1 kb/s upload svækker HELE downloaden.
Fra : Dopedog

Dato : 12-11-02 21:34

Snakkede med en fra min klasse idag om hvorfor
min forbindelse ikke kørte specielt godt (kører med TDC ADSL Bredbånd 2048 /
512).

Han sagde at så længe jeg uploadede ville min download blive svækket. Jeg
sagde så til ham "ja men det er jo kun hvis jeg bruger min upload FULDT ud
at min download bliver svækket" hvorefter han svarede "nej, så længe du bare
uploader med 1 kb/s så bliver din download svækket".

Jeg har ikke rigtig fået testet det af endnu men ku' godt tænke mig at høre
gruppens "mening" til det .... ?

På forhånd tak :)

-Ronnie

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-11-02 21:40

"Dopedog" <dopedog@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har ikke rigtig fået testet det af endnu men ku' godt tænke mig at
høre
> gruppens "mening" til det .... ?

Så længe der er kapacitet til at få ack-pakker afsted så bliver din
download ikke påvirket.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Dopedog

Dato : 12-11-02 23:17

> høre
>
> Så længe der er kapacitet til at få ack-pakker afsted så bliver din
> download ikke påvirket.

Hvad snakker vi om af kapacitet?

Hukommelse, ram, processer, netkort eller ... ?

-Ronnie

Fra : Bobby Sixkiller

Dato : 12-11-02 23:19

> Hvad snakker vi om af kapacitet?

Kapacitet på netforbindelsen.

Fra : Brunoxel

Dato : 13-11-02 01:14

"Dopedog" <dopedog@ofir.dk> wrote in message

> Hvad snakker vi om af kapacitet?
>
> Hukommelse, ram, processer, netkort eller ... ?
>
> -Ronnie

Hihihihih :) Nice question

1Kb/s upload will not influence your Download speed.

BrunoXel

Fra : Dopedog

Dato : 13-11-02 09:21

> Hihihihih :) Nice question
>
> 1Kb/s upload will not influence your Download speed.
>
> BrunoXel

Tja selvom jeg som sagt har 2048 / 512 så svækkes min download hastighed
meget hvis jeg uploader med 32 kb/s

Og jeg burde jo være i stand til at upload med, hvad, 50-60 kb/s ?

-Ronnie

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-11-02 11:34

"Dopedog" <dopedog@ofir.dk> writes:

>Hvad snakker vi om af kapacitet?

Upstream-kapacitet.

ACK-pakker ("jeg har fået den pakke, du sendte, så send de næste")
er små, datapakker er store. Så hvis du sender mange store datapakker
op, må ACK-pakkerne lægges i kø. Hvis de kommer i kø lidt for længe,
stopper din download, indtil ACK-pakkerne kommer ud af køen.

Det var den meget non-tekniske version

Mvh.
   Klaus.

Fra : Dopedog

Dato : 13-11-02 22:23

> [...]
> op, må ACK-pakkerne lægges i kø. Hvis de kommer i kø lidt for længe,
> stopper din download, indtil ACK-pakkerne kommer ud af køen.

Tak Klaus :)

Men kort og godt, min download bliver I-K-K-E svækket med mindre jeg bruger
95-100% af min upload hastighed... undskyld, kapacitet?

-Ronnie

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-11-02 09:04

"Dopedog" <dopedog@ofir.dk> writes:

>Men kort og godt, min download bliver I-K-K-E svækket med mindre jeg bruger
>95-100% af min upload hastighed... undskyld, kapacitet?

På det tidspunkt, hvor ACK-pakkerne ligger så meget i kø, at de
ikke kommer tids nok til den server, du downloader fra, svækkes
din download-hastighed.

Om det sker ved 10 kbps eller 500 kbps, afhænger af en skrækkelig
masse ting. Herunder pakketab, vinduesstørrelse og whatnot.

Mvh.
   Klaus.