nervøs hest
Fra : hhsa01

Dato : 13-11-02 08:57

Hej Alle.

Jeg har fået en 7 år gammel hanoraner vallak som har været mishandlet. Han
er meget bange og nervøs. Jeg kan ligge sadel på ham, strile ham, men ikke
side op på ham så flygter han. Jeg har haft han i 9 mdr. og det er blevet
bedre. Jeg ved bare ikke om der er noget fysisk galt med ham eller om det
bare er psygisk. Dyrlægen kan ikke komme til ham.
Er der nogle der har en ide til hvordan jeg kan hjælpe min dejlige hest må i
meget gerne skrive til mig på gori@mail.dk
En kiropraktor eller en alternativ behandler i jylland vil jeg meget gerne
have et tlf.nr på.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 13-11-02 09:19

"hhsa01" <hhsa01@kursus.viborhs.dk> wrote:

>Jeg har fået en 7 år gammel hanoraner vallak som har været mishandlet. Han
>er meget bange og nervøs. Jeg kan ligge sadel på ham, strile ham, men ikke
>side op på ham så flygter han.

En hest som du beskriver lægger man ikke sadel på.....!!!!!!

Du skal først genoprette hans tillid til mennesker før du gør noget
forsøg på at bruge ham som ridehest.

Jeg har lige fået en lignende hest i stalden. Prøv at se på
http://caesar.soholm.com og læs historien om ham. Tilliden genoprettet
på mindre end en uge. Var han ikke så ung, så var tilridning allerede
i gang nu.

>En kiropraktor eller en alternativ behandler i jylland vil jeg meget gerne
>have et tlf.nr på.

Før du gør noget som helst, skal du kontakte Gitte Naldal og købe
hendes bog "Fra rytter til hest", læse den og selvfølgelig forstå
indholdet. Start med at se siden www.horsemanship.dk hvor du kan
bestille bogen og tilhørende video. Gitte bor i Jylland og tager gerne
ud og hjælper. Ellers kom her med ham. Det koster kun transporten.

Gites bog var eneste værktøj for at berolige Cæsar. Ikke sort magi,
men noget som enhver kan praktisere.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Pia J

Dato : 13-11-02 09:39

Her er jeg dybt uenig med Ole. Inden man begynder at vise hesten hvem som
bestemmer, tillid osv. så får man sq en dyrlæge til at checke om der fysisk
er noget galt. En hest som i så lang tid har haft ondt har ikke meget glæde
af alle de videoer ejeren har set. Jeg har adskillige gange oplevet
adfærdsproblemer der forsvandt som dug fra solen i det øjeblik man fandt ud
af, hvor hesten havde ondt. Ny sadel, nyt bid, kiropraktisk behandling osv.

Hvad mener du med at dyrlægen ikke kan komme til hesten? Har den ikke haft
dyrlæge i de 9 måneder, eller må han ikke røre den? Har du overvejet en
anden som ikke er bange for den?

:Pia

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 13-11-02 09:49

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Hvad mener du med at dyrlægen ikke kan komme til hesten?

Det er denne sætning der får mig til at mene at det er psykisk at der
er noget galt. Hvis det gør ondt at "nogen" kommer ind i boksen til
den, så er det ikke en dyrlæge der skal til og det minder mig i
uhyggelig grad om hvad jeg har set gentagne gange. "Cæsar" var ikke
den første!

Der nævnes også at hesten er "mishandlet" hvilket også kan forstås som
"misholdt" hvilket er lige så slemt !!!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Pia J

Dato : 13-11-02 09:55

Hvis det er fordi hesten er bange for dyrlægen, ville det måske være en ide
med en af modsat køn. Hvis hesten er mishandlet af en mand, kan den være
bange for dem på nuværende tidspunkt.

Ole, hvorfor kører du med sådan et mærkeligt character set? Alt hvad du
skriver er næsten volapyk, man skal gætte sig til det halve af vokalerne...
:)

:Pia

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 13-11-02 16:27

Pia J wrote:
> Ole, hvorfor kører du med sådan et mærkeligt character set? Alt hvad du
> skriver er næsten volapyk, man skal gætte sig til det halve af vokalerne...

utf-8 (som det hedder) er faktisk ikke så mærkeligt. Det er faktisk
vældigt godt til at udtrykke eksotiske tegn. Men noget tyder på at din
mail klient ikke understøtter det.

-dennis

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 13-11-02 11:07

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote:

>Ole, hvorfor kører du med sådan et mærkeligt character set? Alt hvad du
>skriver er næsten volapyk, man skal gætte sig til det halve af vokalerne...

Whatt!!!

Den har jeg ikke hørt før! Er der andre der ikke ka se hva jeg
skriver. Ska lige indskyde at slåfejlene er medfødt handicap, men det
ka næppe være det du mener?

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Pia J

Dato : 13-11-02 11:16

Alle dine æøå er her hos mig Ã|

kan du se det? A med krølle og en streg?

Du kører charset=utf-8 og det er så vidt jeg ved ikke standard, det skal
vistnok være iso-8859-1

:Pia

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-11-02 12:02

In article <3dd225ca$0$96963$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Pia J wrote:
> Alle dine æøå er her hos mig Ã|

Jeg ser det ganske fint.

> kan du se det? A med krølle og en streg?

Ja, det kan jeg godt se, men jeg kan også godt se Oles indlæg.

> Du kører charset=utf-8 og det er så vidt jeg ved ikke standard, det skal
> vistnok være iso-8859-1

jeps, iso er at foretrække.

JonB

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-11-02 08:25

Pia J wrote:
> Alle dine æøå er her hos mig Ã|
>
> kan du se det? A med krølle og en streg?
>
> Du kører charset=utf-8 og det er så vidt jeg ved ikke standard, det skal
> vistnok være iso-8859-1

UTF-8 er skam standard. Åbenbart bare ikke i OE :/

-dennis

Fra : Pia J

Dato : 14-11-02 08:59

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> wrote in message news:ZcIA9.4465>
UTF-8 er skam standard. Åbenbart bare ikke i OE :/

Det kan du sagtens bilde mig ind. Jeg bruger ikke OE til post, men da jeg
skulle begynde på news var det handy, og jeg har så ikke udviklet mig
yderligere :)

:Pia

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 14-11-02 23:34

> [...]
>
> Det kan du sagtens bilde mig ind. Jeg bruger ikke OE til post, men da jeg
> skulle begynde på news var det handy, og jeg har så ikke udviklet mig

Jeg bruger også OE*, men har ingen problemer med at læse andres indlæg!?

*version 5.50.4133.2400

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Tine Gade

Dato : 13-11-02 11:14

Fra : Tanja Bromley

Dato : 13-11-02 12:14

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse
> Den har jeg ikke hørt før! Er der andre der ikke ka se hva jeg
> skriver. Ska lige indskyde at slåfejlene er medfødt handicap, men det
> ka næppe være det du mener?

Jeg har ingen problemer med at læse dine indlæg ....

/Tanja

Fra : Musen

Dato : 13-11-02 12:18

> Den har jeg ikke hørt før! Er der andre der ikke ka se hva jeg
> skriver. Ska lige indskyde at slåfejlene er medfødt handicap, men det
> ka næppe være det du mener?
Jeg har altså aldrig haft problemer med at læse det du skriver, og har det
heller ikke her....Slåfejlene, ja dem vænner man sig til :oÞ *GGG*
Venlig hilsen Musen

Fra : Tine Gade

Dato : 13-11-02 09:50

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 13-11-02 11:09

Tine Gade <tine@miba.auc.dk> wrote:

>Jeg er enig med Pia. Det er vigtigt at finde ud af om hesten har ondt
>først.

Wrong! Få først den stakkels hest beroliget før den bliver mere
nervøs af alle dem der kommer for at kurere den!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Tine Gade

Dato : 13-11-02 11:15

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 14-11-02 19:29

On Wed, 13 Nov 2002 09:49:35 +0100, Tine Gade <tine@miba.auc.dk>
wrote:

>Jeg er enig med Pia. Det er vigtigt at finde ud af om hesten har ondt
>først. Ring til din dyrlæge og forklar ham sagen (eller en anden dyrlæge,
>hvis din egen har givet op). Han vil så afsætte mere tid til dig, så han
>stille og roligt kan komme til at kigge på hesten.

   Uhm, jeg ville nu godt nok mene at man først skal se at sørge
for at hesten får tillid til mennesker. Det vil sige - Gitte Naldal er
fx. et godt sted at starte. Når hesten så forhåbentlig i løbet af kort
tid viser tillid kan man begynde med dyrlæge. Jeg er desværre ret
sikker på at hvis man bestiller dyrlæge først er det med risiko for
både hest, ejer og dyrlæges førelighed......

>Jeg har tidligere haft glæde af at lukke unge eller uredne heste ud sammen
>med min gamle pony. Senere vil den så efterligne hende, og man kan trække
>dem sammen ind, og senere ride de første ture sammen.

   Mjoeh - men det er ikke sikkert at det hjælper på samme måde
hvis hesten har været mishandlet.

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Anet

Dato : 13-11-02 09:53

For at undersøge en hest ordenligt er man da nød til at kunne komme til den
og at den er nogenlunde tryg ved dem der rører ved den altså mennersker.
Ellers vil en undersøgelse ikke fortælle ret meget hvis hesten står og
spænder. Jeg er helt enig med Ole at du skal prøve at bruge det der
hestepsykologi eller bedre kendt som hesteviskeri. Jeg har selv brugt en
hestevisker til min hest og du aner ikke hvad de kan rette op på i løbet af
et par timer eller behandlinger. Det helt fantastisk. En tillid man troede
ikke kunne opstå er der pludselig og man har en helt forandret hest.

hilsen

Anet

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 13-11-02 11:12

"Anet" <anet@email.dk> wrote:

>Det helt fantastisk. En tillid man troede
>ikke kunne opstå er der pludselig og man har en helt forandret hest.

Nemlig! "Cæsar" er et tydeligt eksempel.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 15-11-02 22:26

:

> Nemlig! "Cæsar" er et tydeligt eksempel.
>

> Med venlig hilsen
> Ole Braad-Sørensen
>
> braadso@soholm.com
> www.soholm.com

men det skal man måske selv have oplevet som både Ole og jeg har med vores
heste. Det umulige findes ikke med en hest når man bare behandler dens sind
godt og rigtigt. Så skal enhver umulig hest nok rette sig stille og roligt
hen ad vejen.

hilsen
Anet

Fra : dorthe jensen

Dato : 13-11-02 19:39

Hej
Jeg kan kun give Pia 100 % ret, jeg var i den situation at jeg for cirka et
år siden havde en hest som var meget svær at arbejde med. Jeg fik min
sædvanlige dyrlæge til at tjekke ham men han fandt ingenting og sagde at jeg
bare skulle ride videre.
Det endte med at jeg blev så træt af min normale dyrlæge at jeg fandt en
anden og vi prøvede en del forskellige ting og det viste sig at
nakkehvirvlerne voksede sammen så han blev aflivet.
Så jeg kan kun sige at jeg syntes at den skal tjekkes godt og grundigt
igennem før du prøver dig for meget frem, det gør også at hvis den så fejler
noget så får du ikke så dårlig samvittighed.
venlig hilsen dorthe
Pia J <ngspam@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dd20f16$0$96963$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 14-11-02 19:32

On Wed, 13 Nov 2002 19:39:28 +0100, "dorthe jensen"
<dorthejensen30@hotmail.com> wrote:

> [...]
>igennem før du prøver dig for meget frem, det gør også at hvis den så fejler
>noget så får du ikke så dårlig samvittighed.

   Spørgsmålet var så ikke om hun skulle forsøge at komme på
ryggen af hesten - men om at hun skulle arbejde med den fra jorden før
hun tilkaldte dyrlæge eller efter. Du har da ret i at man skal sørge
for at få hesten chekket op - men hvis dyrlægen ikke kan komme til
hesten må man arbejde med tillid og respekt - og der er voldsomt mange
af de her "horsemannship-systemer" som starter på jorden.... =)

Fra : Wanda Madsen

Dato : 13-11-02 20:08

Hej

Jeg kan anbefale at du tager kontakt til en der kan det der hedder "natural
horsemanship" ( det samme som hestehviskeren) Jeg kan anbefale Jasmin Scrase
som har en hjemmeside som jeg selvfølgelig ikke lige kan huske adressen på,
men søg efter hende på Google.
Hun er knald dygtig, og det lyder til at din hest trænger til at få styrket
sit selvværd og selvtillid. Her kan Jasmin hjælpe.
Held og lykke.

Wanda

Fra : Liz

Dato : 13-11-02 21:55

Hesten skal selvfølelig beroliges først - med hjælp af natural horsemanship
etc. uden at nogen prøver at kom på ryggen af ham. Når først han er trygge
ved det, så kan dyrlægen tjek ham for skavanker uden problemer. Hesten skal
have jeres tillid først, og omvendt!
Jasmins website er: www.naturalhorse.dk Anbefales på det kraftigest,
ellers er Gitte Naldals bog/video god.

Hilsen Liz

Fra : Familien Jakobsen

Dato : 27-11-02 21:31

Davs...
Nej nej nej og atter nej...
Godt nok er jeg kun 13 år, men min hest var selv næsten lige så nervøs...
Først skal du sørge for at du selv har en meget god kontakt til hesten... Du
kan evt læse bøgerne om Heartland de er meget gode og er mere en historie
end Gittes bog...
Den måde Gitte gør det på er da også god nok og jeg har selv brugt den, men
der er det lille problem at: Hesten vil begynde at prøve dig af som leder og
det er ikke lige sjovt vær gang...
Heartland er en god bog der også handler om andet, men og så og beroligene
planter til heste som sikkert vil hjælpe en hel del på din hest + en god
måde at skabe tillid på...
Læs og så Monty Roberts´ bog... Den er vildt god...

Det handler kun om at tænke logisk så er der som regel en forklaring på
problemerne!!! =) (=

Sophie =) (=

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 28-11-02 09:19

"Familien Jakobsen" <durrjakobsen@mail.tele.dk> wrote:

>Den måde Gitte gør det på er da også god nok og jeg har selv brugt den, men
>der er det lille problem at: Hesten vil begynde at prøve dig af som leder og
>det er ikke lige sjovt vær gang...

Det er ikke Gittes metode der gør at hesten vil prøve en af. Det er
hestens instinkt og det kan du ikke gøre noget ved. Det skriver Gitte
også i bogen. Men brug den dog !!!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 28-11-02 17:15

"Familien Jakobsen" <durrjakobsen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> Heartland er en god bog der også handler om andet, men og så og beroligene
> planter til heste (...)

Beroligende planter? Er det mon helt lovligt? *GGG*

mvh
Trond Øyvind Hermansen
- som mener det er uforsvarligt, at ryge sin hest skæv!
Kan det mon klasificeres som doping?

Fra : Kenneth

Dato : 28-11-02 18:12

Faktisk er der tale om aroma-terapi, og serien giver faktisk nogle rimeligt
gode tips.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 28-11-02 23:35

"Kenneth" <computernerd@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Faktisk er der tale om aroma-terapi, og serien giver faktisk nogle
rimeligt
> gode tips.

Laver jo bare sjov ... Har da selv fået rimeligt gode resultater af at bruge
homøopatisk medicin til min hest.

Jeg har undgået at få opereret min hoppe pga. betændelse i venstre luftsæk -
hun er faktisk rimeligt godt på vej til at blive rask. Jeg har brugt
belladonna i flydende form (som bliver optaget gennem slimhinderne i
munden), hvis nogen skulle være interesseret.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 29-11-02 20:41

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> wrote:

>hun er faktisk rimeligt godt på vej til at blive rask. Jeg har brugt
>belladonna i flydende form (som bliver optaget gennem slimhinderne i
>munden), hvis nogen skulle være interesseret.

Det er jeg... ...jeg har en pensionær, en 14 år gammel traver der har
symptomer på lungebetændelse, men dyrlægen siger at det har den ikke,
da den ikke har feber. Men den har hylen og piven fra lungerne som om
den har.

La' mig vide hvad dette "smukkedonna" er for en fisk...!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Liz

Dato : 30-11-02 11:32

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> wrote in message
> La' mig vide hvad dette "smukkedonna" er for en fisk...!

Hej Ole,
Belledonna er særdeles giftig for mennesker, det ved jeg. Jeg tror også at
det indeholder de samme stoff som man giver til hjertepatienter, - tror at
det er digitalis. Så jeg ville være aldeles varsomt med at bruge det på min
heste.

Mvh Liz
PS Bare fordi det er et naturprodukt er det ikke nødvendigvis mindre giftig
eller mere sundt af den grund! Værd at tænke over ikke?

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 30-11-02 16:25

"Liz" <lizb@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Ole,
> Belledonna er særdeles giftig for mennesker, det ved jeg.

- så det er nok derfor Lægemiddelstyrelsen har godkendt produktet til
håndkøb???

mvh
Trond Øyvind Hermansen
- som ikke har taget skade af belladonna

Fra : Liz

Dato : 30-11-02 23:03

Hej Ole/Trond,
Sorry, det var fingerbøl der indeholder digitalis. Men tjek lige dette
side
http://ljohans.com/planteleksikon/havt08.html

Længere ned på siden, kan du se at Galnebær (Atropa Belladonna) er
giftige. At man bruger det, og andre giftige planter også, i små mængder er
helt ok med mig hvis det har en gode virkning. Men jeg synes nu alligevel
at det er mange gange bedre at tale med sine dyrlæge om problemet frem for
at "behandle" i det uvisse.

Mvh Liz (Der kører ude fra devisen "al ting med måde!!")

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 01-12-02 02:33

"Liz" <lizb@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> [...]
> at det er mange gange bedre at tale med sine dyrlæge om problemet frem for

Tjoh, men når nu hele to "dyre læger" ikke har kunnet gøre en sk** for min
stakkels lidende hest, så prøver man med alt muligt andet, ikke!? Desuden
konfererede jeg med hende, som solgte mig den homøopatiske medicin; hendes
telefonkontakt sagde god for produktet til brug til heste.

Der er jo også dyrlæger, der bruger homøopatisk medicin, men jeg kender ikke
nogen selv, så hvis der er nogen, der har et navn på en dyrlæge, der
behandler med homøopatisk medicin (og andre alternative behandlingsformer),
vil jeg gerne høre fra jer.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Liz

Dato : 01-12-02 10:12

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> wrote in message

> [...]
> nogen selv, så hvis der er nogen, der har et navn på en dyrlæge, der
> behandler med homøopatisk medicin (og andre alternative

Hej Trond,
Har lige sakset lidt fra www.netvet.dk som måske kan hjælpe dig!

Mvh Liz

HOMØOPATI

Homøopati er en naturmedicinsk behandlingsform med sin egen filosofi, sine
egne lægemidler og en århundredelang tradition og historie.
Behandlingsformen blev grundlagt og systematiseret af den tyske læge,
Christian Friedrich Samuel Hahnemann (1755-1843), som publicerede sine
første teorier og tanker i 1796. Siden hans tid har homøopatien vundet
udbredelse i en stor del af verden, hvor den bruges i sygdomsbehandlingen af
både mennesker og dyr.

Homøopatiske lægemidler er meget fortyndede ("potenserede") opløsninger af
stoffer fra plante-, dyre- eller mineralriget, og disse gives i små doser
til det syge dyr. Der er således ingen skadelige virkninger forbundet med
brugen af medicinen.

Medicinen udvælges efter lighedsprincippet". Det vil sige, at det syge dyr
behandles med et homøopatisk middel, som i koncentreret form fremkalder
lignende symptomer hos et raskt individ.

Medicinen indgives direkte i munden som f.eks. dråber eller sukkerkugler.
Dosering og behandlingens varighed afhænger bl.a. af sygdommens art, omfang,
det valgte lægemiddel og potens samt responsen på behandling. En homøopatisk
behandling kan således strække sig fra en dag til over flere måneder

Hvilke dyrlæger behandler med alternativ medicin?

I Danmark findes der efterhånden flere dyrlæger, der behandler alternativt.
De fleste af disse er medlemmer af FIV (Foreningen for Integreret
Veterinærmedicin). FIV er en forening, hvis formål det bl.a. er at udbrede
kendskabet til og formidle oplysninger om alternativ veterinærmedicin.
Spørgsmål kan rettes til foreningens adresse: FIV, Postboks 429, 1505
København V.

Oplysninger om hvilke dyrlæger, der kan tilbyde alternativ behandling kan
fås ved henvendelse til egen dyrlæge. Denne kan via Den Danske
Dyrlægeforening henvise til andre dyrlæger, der tilbyder denne
behandlingsform.

Dyrlæge Jørgen Nielsen

Dyreklinikken i Korup
- Dyreklinik i Korup ved Odense, med speciale i behandling med naturmedicin

Fra : Liz

Dato : 01-12-02 10:16

Ooooops, det link virkede ikke, så hermed det hele:

http://www.netvet.net/dansk/branche/natur.html

Liz

Fra : Tanja Bromley

Dato : 28-11-02 22:20

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en meddelelse
> Beroligende planter? Er det mon helt lovligt? *GGG*

He-he ... men faktisk har bl.a. magnesium en god effekt på mange nervøse
heste, da disse heste ofte lider ef magnesium-mangel ... og sådan er der jo
så meget ....

HesteHeksen
Tanja

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 29-11-02 09:02

On Thu, 28 Nov 2002 22:20:02 +0100, you wrote:

>He-he ... men faktisk har bl.a. magnesium en god effekt på mange nervøse
>heste, da disse heste ofte lider ef magnesium-mangel ... og sådan er der jo
>så meget ....

Øhhhh... Magnesium mangel ???

DET troede jeg var noget at f.eks. havren kunne mangle hvis ikke man
tromlede ordentligt efter såningen.

Var det en ide at tromle hestene ?

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 29-11-02 14:02

> Var det en ide at tromle hestene ?

"Tomme tromler rider bedst!"

mvh
Trond Øyvind Hermansen
- som føler sig ikke helt rigtig i ho'det i dag ...

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 29-11-02 20:46

>"Tomme tromler rider bedst!"

Flad fornemmelse ikk'?

>Trond Øyvind Hermansen
>- som føler sig ikke helt rigtig i ho'det i dag ...

Har du osse' fået' en billig rødvin i dqag...?

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 29-11-02 18:49

On Fri, 29 Nov 2002 09:01:54 +0100,

> Øhhhh... Magnesium mangel ???
>
> DET troede jeg var noget at f.eks. havren kunne mangle hvis ikke man
> tromlede ordentligt efter såningen.

Mennesker kan skam også lide af magnesiummangel:

http://www.netdoktor.dk/vitaminer/magnesium.htm

> Var det en ide at tromle hestene ?

Det tvivler jeg på.

--
Vil du afspille de CDere og DVDere du køber nu på dine fremtidige afspillere
uden at bryde loven så skriv under:

http://www.digitalforbruger.dk

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 29-11-02 19:11

Man kan købe nogle urter som har en beroligende virkning på hesten. Disse
urter er tilladt.