Hvordan deles windows drev med linux?????
Fra : Thomas

Dato : 12-11-02 18:37

HEj..

jeg kører windows xp på en disk med NTFS filsystem, tillige med en
backupdisk med samme filsystem. desuden har jeg på en lille disk linux
kørende ( red hat 8).

Mit sprøgsmål er nu hvorlede jeg kan dele drevene, således at jeg i windows
kan ligge filer osv. over på mit linux drev og vice versa for linux drevet
til windowsdrevene.

jeg har ladet mig fortælle at det er et spørgsml om at installere et prog.
der kan gøre det, men jeg har søgt nettet med ringe resultater, så derfor er
jeg endt her.

Jeg håber at der er nogen der har en løsning.

Venligst

Thomas

Fra : Allan Joergensen

Dato : 12-11-02 18:44

Thomas <Plasmafusion@FJERNDETTEhotmail.com> wrote:

> jeg har ladet mig fortælle at det er et spørgsml om at installere et prog.
> der kan gøre det, men jeg har søgt nettet med ringe resultater, så derfor er
> jeg endt her.

Linux kernen understøtter NTFS, men XP-NTFS kun read-only.

I Windows er der flere muligheder:

Explore2fs    http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/explore2fs.htm
Ext2fsnt   http://ashedel.chat.ru/ext2fsnt/
Ext2FS AnyWhere http://www.partition-manager.com/n_ext2fs_main.htm

Den sidste er buyware, men virker rigtig godt.

--
Allan Joergensen aka alj on eu.freenode.net

"Okay, but I know funny!" - Bart Simpson

Fra : MartinAJ

Dato : 12-11-02 20:27

Hej!

Allan Joergensen wrote:

> [...]
> Ext2FS AnyWhere http://www.partition-manager.com/n_ext2fs_main.htm
>
> Den sidste er buyware, men virker rigtig godt.

Jeg læste et sted -- og jeg husker ikke hvor -- at den nye udgave af
Windows Commander -- som ikke hedder Windows Commander mere -- kan læse
og skrive filer på linux-partioner.

Ellers må jeg bemærke følgende: Et par gange har jeg ikke kunnet slette
filer i WinXP. Jeg prøvede derfor at boote linux, gå ind på win-drevet
og derfra slette filen. Det lykkedes. Ergo: Linux er bedre til
windows-filer, end windows er.

--Martin

Fra : Glen Kjaerulff

Dato : 13-11-02 21:11

> [...]
> filer i WinXP. Jeg prøvede derfor at boote linux, gå ind på win-drevet
> og derfra slette filen. Det lykkedes. Ergo: Linux er bedre til

Nåååh det er derfor RH ikke har NTFS support for RW!

/Glen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 13-11-02 10:45

Allan Joergensen wrote:
> I Windows er der flere muligheder:
>
> Explore2fs    http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/explore2fs.htm
> Ext2fsnt   http://ashedel.chat.ru/ext2fsnt/
> Ext2FS AnyWhere http://www.partition-manager.com/n_ext2fs_main.htm

Nu sagde han RedHat 8 .. jeg går ud fra at ext3 er default FS der... kan
disse værktøjer skrive til det?
Og hvis han skulle have et andet FS på sin Linux (Reiser, XFS, JFS...),
så er der jo problemer.

Peter

Fra : Glen Kjaerulff

Dato : 13-11-02 21:12

> Jeg håber at der er nogen der har en løsning.

lav en fat32 partition..

/Glen