RAM - specs?
Fra : Eske

Dato : 13-11-02 13:36

Jeg skal til at købe nyt ram, 512 mb blok pc133, men jeg kommer helt i tvivl
om der er flere forskellige standarder. Hvad skal jeg holde øje med? Det er
til et lidt ældre bundkort, 8kta2...Kan jeg bare købe det billigste på
EDBpriser?

Tak!

Fra : o&u

Dato : 13-11-02 13:57

On Wed, 13 Nov 2002 13:36:11 +0100, "Eske" <eskeandersen@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
>til et lidt ældre bundkort, 8kta2...Kan jeg bare købe det billigste på

Iflg. http://www.epox.com/html/motherboard.asp?product=EP-8KTA2&lang=1
er dit bundkort med kt133 chipset. Dette chipset skal køre med fsb
100, men kan samtidig køre ram med fsb + 33= 133.
Så det skal køre med såkaldte fsb200 cpu'er for at bruge AMD's
terminologi, 2x100=200.
Bundkortet tager op til 512 Mbyte per ram slot, og 1.5 Gbyte ialt.

Dvs. du kan nøjes med 100 MHz ram, men kan også udnytte 133 MHz ram.
Hvis du overclocker fsb til maksimale 110 MHz, vil ram så maksimalt
kunne køre 1.1 x 133= 146 Mhz.
Du kan også køre dem ved 110 MHz.

Jeg ville foreslå pqi ram.
Det er også det billigste. Det kører ialfald 133 udmærket, og vist nok
også 146.

mvh

John

Fra : Leony

Dato : 13-11-02 14:01

"Eske" <eskeandersen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> til et lidt ældre bundkort, 8kta2...Kan jeg bare købe det billigste på

Det ser ud som om at du vil købe SD-RAM (pc133).
Der er flere hastigheder, men pc133 er bagudkompatibel, så det er ikke noget
problem.
Der kan være nogle problemer med at nogle bundkort ikke vil godtage
enkelt-/dobbelt-sidet RAM, måske står der noget om det i manualen hvilken
type der skal bruges.
Om du kan købe det billigste er op til dig selv og din pengepung. Husk dog
på at 9 ud af 10 gange får man hvad man betaler for. Personligt ville jeg gå
efter et kendt mærke (eks. Kingston eller Apacer).

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Kim A

Dato : 13-11-02 22:12

> Det ser ud som om at du vil købe SD-RAM (pc133).
> Der er flere hastigheder, men pc133 er bagudkompatibel, så det er ikke
> [...]

Det er desværre ikke helt tilfældet, vi har på min arbejdsplads købt
kingston128mb stænger pc133 ram(value) og det er faktisk ikke
bagudkompatibel passer kun til bundkort som understøtter pc133 ram!
Det gør kinston faktisk også opmærksom på på deres hjemmeside.
Mvh Kim

Fra : Leony

Dato : 14-11-02 07:31

"Kim A" <kfand@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bagudkompatibel passer kun til bundkort som understøtter pc133 ram!
> Det gør kinston faktisk også opmærksom på på deres hjemmeside.

Har du ikke et link?