Skal man have en Access database licens?
Fra : Claus

Dato : 13-11-02 13:38

Jeg har lavet en lille test side, hvor jeg gemmer og henter data fra en
Access database.
Det er ikke mig selv der har lavet databasen, og jeg har ikke M$ Office
pakken.
For at jeg nu kan bruge databasen på lovligvis, skal jeg så have en licens
til Access?
Skal jeg bruge en licen når jeg bruger en mdb fil på min hjemmeside?

mvh.
- Claus

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-11-02 13:53

Claus skrev:

> Skal jeg bruge en licen når jeg bruger en mdb fil på min
> hjemmeside?

Den server der hoster din hjemmeside skal formentlig have Access
installeret [1] - og den installation skal der naturligvis være licens
til. Men du behøver ikke at have licens bare fordi du benytter en
hjemmeside med en Accessbase.

Noter:
======
[1] Det er muligt at man kan tilgå Access alene via drivere fra IIS - og
at man derfor kan benytte Access på en webserver uden at have
programet installeret. Det har jeg bare ikke prøvet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 13-11-02 15:06

> [...]
> at man derfor kan benytte Access på en webserver uden at have
> programet installeret. Det har jeg bare ikke prøvet.

Jep - det eneste der kræves er, at MDAC skal være installeret (kan man
overhovedet afinstallere de drivere, som er installeret fra starten?)

Man bør ikke installere ting som Access på en produktionsserver.

--
Mvh. Jesper

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 13-11-02 15:06

Jens Gyldenkærne Clausen wrote :

> [...]

> at man derfor kan benytte Access på en webserver uden at have
> programet installeret. Det har jeg bare ikke prøvet.

og netop derfor er det måske en meget god idé at ringe til Microsoft og
spørge dem om de præcise licensregler. Deres telefonummer er 4489 0190. Man
kan også skrive til dem på danmark @ microsoft . com

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-11-02 15:09

Jesper Stocholm skrev:

> og netop derfor er det måske en meget god idé at ringe til
> Microsoft og spørge dem om de præcise licensregler. Deres
> telefonummer er 4489 0190. Man kan også skrive til dem på
> danmark @ microsoft . com

Jeg vil foreslå at man ringer. Mine erfaringer med emailkontakt til
MS er i hvert fald ikke gode (jeg skrev et lignende spørgsmål vedr.
SQL-server til den danske sql-afdeling og fik aldrig noget svar).

Fra : Jakob Andersen

Dato : 13-11-02 16:23

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote
> Jeg vil foreslå at man ringer. Mine erfaringer med emailkontakt til
> MS er i hvert fald ikke gode (jeg skrev et lignende spørgsmål vedr.
> SQL-server til den danske sql-afdeling og fik aldrig noget svar).

Man kan jo så argumentere for at det er godt at have et sådant svar på
skrift.

--
Jakob Andersen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 13-11-02 16:30

> [...]

> MS er i hvert fald ikke gode (jeg skrev et lignende spørgsmål vedr.
> SQL-server til den danske sql-afdeling og fik aldrig noget svar).

?

Mig bekendt har MS ikke nogen SQL-afdeling. De har en produktansvarlig
for SQL-server, men det er svjv også det eneste. Det er dog klart, at det
ofte vil gå hurtigere ved et opkald, men jeg vil til enhver tid anbefale,
at man ved ethvert svar fra MS beder om/kræver, at det fremsendes enten
pr. email eller post ... i hvert fald hvis svaret kan indebære økonomiske
konsekvenser.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk (online again)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-11-02 16:35

Jesper Stocholm skrev:

> Mig bekendt har MS ikke nogen SQL-afdeling. De har en
> produktansvarlig for SQL-server, men det er svjv også det
> eneste.

Jeg kan ikke huske hvad adressen var. Men jeg gik ind på
microsoft.dk/sql og fandt en kontaktperson derunder.
Det skal ikke opfattes som en formel klage - jeg har jo heller ikke
fulgt op på det manglende svar - men mere som en generel
utilfredshed over at man lader email stå totalt ubesvaret (de kunne
i det mindste sætte en autoresponder til at give beskeden "vi har
ikke resurser til at svare personligt" eller lignende).

Det er nok en god idé.