Netexpress fast IP pis og papir
Fra : Preben Christensen

Dato : 12-11-02 20:07

Har nu haft en fast IP adresse hos tdc i næsten 1 år.
så skifter de min IP-adresse ud og jeg får at vide via support " Det skal
man regne med, da en fast IP ikke er mere fast end de kan finde på at skifte
den ud" hvad gør jeg så? Supporten siger " Du skal afbestille din faste
IP-adresse og bestille en ny" jamen hvad så med min webserver som kører
dyndns og min ftp-server "Så må du jo lave det om" Det er jeg fandeme ikke
meget for, som kunde får jeg ikke det optimale som jeg betaler for.
Er der andre der har oplevet dette og er det meget normalt, er der ingen der
kan tilbyde en "Fast" IP-Adresse som så også er fast hele tiden.

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-11-02 20:17

"Preben Christensen" <christensendunder@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3dd1516b$0$63946$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> jamen hvad så med min webserver som kører
> dyndns og min ftp-server

Du retter i DNS. Det er derfor at DNS er så dynamisk at opdatere som det
er.

> som kunde får jeg ikke det optimale som jeg betaler for.

På NE betaler du ikke for at få IP redelegeret til dig. Det kan du få
til Pro@ccess (nu TDC Internet Bredbånd Proffesionel)

> Er der andre der har oplevet dette og er det meget normalt

Det sker ikke ofte, men det sker hvergang nød dikterer en ændring.

> er der ingen der
> kan tilbyde en "Fast" IP-Adresse som så også er fast hele tiden.

Jo til dels TDC som nævnt ovenfor. Selvom du har redelegeret IP kan der
dog gå ting galt.
Hvis du skal have PI (provider independent) IP så skal du have fat i
RIPE og være klar med de gode begrundelser. (samt penge til
upstream-providers)

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 12-11-02 20:38

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

>"Preben Christensen" <christensendunder@mail.tele.dk> skrev i en
>meddelelse news:3dd1516b$0$63946$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

Dyndns burde jo netop kunne løse det problem.

Men hvis vi lige ser bort fra dyndns:

>Du retter i DNS. Det er derfor at DNS er så dynamisk at opdatere som det
>er.

Der er jo altså noget der hedder time-to-live, som normalt ikke
er 0, og der er - for privatbrugere - også noget der hedder
5-ugers-ferier hvor man ikke er hjemme hos sin server. For slet
ikke at tale om at folk der kører navneservere, også skal have
fat i DK Hostmaster og/eller diverse andre registrars.

Nu har jeg selv det produkt der tidligere hed Pro@ccess ADSL, og
jeg har således forhåbentlig ikke den slags problemer. Men hvis
TDC sælger NE's "faste" IP-adresser som andet end legetøj, så
forekommer det mig at de faktisk bør være faste.

Der er naturligvis ikke noget der er 100% fast her i verden, men
et varsel på et par måneder inden man skifter en adresse der er
solgt som "fast" uden specielle forbehold, ville jeg da finde
naturligt. Medmindre ændringen sker pga. en uventet fejl,
naturligvis - så kan man måske nøjes med en omhyggelig skriftlig
undskyldning bagefter.

Det skal retfærdigvis siges at da jeg ikke er NE-kunde, har jeg
ikke studeret materialet om NE - måske tager TDC faktisk så
alvorlige forbehold at det kan accepteres at adressen bare
ændres. Men så er navnet "fast IP-adresse" uheldigt. "Semi-fast
IP-adresse" burde det vel så hedde.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-11-02 21:15

"Jesper Dybdal" <jdunet@u8.dybdal.dk> skrev i en meddelelse
> Der er jo altså noget der hedder time-to-live, som normalt ikke
> er 0, og der er - for privatbrugere - også noget der hedder
> 5-ugers-ferier hvor man ikke er hjemme hos sin server.

Folk der tager på 5-ugers-ferier kan næppe alligevel forvente at
maskinen er oppe når de kommer hjem. Meget kan gå galt på 5 uger.
Det betyder selvfølgelig ikke at jeg mener at IP'en skal skifte uden et
vist forvarsel. Det må bero på en fejl at det er sket her.

> [...]
> et varsel på et par måneder inden man skifter en adresse der er
> solgt som "fast" uden specielle forbehold, ville jeg da finde

Det er nok i overkanten af hvad der vil blive givet.

> Det skal retfærdigvis siges at da jeg ikke er NE-kunde, har jeg
> ikke studeret materialet om NE

Der står:

5.C. Særligt om fast IP-adresse
Efter ibrugtagning af bredbåndsabonnementet kan kunden bestille fast
IP-adresse. Det betyder, at kundens computer (eller router) altid får
den samme WAN IP-adresse.
Den faste IP-adresse er TDC Internets ejendom, men stilles til rådighed
for kunden i den periode, som abonnementet gælder.
Den faste IP-adresse er knyttet til den fysiske installation, og kan
ikke bruges fra en installation på en anden fysisk adresse.
Ved flytning til en ny adresse eller skift mellem telefonityperne
ISDN-/PSTN får kunden ny fast IP-adresse.
Desuden kan fejlretning på access-forbindelsen eller omlægning i
ADSL-nettet medføre ny fast IP-adresse.

Dvs der er ikke lovet noget forvarsel.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 13-11-02 00:31

> [...]

>Folk der tager på 5-ugers-ferier kan næppe alligevel forvente at
>maskinen er oppe når de kommer hjem. Meget kan gå galt på 5 uger.

Ja. Men de fleste af de ting der kan gå galt, har dog den rare
egenskab at man selv har en chance for at vurdere risikoen for
dem.

>Det betyder selvfølgelig ikke at jeg mener at IP'en skal skifte uden et
>vist forvarsel. Det må bero på en fejl at det er sket her.

Det glæder mig da at høre det.

Men det lød ikke på beskrivelsen som om TDC har sendt ofret et
pænt "Vi dummede os, undskyld!"-brev, eller overhovedet har
antydet andet end at det er helt normalt at det sker uden varsel.

>Desuden kan fejlretning på access-forbindelsen eller omlægning i
>ADSL-nettet medføre ny fast IP-adresse.

Tak for citatet.

>Dvs der er ikke lovet noget forvarsel.

Nej - men omlægning i ADSL-nettet er vel noget man planlægger i
forvejen, og det er vel ikke ret tit at fejlretning ødelægger
IP-adresser. Og punktet er mildest talt ikke nævnt på en måde
der giver indtryk af at det sker "normalt". Det er fx nævnt til
sidst, senere end den situation hvor kunden selv skifter mellem
ISDN og PSTN - hvilket de færreste af os gør ret tit.

Misforstå mig ikke: jeg er ikke i tvivl om at en halvfast
IP-adresse er bedre end ingenting og fuldt tilstrækkeligt for
nogle, og jeg har ingen problemer med at man kan betale en smule
ekstra for P@ hvis den skal være helt fast (jeg beholder min
P@!).

Men det bør fremgå temmelig klart.

Og *hvis* TDC laver planlagte ændringer og/eller ændringer som
ikke er både meget nødvendige og meget hastende, af "faste"
IP-adresser uden at orientere kunden på forhånd, så er det meget
ringe. Det viser i så fald en slem ligegyldighed overfor
kundernes behov for at bruge det produkt de har købt.

Om det faktisk sker ved jeg ikke, men Prebens citat fra
kundeservice lød uhyggeligt meget som om det er noget de er vant
til.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Larz

Dato : 13-11-02 09:32

Martin Højriis Kristensen wrote:

> Folk der tager på 5-ugers-ferier kan næppe alligevel forvente at
> maskinen er oppe når de kommer hjem. Meget kan gå galt på 5 uger.

Hahaha du er da vist windows bruger! Se her:

wintermute # uptime
8:37am up 245 days, 18:05, 1 user, load average: 0.01, 0.01, 0.00

Hvor meget er det 245 dage er? ;) Det er iøvrigt en maskine som dagligt
bliver brugt af mange mange mennesker - kører webserver og meget andet
:) Den slags maskiner kører jeg forøvrigt flere af...

--
-
Lars

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-11-02 09:57

"Larz" <lars@your-pants.coder.dk> skrev i en meddelelse
> wintermute # uptime
> 8:37am up 245 days, 18:05, 1 user, load average: 0.01, 0.01,
0.00

Ja, wauv.. Læs mine andre kommentarer omkring oppetid og hvor mange
credits jeg giver for det.

> [...]
> bliver brugt af mange mange mennesker - kører webserver og meget andet
> :) Den slags maskiner kører jeg forøvrigt flere af...

Giv mig nogle statistikker på tilgængelighed og nogle garantier og
bodsordninger på fremtidig driftsstabilitet hvis du vil imponere mig.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-11-02 21:53

Larz skrev den Wednesday 13 November 2002 08:31 i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> wintermute # uptime
> 8:37am up 245 days, 18:05, 1 user, load average: 0.01, 0.01, 0.00

min siger
|[ivar@localhost ivar]$ uptime
| 8:49pm up 3 days, 23:08, 5 users, load average: 1.85, 0.62, 0.37

Hvorfor 5 users, jeg sider alene på maskinen den har ikke andre bruger end
den ene

Ivar Madsen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-11-02 21:06

On Sat, 16 Nov 2002 20:52:51 +0000, Ivar Madsen
<news-23-08-02@milli.dk> wrote:

>min siger
>
>Hvorfor 5 users, jeg sider alene på maskinen den har ikke andre bruger end
>den ene

Det behøver ikke at være 5 forskellige brugere. Prøv at køre "users"
eller "w" fra kommandolinjen, så kan du se hvem, der er logget ind.

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-11-02 20:40

On Tue, 12 Nov 2002 20:17:18 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>På NE betaler du ikke for at få IP redelegeret til dig. Det kan du få
>til Pro@ccess (nu TDC Internet Bredbånd Proffesionel)

Hvis udbyderen tager penge for at sælge "fast IP", må det vel være en
bekymring for udbyderen og ikke for kunden, om hvordan man vil
opretholde dette.

Desværre, som så mange andre steder på udbydermarkedet, har enhver
udbyder en mening om hvad, et produkt indebærer. Typisk en mening, der
først træder frem, den dag, der opstår en tvist.

--
- Peter Brodersen

Fra : Preben Christensen

Dato : 12-11-02 20:57

Nu hører det op

Jeg havde en fast ip der hed 80.196.130.4 den afbestiller jeg og skal så
bestille en ny hvad sker så jo såmænd dette:

Kære kunde.

Bestillingen af din faste IP-adresse er gennemført. For at opdatere
IP-adressen skal du genstarte din computer samt slukke og tænde for en evt.
router. Bemærk at du ikke skal foretage ændringer i din computers
netværksopsætning eller i din router, hvis du har en. Din IP-adresse vil
derefter være:

IP-adresse: 80.196.130.4

God fornøjelse med din IP-adresse.

Venlig hilsen

TDC Internet

Men den virker jo ikke "Sagen er bøf" og den virker stadig ikke, fatter
knoglen ringer og spørger dem ad " Jo nin faste ip adresse er god nok" siger
de
men i min router efter at have reset denne står der en helt anden ip-adresse
jamen der vil så blive lavet en fejlmeldingen og jeg vil få en ny
IP-adresse.
Jo tak men men men Det vil en tekniker se på så får jeg nok den gamle igen
siger han

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-11-02 21:19

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis udbyderen tager penge for at sælge "fast IP", må det vel være en
> bekymring for udbyderen og ikke for kunden, om hvordan man vil
> opretholde dette.

Som du selv skriver er begreberne udvandede. Vilkårene for NE (se svar
til Jesper) nævner en række tilfælde hvor IP'en ændres, og lover intet
varsel. Om man kan sælge dette som fast IP er så et mere diffust
spørgsmål

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 12-11-02 23:20

> [...]

> til Jesper) nævner en række tilfælde hvor IP'en ændres, og lover intet
> varsel. Om man kan sælge dette som fast IP er så et mere diffust

Hvis man kender TDC's definition af en dynamisk IP adresse er man ikke i
tvivl om at en IP adresse som han har til rådighed i flere på hianden
følgende dage er meget fast....

Hvad er lease tiden på den DHCP lease man får på BB for tiden ?

Jeg husker kun tydeligt de grumme tider hvor den var en time, vi havde
ganske mange routere til rep., blot fordi de ikke skreg så vanvittigt på
DHCP serveren som en windows dåse gør, og derfor mistede deres WAN adresse.

Er lease tiden ændret, eller er DHCP serverene bare ikke så overbelastede
mere ?

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-11-02 23:43

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis man kender TDC's definition af en dynamisk IP adresse er man ikke
> tvivl om at en IP adresse som han har til rådighed i flere på hianden
> følgende dage er meget fast....

Mange har haft deres dynamiske IP i ugevis

> Hvad er lease tiden på den DHCP lease man får på BB for tiden ?

Et par timer max, tror jeg. Men tildelingsform har vel ikke så meget med
fast/dynamisk snakken at gøre.

> [...]
> ganske mange routere til rep., blot fordi de ikke skreg så vanvittigt

> DHCP serveren som en windows dåse gør, og derfor mistede deres WAN

Hmm, de fulgte vel normal renewal rutine?

> Er lease tiden ændret, eller er DHCP serverene bare ikke så
overbelastede
> mere ?

Jeg har ikke hørt at de er overbelastede pt, men det kan vel være et
resultat af øget lease tid.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Ivar Madsen

Dato : 13-11-02 23:04

Martin Højriis Kristensen skrev den Tuesday 12 November 2002 20:19 i
> [...]

> til Jesper) nævner en række tilfælde hvor IP'en ændres, og lover intet
> varsel. Om man kan sælge dette som fast IP er så et mere diffust

Jeg mindes ikke at have læst noget om begransninger, forbehold eller ligende
i vilkårene for min BB, er der noget jeg ikke har lagt mærke til?

Ivar Madsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-11-02 22:20

"Ivar Madsen" <news-23-08-02@milli.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg mindes ikke at have læst noget om begransninger, forbehold eller
ligende
> i vilkårene for min BB, er der noget jeg ikke har lagt mærke til?

Jeg kender ikke meget til BB men vil umiddelbart tro at der er
tilsvarende forbehold. Jeg kan dog nemt tage fejl.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-11-02 21:45

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> Folk der tager på 5-ugers-ferier kan næppe alligevel forvente at
> maskinen er oppe når de kommer hjem.

Hvorfor ikke? Min hjemmeserver har da været oppe i 72 dage nu, siden
jeg sidst opgraderede kerne på den.

> Meget kan gå galt på 5 uger.

Ja!

Men lige præcis netforbindelsen, som man betaler en udbyder for at
holde kørende så meget af tiden som muligt bør ikke være grund til at
ens hjemmeserver ikke virker når man kommer hjem efter 5 ugers
ferie.

Internetforbindelsen burde også i de fleste tilfælde kunne være nede
en periode og så komme op igen, hvorefter folks hjemmeservere vil
virke som før, forudsat at de ikke lige pludselig har fået en ny
"fast" IP-adresse.

> 5.C. Særligt om fast IP-adresse [ ... ]
>
> Dvs der er ikke lovet noget forvarsel.

Nej, men jeg kan da heller ikke lige se at der er taget noget særligt
forbehold for at "faste" IP-adresser skifter andet end i tilfælde af
flytning.

--
Jacob - www.bunk.cc
Life is both difficult and time consuming.

Fra : Fidolinux

Dato : 12-11-02 21:56

jeg har lige prøvet det samme som dig
Jeg køber en proacces, for svj kan se, er den ikke dyrere, plus at jeg får
256 + 256
Jeg har samme prob, med at de lige har skiftet min IP
De ringer tilbage på fredag mellem 20 og 21.... de kan pisse i havet kan
de... 3 dage for at snakke med en tekniker, det er for dårligt

btw, så HAVDE jeg en oppetid, på 121 dage, hvis ikke min linje var blevet
fucked, til dem som havde indveninger mod de 5 uger

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 13-11-02 00:39

"Fidolinux" <fido_linux@hotmail.com> wrote:

>jeg har lige prøvet det samme som dig
>Jeg køber en proacces, for svj kan se, er den ikke dyrere, plus at jeg får
>256 + 256

Glem ikke at P@-priserne har det med at være uden moms. Men
bortset fra det kan jeg varmt anbefale P@ - jeg har selv en
256/256 og er meget tilfreds med den.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-11-02 21:53

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse
> Hvorfor ikke?

Fordi det utænkelige altid sker når det ikke skal. Min pointe var at
såfremt man har behov for at ens server er online 24/7 så er 35 dages
fravær ikke nogen smart ting.

> Min hjemmeserver har da været oppe i 72 dage nu, siden
> jeg sidst opgraderede kerne på den.

Yadiyadi. Oppetid betyder 0 og en hat i forhold til tilgængelighed.

> [...]
> holde kørende så meget af tiden som muligt bør ikke være grund til at
> ens hjemmeserver ikke virker når man kommer hjem efter 5 ugers

Så skal man ikke vælge et produkt hvor der i vilkårene står at IP'en kan
skifte uvarslet.

> Nej, men jeg kan da heller ikke lige se at der er taget noget særligt
> forbehold for at "faste" IP-adresser skifter andet end i tilfælde af
> flytning.

Du læste ikke "Desuden kan fejlretning på access-forbindelsen eller

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-11-02 22:00

> [...]
>
> Fordi det utænkelige altid sker når det ikke skal. Min pointe var at
> såfremt man har behov for at ens server er online 24/7 så er 35 dages

Helt enig!

Men derfor har man da lov at være optimist og håbe på at betegnelsen
for det produkt man nu har købt er nogenlunde sigende for hvad
produktet dækker over.

> Yadiyadi. Oppetid betyder 0 og en hat i forhold til tilgængelighed.

Nej, men den er en forudsætning for tilgængelighed, ganske som
internetforbindelsen.

Men du skrev at man ikke kunne forvente at en maskine var oppe efter 5
ugers ferie. Det mener jeg nu altså godt at man kan.

> Så skal man ikke vælge et produkt hvor der i vilkårene står at IP'en kan
> skifte uvarslet.

Man kunne argumentere for at det så er forkert at kalde produktet for
noget der antyder at man har fast IP-adresse.

> Du læste ikke "Desuden kan fejlretning på access-forbindelsen eller
> omlægning i ADSL-nettet medføre ny fast IP-adresse"?

Nej, tydeligvis ikke

Jeg synes i øvrigt at "ny fast IP-adresse" lyder lidt selvmodsigende.

--
Jacob - www.bunk.cc
The reward for working hard is more hard work.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-11-02 22:11

> Men derfor har man da lov at være optimist og håbe på at betegnelsen
> for det produkt man nu har købt er nogenlunde sigende for hvad
> produktet dækker over.

Tja.. Vilkårene er jo klare nok.

> Nej, men den er en forudsætning for tilgængelighed, ganske som
> internetforbindelsen.

Du kan vende en server på få minutter og det betyder ikke meget for
tilgængeligheden.
Jeg har oftere oplevet at serveren kørte videre ufortrødent, mens en
vigtig service havde været nede i timevis (lavprioritets maskine).
Min pointe er at oppetiden intet siger om tilgængeligheden på de kørende
tjenester og at en maskine der vendes hver nat sagtens kan have større
tilgængelighed end en maskine der har en oppetid på 72 dage og som
aldrig slukkes. At fokusere på oppetid og glæde sig over at man nu er på
xx dage er efter min mening et udsagn for at man er mere fokuseret på
maskineri end på brugere.

> Men du skrev at man ikke kunne forvente at en maskine var oppe efter 5
> ugers ferie. Det mener jeg nu altså godt at man kan.

Det kan da sagtens hænde, men hvis maskinen skulle bruges til noget der
bare var lidt vigtigt så ville jeg ikke stole på det.

> Man kunne argumentere for at det så er forkert at kalde produktet for
> noget der antyder at man har fast IP-adresse.

Tjaa. Den er væsentlig mere fast end den dynamiske. Men ok, "fastere" er
måske et bedre udtryk.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 13-11-02 00:45

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

>Du kan vende en server på få minutter og det betyder ikke meget for
>tilgængeligheden.

Undskyld, men du nu selv siger det, kan jeg ikke modstå
fristelsen til at nævne at du har helt ret: En strømafbrydelse i
nogle minutter mens man er på sin 5-ugers-ferie, er netop ikke
noget problem, maskinen kommer jo op igen af sig selv. En
IP-adresse der ændres fra udbyderens side, derimod ...

(I øvrigt deler jeg din irritation over oppetidsfanatisme. Hvis
man har ændret noget som helst i opstartskonfigurationen, så er
det fx en særdeles god praksis at genstarte maskinen for at sikre
sig at den stadig kan komme op - oppetidsfanatisme modvirker den
gode praksis.)
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-11-02 22:02

"Fidolinux" <fido_linux@hotmail.com> writes:

> btw, så HAVDE jeg en oppetid, på 121 dage, hvis ikke min linje var blevet
> fucked, til dem som havde indveninger mod de 5 uger

Du genstarter vel ikke din computer bare fordi at give den en ny
IP-adresse? Kører du Windows 9x eller noget i den stil?

I øvrigt har jeg ikke oplevet problemet. Jeg har fast IP-adresse hos
Cybercity, hvor jeg aldrig har haft lignende problemer.

--
Jacob - www.bunk.cc
Help stamp out and abolish redundancy and repetition.

Fra : Fidolinux

Dato : 12-11-02 22:10

> Du genstarter vel ikke din computer bare fordi at give den en ny
> IP-adresse?
Øhhh, hvad snakker du om ?

Kører du Windows 9x eller noget i den stil?
Nej, har en UNIX server stående på min IP, til at håndtere mail og web, hvis
du er så nysgerig

> I øvrigt har jeg ikke oplevet problemet. Jeg har fast IP-adresse hos
> Cybercity, hvor jeg aldrig har haft lignende problemer.

heldige dig

Fra : Rudi Stegen

Dato : 13-11-02 00:06

Hej Jacob Bunk Nielsen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> I øvrigt har jeg ikke oplevet problemet. Jeg har fast IP-adresse hos
> Cybercity, hvor jeg aldrig har haft lignende problemer.

Det er fordi, at CC ligesom Tiscali bruger faste faste IP'er til deres
ADSL-produkter i stedet for dynamisk faste IP'er

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-11-02 22:11

Du skrev:

,----[ Uddrag fra <news:aqrpnu$ad3$1@sunsite.dk> ]
| btw, så HAVDE jeg en oppetid, på 121 dage, hvis ikke min linje var blevet
| fucked, til dem som havde indveninger mod de 5 uger
`----

Jeg spurgte såmænd bare hvorfor din oppetid på en maskine har noget
som helst at gøre med om din linje er oppe eller ej.

--
Jacob - www.bunk.cc
Too much is not enough.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-11-02 22:21

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:
> "Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev...
>
> Tja.. Vilkårene er jo klare nok.

Det var heller ikke vilkårene, men navngivningen af produktet jeg
angreb.

> Jeg har oftere oplevet at serveren kørte videre ufortrødent, mens en
> vigtig service havde været nede i timevis (lavprioritets maskine).

Ja, men du har sikkert sjældent set en maskine gå ned og en service på
maskinen køre videre, vel? At maskinen er oppe er en nødvendighed for
at den kan servicere noget som helst.

.... og så er det efter min mening normalt bedre at løse det problem
der gør at man er nødt til at reboote sin server hver nat end det er
blot at blive ved med at reboote hele tiden fordi man synes det er
sjovt eller noget.

> Det kan da sagtens hænde, men hvis maskinen skulle bruges til noget der
> bare var lidt vigtigt så ville jeg ikke stole på det.

Nej, det ville jeg heller ikke, men det er ikke det samme som at man
bør forvente at maskinen går ned fordi man tager på ferie.

Hvis nu man er villig til at satse på at maskinen kører videre mens
man er væk, så er det da lidt surt at komme hjem og finde ud af at man
ikke har fast IP-adresse som man nu går og tror at man har betalt
for. Det hed produktet jo noget med.

> Tjaa. Den er væsentlig mere fast end den dynamiske. Men ok, "fastere" er
> måske et bedre udtryk.

Sig det videre til marketingsafdelingen

--
Jacob - www.bunk.cc
Left to themselves, things tend to go from bad to worse.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-11-02 22:33

> Ja, men du har sikkert sjældent set en maskine gå ned og en service på
> maskinen køre videre, vel? At maskinen er oppe er en nødvendighed for
> at den kan servicere noget som helst.

Ja. Folk der går op i oppetid er bare en af mine kæpheste fordi de ofte
mener at det er "godt" at have en stor oppetid. Det er da absolut heller
ikke dårligt, men det siger ikke meget om hverken performance,
tilgængelighed eller driftssikkerhed, dvs selvom den har en god oppetid
kan den brage ned lige pludselig. Pt har min legemaskine en oppetid på
117 dage, men den har end ikke spejlede diske så det kan hurtigt holde
op med at være sjovt.

Vi er vist offtopic. Fut...

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-11-02 00:51

Rudi Stegen <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> writes:

> Det er fordi, at CC ligesom Tiscali bruger faste faste IP'er til deres
> ADSL-produkter i stedet for dynamisk faste IP'er

Der står (eller stod i hvert fald) i mine betingelser at det kunne
blive nødvendigt at skifte IP-adresse i forbindelse med
netværksomlægninger, men det er ikke sket i de over 2 år jeg har været
kunde, ikke endgang nu da de er ved at gennemføre en større omlægning.

.... det var i øvrigt også mest et svar til "Fidolinux'" (?):

| jeg har lige prøvet det samme som dig

som han skrev i et svar på et af mine indlæg. Det virkede lidt
malplaceret der.

--
Jacob - www.bunk.cc
Rome wasn't burnt in a day.

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 13-11-02 10:25

It seems Jacob Bunk Nielsen wrote:
> [...]
> netværksomlægninger, men det er ikke sket i de over 2 år jeg har været
> kunde, ikke endgang nu da de er ved at gennemføre en større omlægning.

Hvis ret skal være ret, er jeg nød til at bryde sammen og tilstå at der
rent faktisk en gang eller to, har været kunder på en given central der har
fået tildelt nye IP#, men vi gør hvad vi kan for at det sker så lidt som
muligt.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Simon Skals

Dato : 13-11-02 10:29

It seems Kasper Mejlgaard wrote:
> [...]
> fået tildelt nye IP#, men vi gør hvad vi kan for at det sker så lidt som

Det er (endnu) aldrig sket på vores Cisco-platform.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Ivar Madsen

Dato : 17-11-02 16:44

Kasper Mejlgaard skrev den Wednesday 13 November 2002 09:25 i
> [...]

> rent faktisk en gang eller to, har været kunder på en given central der
> har fået tildelt nye IP#, men vi gør hvad vi kan for at det sker så lidt

Det er hvad der kan være nødvendigt, men hvad jeg finder væsentliger, hvad
gjorde i for at fortælle kunden at han havde fået en ny IP, eller fortalte
i ham at han den og den dato kl. diten datten ville få en ny IP?
Eller fik han bare en ny IP, og så måtte ringe til kundeservice som ikke
vidste en skid om det, og måtte fejlsøge til de fandt udaf at det bare var
IP'en der var ændret?

Ivar Madsen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-11-02 01:03

Jesper Dybdal <jdunet@u8.dybdal.dk> writes:

> [...]
> det fx en særdeles god praksis at genstarte maskinen for at sikre
> sig at den stadig kan komme op - oppetidsfanatisme modvirker den

Hvad så når der sidder brugere på maskinen? Så skider vi på dem og
genstarter?

Jeg kan sagtens følge din tankegang, men det er altså ikke sikkert at
man som administrator bliver populær når man giver sig til at
genstarte vigtige servere hele tiden bare fordi man lige har ændret en
eller anden lille detalje.

Igen, oppetid er ikke et mål i sig selv, men det er en forudsætning
for at en maskine kan yde en service af en art.

Der findes jo hardware der er lavet til at det ene og det andet kan gå
i stykker uden at man behøver at lukke maskinen ned af den grund.

FUT til news:dk.edb.sysadmin

--
Jacob - www.bunk.cc
Why not go out on a limb? Isn't that where the fruit is?

Fra : N/A

Dato : 12-11-02 21:53