Er det CPU eller Bundkortet der er defekt.~
Fra : Mikael Block Christe~

Dato : 12-11-02 12:13

Hvordan finder jeg ud af om det er CPU'en eller Bundkortet der er
defekt...
Det er et EPOX 8K7A+ med en AMD T-bird 1200.

Postman systemmet skriver " FF " hvilket betyder CPU fejl eller
Bundkortfejl.... !!! humm.. hvad så.

Der er helt ny DDR-ram, Blæserne kører og en lille rød diode lyser.

Hvordan kan jeg teste det...

Vil man ødelægge en CPU hvis det er bundkortet eller vil bundkortet gå
istykker hvis det er en defekt CPU !!!

Er der nogle der har et bud... jeg ved godt i kun kan gætte...men prøv..

Mikael

Fra : o&u

Dato : 12-11-02 12:55

On Tue, 12 Nov 2002 11:12:50 +0000 (UTC), "Mikael Block Christensen"
<mikael-block@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvordan kan jeg teste det...
>
>Vil man ødelægge en CPU hvis det er bundkortet eller vil bundkortet gå

Hvis der ikke går røg af nogen delene, så er det nok ikke det. Men
principielt ja til begge dele.

>Er der nogle der har et bud... jeg ved godt i kun kan gætte...men prøv..

Sidder agp kortet helt nede ?

Er det en nysamlet computer, eller er bare ram skiftet.

Hvis bare ram er skiftet, så prøv med det gamle ram igen. Prøv evt.
med noget andet ram, - dobbeltsidig ram er mest gængs.

reset cmos jumper (med power kabel taget fra). Læs manual og find ud
af om evt. jumpere skal sættes anderledes.

Tag ram ud og sæt det i igen.

sidder power switch kablet rigtigt ? (det som tænder)

Sidder cpu helt nede ?

Vender køleren rigtigt, så den ikke sidder skråt ?

Hav kun det mest nødvendige på: cpu m. køler, ram, grafikkort
indtil den vil tænde.

mvh

John

Fra : Mikael Block Christe~

Dato : 12-11-02 13:06

> Sidder agp kortet helt nede ?

JA det skulle det...

> Er det en nysamlet computer, eller er bare ram skiftet.

Nej kun bundkort og CPU og Ram. RAM'en er ny, men BK og CPU er
brugt...
uden garanti...

> reset cmos jumper (med power kabel taget fra). Læs manual og find ud
> af om evt. jumpere skal sættes anderledes.

Har jeg prøvet...hjalp ikke..

hjalp ikke...

> sidder power switch kablet rigtigt ? (det som tænder)

JA

> Sidder cpu helt nede ?
JA

> Vender køleren rigtigt, så den ikke sidder skråt ?
Øhh hvordan det....?

> Hav kun det mest nødvendige på: cpu m. køler, ram, grafikkort
> indtil den vil tænde.
Ja men det virkede ikke...

Så bundkort eller CPU er sikkert defekt evt. begge...
men hvordan f.... checker man det... uden at brænder yderligere af...??

Mikael

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 12-11-02 14:02

Mikael Block Christensen wrote:

> Så bundkort eller CPU er sikkert defekt evt. begge...
> men hvordan f.... checker man det... uden at brænder yderligere af...??

Det gør man ikke.
Man sender det tilbage til forhandleren hvis det er nyt/inden for
garanti/reklamationsperioden.
Ellers betaler man en anden forhandler for at teste hvad der virker - de
kan kun tage timelønnen, hvad de futter af er deres hovedpine.
Eller sælger dem billigt til en som vil tage chancen med at teste hvad
der er defekt.
Evt. skrotter man begge dele, og køber noget nyt som man har garanti på.

Fra : Mikael Block Christe~

Dato : 12-11-02 14:46

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion@gmx.net> wrote in message

> [...]
> der er defekt.
> Evt. skrotter man begge dele, og køber noget nyt som man har garanti på.

Det var også ca det jeg kom frem til....

Så kan jeg jo også få noget hurtigere ...

mikael