batteri
Fra : LINDSTRØM

Dato : 12-11-02 18:11

Er mit batteri ødelagt?
Mit startbatteri i sejlbåden er to år gammelt. Jeg har glemt at afmontere
laderen på batteriet og laderen spiser nogle få milliampere i timen. Da jeg
nu skal se til båden er batteriet naturligvis helt afladet og har sikkert
været det et par uger.
Er der en sansynlighed for at batteriet har lidt uoprettelig skade? Så vil
nemlig hellere ofre de 600-700 kroner et nyt koster frem for ikke kunne
starte motoren.
Det er vel lidt svært at måle om det stadigvæk har en kapacitet på 75
amperetimer eller hur?

Fra : sailor99

Dato : 12-11-02 22:05

Prøv at lade det fuldt op, og mål syreindholdet. Jeg tror ikke, det har
taget så megen skade, at det er kaputt.

Skulle det være tilfældet alligevel, kan jeg anbefale et batteri fra Jem &
Fix til små penge. "Vedligeholdelsesfrit", indbygget garanti, og så kan det
holde, så længe det nu kan. Mit forbrugsbatteri fra firmaet har netop
afsluttet 3. sæson uden problemer.

Mvh
Georg

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 12-11-02 22:07

On Tue, 12 Nov 2002 22:05:21 +0100, "sailor99"
<sailor99@worldonline.dk> wrote:

>Jeg tror ikke, det har taget så megen skade, at det er kaputt.

Et batteri mister op til 50% af sin kapacitet ved at blive fuldt
afladet, så dét skal man undgå. Men som du skriver, må man jo lige
checke.....
---

Mvh Mogens
Sælges: '87/'91 BMW 325i cabriolet

Fra : Lars H. Helgesen

Dato : 12-11-02 23:40

"sailor99" <sailor99@worldonline.dk> wrote
-
-
-
>Mit forbrugsbatteri fra firmaet har netop
> afsluttet 3. sæson uden problemer.
-
-
Og det sku jo bare mangle, kom tilbage når dit batteri er 7 - 8 år gammelt,
så lenge skal et batteri med riktig stell (lading) vare!
Lars H.
http://home.no/trudelutt

Fra : Lars Bonde

Dato : 13-11-02 08:12

Måske kan du stadig være heldig at det kan holde lidt strøm men det har tage
uoprettelig skade. Man skal regne med at miste ca. 20% hvis det bliver helt
afladet eller står halv opladet i længer tid.

Lars

Fra : Søren

Dato : 13-11-02 16:29

"LINDSTRØM" <DSL47510@VIP.CYBERCITY.DK> wrote in

> Er mit batteri ødelagt?

Måske.

> [...]
> i timen. Da jeg nu skal se til båden er batteriet naturligvis helt
> afladet og har sikkert været det et par uger.

Hvis laderens metode tillader det, kan du montere en kraftig diode i serie
med udgangen, så sker det ikke mere.

> Det er vel lidt svært at måle om det stadigvæk har en kapacitet på 75
> amperetimer eller hur?

Nej, sæt en forbruger på og tag tid på hvor længe der går før det er
fladt (og oplad straks efter).
Med en belastning på 7,5A (ca 94W) vil hver time svare til 10%
Det er måske lettere at finde en belastning på 100W og så vil 100% svare
til ca. 9 timer og 20 minutter, hvorfra du så kan beregne restkapaciteten
som forholdet mellem den tid du får og de 9:20.

Et velholdt batteri med nogle år på bagen vil normalt give lidt under
100%, og batterifabrikanter regner normalt levetid til 80% restkapacitet.
(men man kan nu som regel godt få mere ud af det :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Fra : Lars Bonde

Dato : 13-11-02 18:08

Man skal passe lidt på med at bruger dioder på batteriet men en mulighed. En
diode vil sænke strømmen med ca. 0.5v hvilket betyder at man kun lader
batteriet 90% op hvis ladestrømmen fra lader eller generator er 14.4v.
Hver gang man bruger mere af 70% vil batteriet tage skade. Hvis batteriet er
ved at falde sammen vil man kunde se det med en god syremåler. Anskaf "El om
bord" en lille fin bibel om det der er vær at vide om el både.

Fra : Søren

Dato : 13-11-02 18:53

Hej Lars,

> Man skal passe lidt på med at bruger dioder på batteriet men en
> mulighed.

Ja, derfor: "Hvis laderens metode tillader det".

> En diode vil sænke strømmen med ca. 0.5v

Nej, det er spændingen det går ud over og spændingsfaldet kan let være op
til omkring 1,5V hvis ikke en passende type vælges.

> hvilket betyder at
> man kun lader batteriet 90% op hvis ladestrømmen fra lader eller
> generator er 14.4v.

Igen, er det spændingen vi taler om (måles i Volt, strøm måles i Ampere).
Det vil fungere hvis der bruges en billig lader af den type der kun består
af transformator, ensretning og et viserinstrument, da de normalt har
rigeligt spændingsoverskud.
Intelligente ladere (med styring) kan næppe lide det, men de er normalt
sikret mod at aflade batteriet, så det er næppe den slags der er tale om.

> Hver gang man bruger mere af 70% vil batteriet
> tage skade.

Det afhænger af typen. Et Deep Cycle-batteri kan tåle det, et almindeligt
startbatteri, som dem man bruger i biler, er ikke glad for det.

> Hvis batteriet er ved at falde sammen vil man kunde se
> det med en god syremåler.

Ja, men hvis man vil have en mere præcis indikation på kapaciteten, må man
enten aflade og tage tid, eller måle impedansen, det sidste kræver dels
noget mere udstyr og dels skal man kende sammenhængen mellem kapacitet og
impedans for det pågældende batteri, så det er nok ikke aktuelt her :)

> Anskaf "El om bord" en lille fin bibel om
> det der er vær at vide om el både.

Jeg sejler (desværre) ikke, min indgangsvinkel til emnet er elektronikken,
herunder mange års erfaring med primær- og sekundærbatterier af alskens
slags.

Men der er sikkert andre der kan bruge bogen, hvis den ellers er god :)

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 29-11-02 02:39

Hmm... nå, men hvordan gik det? var dir batteri dødt eller kunne der reddes?

Fra : Dag Stenberg

Dato : 29-11-02 12:28

> jeg

Efter att ha ödelagt två batterier på just det där sättet är jag helt
övertygad om att ditt batteri är hopplöst förstört.

Dag Stenberg

Fra : LINDSTRØM

Dato : 29-11-02 23:16

Ja det batteri må jeg vist vinke farvel til.
Der kan godt lades strøm på det. Men jeg sejler ikke ud med et batteri, der
måske er reduceret til 10-20% af sin normale kapacitet.
Damn -det var sådan et Marine batteri - tipningsikkert osv til 750 kroner.
Nå herregud et storsejl på 35 m2 koster i den kvalitet jeg vil have det små
20 kilo så i det perspektiv er det selvfølgelig håndører. Det er dyre timer
vi har til søs!

"Dag Stenberg" <dag.stenberg@nospam.helsinki.fi.invalid> skrev i en
meddelelse news:as7j03$7dg$2@oravannahka.helsinki.fi...