Maks CPU Temperatur
Fra : Martin Møller

Dato : 13-11-02 00:49

Hej

Hvor varm kan en Athlon XP 1900+ tåle at blive? Min Asus probe siger måler
CPU temperaturen til 72 grader, er det for meget?

MM

Fra : Devast8or

Dato : 13-11-02 01:21

Hvis den er stabil er det ikke for meget, men 72 grader er en hel del. Du
bør nok kigge på om din køler er kraftig nok, eller om du har brug for et
bedre airflow i kabinettet. Start evt. med rense blæseren for skidt og støv.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Leony

Dato : 13-11-02 08:41

"Martin Møller" <Lyngby@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor varm kan en Athlon XP 1900+ tåle at blive? Min Asus probe siger måler
> CPU temperaturen til 72 grader, er det for meget?

Athlon'en ligger på en anbefalet maks temperatur på 90 grader.
72 grader er lige i overkanten, men så længe dit system er stabilt er det
ikke ildevarslende.
Asus er berygtede for at måle for meget. Du kan ofte med en BIOS opgradering
skære 10-15 grader af din temperatur.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Aksel

Dato : 13-11-02 22:14

> [...]
>
> Hvor varm kan en Athlon XP 1900+ tåle at blive? Min Asus probe siger måler
> CPU temperaturen til 72 grader, er det for meget?

Asus Probe er kendt for at være ustabil, prøv at sammenligne med din BIOS
temperatur, genstart når maskinen er godt varm og kontroller i BIOS.

Hvor høj er din bundkorttemp, hvis den er over 30 grader skal du have bedre
ventilation, prøv først at tage den ene side af kabinettet.

Hilsen Aksel

Fra : Martin Møller

Dato : 14-11-02 22:42

Grunden til at den bliver varm er at jeg har stillet PC'en ind i lille skab
(Nødvendigt af hensyn til små pilfingre, som synes at ens PC er verdens
bedste legetøj, mange ting kan proppes ind i et a-drev, mange kabler der kan
rykkes i osv) Desuden har det den fordel at støjen stortset er forsvundet.
Det ser ud til at CPU temperaturen stabilisere sig på 75 oC, og bundkortet
på 45. men PC'en kørte stadig stabilt. Jeg overvejer at montere en kabinet
blæser, hvad kan anbefales

Fra : Leony

Dato : 15-11-02 07:50

> [...]
> på 45. men PC'en kørte stadig stabilt. Jeg overvejer at montere en kabinet

Hvis du skal montere en kabinetblæser, så skal du også montere en blæser
eller to i skabet (ved ikke om det er det du har tænkt dig).
Hvis du bare monterer en blæser i kabinettet, så vil den bare cirkulere den
varmeluft der allerede er i skabet. Det får du ikke en temperaturnedgang
ved.
Personligt ville jeg (husk på at jeg ikke har set skabet) montere en blæser
i bunden af skabet, samtidig laves et hul i bunden af mit kabinet, så den
kolde luft dr bliver suget ind i bunden af skabet blæses direkte ind i
computerkabinettet. Der laves en udsugningsblæser i toppen af kabinettet og
en ditto i toppen af skabet. Hvis dette ikke er en mulighed så kan luften
også suges ind fra siden. Bare husk kold luft suges ind nederst og varm luft
blæses ud øverst.
Til at suge luft ind/ud af skabet ville jeg bruge 120mm blæsere, evt på 7
volt. Inde i kabinettet en 80mm eller en 92mm. Papst laver glimrende blæsere
uden for meget larm.