02 22:03

> Hvis begge dine harddiske understøtter IDE66+ så køb et kabel mere.

Tak for det - men det begynde at knibe noget med pladsen derinde.
Men når I skriver xx master / ww slave betyder det så også, at kablet skal
STARTE fra masteren, tage slaven med undervejs og så derfra til bundkortet -
eller er rækkefølgen ligegyldig, bare "klemmerne" på den enkelte del er sat
til hehn.master og slave?
Og så ER de altså grå, men det ene er lysegrå, det andet mørkegrå, så
hvilket er så hvad?
Preben

Fra : Klaus

Dato : 13-11-02 22:18

"ps" <psi@vestnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
sat
> til hehn.master og slave?
> Og så ER de altså grå, men det ene er lysegrå, det andet mørkegrå, så

Er der 40 "tykke" ledere er det IDE33.
Er der 80 "tynde" ledere er det IDE66/100 og så er de enkelte stik af
forskellig farve. Det stik, der sidder mest alene er det der skal på
bundkortet.
Klaus

Fra : Peter Anskjær

Dato : 13-11-02 22:20

On Wed, 13 Nov 2002 22:03:25 +0100, "ps" <psi@vestnet.dk> wrote:

> [...]
>eller er rækkefølgen ligegyldig, bare "klemmerne" på den enkelte del er sat

Jeg er ikke helt sikker, men jeg vil mene det er bedst at lade kablet
starte i motherboard, derefter slaven og til sidst masterdisken.

>Og så ER de altså grå, men det ene er lysegrå, det andet mørkegrå, så
>hvilket er så hvad?

Man kan intet sige ud fra farven, du bliver nødt til at tælle antallet
af ledere, er der 80, ja så er det en ata100 ledning, er der kun 40 så
er det en ata33 ledning. Så simpelt er det. Hvis du ikke kan se
forskel, så er de højst sandsynligt ens da det normalt er tydeligt at
se forskel på dem.

Mvh
Peter

Fra : Aksel

Dato : 13-11-02 22:21

> [...]
sat
> til hehn.master og slave?
> Og så ER de altså grå, men det ene er lysegrå, det andet mørkegrå, så

Hvis alle dine diske er sat op til Cable select er det ligegyldigt i hvilken
rækkefølge de tilsluttes, hvis nogle er sat som master eller slave og andre
som CS kan du få problemer. når de er indstillet som 2 master og 2 slave er
der heller ingen problemer.

Farven betyder ikke noget, ATA 66/100 har 80 ledere, ATA 33 kun 40, jeg vil
anbefale at bruge 80 leder kabler til det hele, og sætte en harddisk og en
CD på hvert kabel.

Hilsen Aksel

Fra : Henning Sørensen

Dato : 13-11-02 22:28

> [...]
sat
> til hehn.master og slave?
> Og så ER de altså grå, men det ene er lysegrå, det andet mørkegrå, så

Forskellen på kablerne skyldes ikke farven, men hvor mange ledninger der er
i kablet.
Kablet til "høj-hastighed" (IDE66+) har 80 ledninger, de "normale" har 40
ledninger.
Det er ligegyldigt (for det meste..) i hvilken rækkefølge drevene er
monteret, master/slave
bestemmes med den lille "klemme" eller jumper som den kaldes, der sidder
bagpå drevet
enten som "master" eller "slave".
(Kommer iøvrigt i tvivl nu, om ikke nogle IDE66+ kabler har dedikeret
master/slave stik ??)

Håber det vil lykkes for dig

/Henning, Sydfyn.

Fra : Unlock i Horsens

Dato : 13-11-02 22:24

On the fly virker mere optimalt med drevene på samme controller....

Fra : Henning Sørensen

Dato : 13-11-02 22:32

"Unlock i Horsens" <olesan@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> On the fly virker mere optimalt med drevene på samme controller....

Øhh ???
Jamen så er vi da 180 grader uenige

/Henning, Sydfyn.

Fra : Martin K

Dato : 14-11-02 18:09

Unlock i Horsens wrote:
> On the fly virker mere optimalt med drevene på samme controller....

Det vil de da aldrig gøre. Så skal data så at sige 'køre op og ned' i samme
kabel. Det er da bedre hvis der i et kabel strømmer data til controlleren,
og et kabel strømmer data fra controlleren...

--
Martin K