Deling af adsl på begrænset del af kollegi~
Fra : nkh

Dato : 13-11-02 03:41

Jeg sidder som stakkels kollegieaner i den situation at jeg deler en
2048/512 kbits adsl forbindelse med 350 andre. Så kom en af mine venner og
jeg til at snakke om muligheden for at dele en adsl forbindelse, evt. med
nogle flere.

Vi vil gerne kunne dele forbindelsen via de allerede eksisterende kabler,
men vil også gerne kunne undgå at andre udnytter vores båndbredde. Ville det
evt. være muligt at etablere et VPN oven på vores ekisterende lokalnet,
eller findes der en fiksere måde? Jeg havde tænkt at jeg skulle have en 24/7
linux-server koblet direkte på forbindelsen og det interne netværk - med to
net-kort, selvfølgelig.

Hvis et VPN er en mulighed, er der så nogen der har nogle gode links til
guider til opsætning af samme på en linux-boks? Hvis jeg fuldstændig har
misforstået konceptet med VPN, så bare sig til

på forhånd tak,
Niels

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 13-11-02 13:00

nkh wrote:
> [...]
> jeg til at snakke om muligheden for at dele en adsl forbindelse, evt. med

Var det ikke en ide at sætte noget styring på forbruget af den fælles ADSL?

> [...]
> guider til opsætning af samme på en linux-boks? Hvis jeg fuldstændig har
> misforstået konceptet med VPN, så bare sig til

Der er "mange" løsninger.
Man kunne f.eks. forestille sig en PoPToP (PPTP) server på en Linuxboks,
der har fat i ADSL'en.

PoPToP:
(<http://www.poptop.org/>)

Så kan du/i logge ind på en måde, der minder om dialup. Det understøttes
af MS DUN o.a. og fungerer fint.
Man konfigurerer et brugernavn og et password for hver bruger.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Jonas Jalling

Dato : 17-11-02 00:55

Jeg går ud fra at du vil sætte en firewall på maskinen der skal på
internettet (det eksterne netkort). Hvorfor så ikke bare sætte en firewall
på det interne også? Og så kun tillade trafik fra "godkendte" MAC-adresser?
Det er ikke så svært at få iptables på linux til at agere sådan.

Med venlig hilsen
Jonas Jalling

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-11-02 11:12

In article <ar6ls4$d5e$1@sunsite.dk>, Jonas Jalling wrote:
> [...]
> på det interne også? Og så kun tillade trafik fra "godkendte" MAC-adresser?
> Det er ikke så svært at få iptables på linux til at agere sådan.

Mac adresser er ikke en sikkerhedsfeature. MAC adresse er noget
man bare sætter med ifconfig.

Fra : Jonas Jalling

Dato : 18-11-02 09:00

"Povl H. Pedersen" wrote:
> Mac adresser er ikke en sikkerhedsfeature. MAC adresse er noget
> man bare sætter med ifconfig.

Ja, det er jeg skam udemærket klar over. Men kan der være to netkort med
samme MAC-adresse på et netværk? Og hvor stor er chancen for at uvedkommende
rammer rigtigt, og finder den rigtige mac-adresse?

Med venlig hilsen
Jonsa Jalling