CPU larmer!
Fra : David Rasmussen

Dato : 11-11-02 22:51

Når min CPU arbejder (f.eks. med 3D-spil, eller tunge beregninger), "støjer"
min computer. Det er lidt svært at forklare, men der kommer altså lyd fra
computeren når CPU'en arbejder. Og det er _ikke_ fra højttalerne som er
sluttet til lydkortet, men derimod fra kabinettet, altså noget inde i
computeren. Måske er det elektrisk støj der går i pc-speakeren?
Er der nogen der har oplevet noget lignende, og ved hvad det skyldes og hvad
man kan gøre ved det?

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 11-11-02 23:31

dk.edb.hardware.stoej

Fra : Flare

Dato : 12-11-02 01:08

Derudover er jeg næsten sikker på at det er din Strømforsyning. Prøv at
stikke hen til (ikke i) den. :) Og se om det ikke er den. Hvis det er har
det nødvendigvis ikke nogen betydning,

Flare

Fra : David Rasmussen

Dato : 12-11-02 07:37

Flare wrote:
> Derudover er jeg næsten sikker på at det er din Strømforsyning. Prøv
> at stikke hen til (ikke i) den. :) Og se om det ikke er den. Hvis det
> er har det nødvendigvis ikke nogen betydning,

Jeg tror ikke at du forstår hvilken slags støj jeg snakker om. Jeg snakker
ikke om mekanisk støj, men elektrisk støj. Lad os sige at jeg sidder og
kigger på en hjemmeside. Hvis jeg så scroller nedad, hvilket kræver at
CPU'en arbejder, i modsætning til da siden "stod stille", så kommer der
elektrisk støj et eller andet sted fra kabinettet. Lidt ligesom modemstøj,
bare mere finkornet (CPU-støj er nok noget mere højfrekvent), og meget
lavere i niveau end et modem naturligvis. Støjen holder op med det samme jeg
stopper med at scrolle siden. Eller spille Quake, eller lave beregninger
etc.

/David

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 12-11-02 10:16

> [...]
jeg
> stopper med at scrolle siden. Eller spille Quake, eller lave beregninger

Jeg tror nu alligevel det er blæserne der laver støjen. Det er en ret
almindelig ting, at når CPU'en laver noget på et AMD system med en
standard (ringe) PSU, så stiger 12V spændingen, som driver blæserne.

Dermed kører blæserne lidt hurtigere. Det høres som en ekstra summen.

Jeg tør næsten vædde 2 kr på det.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : David Rasmussen

Dato : 12-11-02 10:24

Jeppe Seidelin Dam wrote:

> [...]
> standard (ringe) PSU, så stiger 12V spændingen, som driver blæserne.
>
> Dermed kører blæserne lidt hurtigere. Det høres som en ekstra summen.

OK. Jeg har nu konstateret at støjen faktisk kommer fra PSU'en eller
ihvertfald tæt på den. Om det er blæseren eller ej, ved jeg ikke.
Men hvad kan jeg gøre ved det? Min PSU er den der normalt følger med et
AOpen HX08 kabinet.

/David

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 12-11-02 12:01

> [...]
> ihvertfald tæt på den. Om det er blæseren eller ej, ved jeg ikke.
> Men hvad kan jeg gøre ved det? Min PSU er den der normalt følger med et

Det kan også være en spole eller noget i PSU'en der ryster. Stik en blyant i
blæseren før du tænder maskinen, så får du testet om det er blæseren der
larmer. Hvis det er den, kan du købe en ny blæser f.eks. en 19dB papst
og sætte i.

Alternativt kan du købe en god PSU og slippe for problemet.

Og var det forresten et AMD system du har? På et P4 system plejer
12V spændingen at falde når den laver noget. Det burde give mindre støj!

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : David Rasmussen

Dato : 12-11-02 19:03

Jeppe Seidelin Dam wrote:

> [...]
> blyant i blæseren før du tænder maskinen, så får du testet om det er
> blæseren der larmer. Hvis det er den, kan du købe en ny blæser f.eks.

Der sidder allerede en 19dB Pabst blæser i. Men jeg vil prøve den test du
beskriver. Jeg håber bare ikke at PSU'en lider overlast ved varmen. Det
tager jo lige lidt tid at boote Windows, hvor jeg kan teste.

> Alternativt kan du købe en god PSU og slippe for problemet.

Hvilken en f.eks.?

> Og var det forresten et AMD system du har? På et P4 system plejer
> 12V spændingen at falde når den laver noget. Det burde give mindre
> støj!

Det er et AMD system.

Jeg kører med en 300W PSU (den alm. i HX08). Måske skulle jeg få fat i en
350W.

Fra : Leony

Dato : 13-11-02 08:36

"David Rasmussen" <pinkfloydhomer@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Hvilken en f.eks.?

Personligt ville jeg gå efter Antec eller Enermax.

> Jeg kører med en 300W PSU (den alm. i HX08). Måske skulle jeg få fat i en
> 350W.

Det kan du lige så godt gøre.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-11-02 16:51

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@mailme.dk> wrote in message

> [...]
> standard (ringe) PSU, så stiger 12V spændingen, som driver blæserne.
>
> Dermed kører blæserne lidt hurtigere. Det høres som en ekstra summen.

Hmm, jeg tror nu det er nogle komponenter i pc´en der laver noget...

På min gamle pc, gjorde den det samme... Dog ikke må min nyeste..... Men
hvis jeg har åbnet kabinettet. Og min clockradio står i nærheden. Støjer det
voldsomt så snart cpu´en laver noget....

Mon ikke det er PC højttaleren der inducere noget støj, og sender det ud?

Fra : David Rasmussen

Dato : 12-11-02 19:05

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> Støjer det voldsomt så snart cpu´en laver noget....
>
> Mon ikke det er PC højttaleren der inducere noget støj, og sender det

Det var også det jeg troede, men støjen kommer slet ikke fra den, men fra
PSU'en eller i nærheden. Støjen dog ret "digital" at høre på, så det er også
svært for mig at forstå at det skulle være blæseren. Det er en Pabst og den
er meget støjsvag. At den får lidt mere juice burde ikke gøre at den larmer
så distinkt at man kan høre støjens digitale natur. Det er helt klart
elektrisk støj induceret af CPU'en. Spørgsmålet er hvad der gengiver lyden.

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 12-11-02 11:01

David Rasmussen wrote:

> Jeg tror ikke at du forstår hvilken slags støj jeg snakker om. Jeg snakker
> ikke om mekanisk støj, men elektrisk støj.

Elektrisk støj kan man ikke høre.

> [...]
> stopper med at scrolle siden. Eller spille Quake, eller lave beregninger

Det kunne være en spole i PSU'en som går i svingninger når den er
belastet. Det er stadigvæk mekanisk støj.
Prøv med en anden PSU. Lån evt. en af en ven/kammerat.

Fra : Eh-Fniller

Dato : 12-11-02 16:14

Jens C. Hansen [Odense] wrote:

> Elektrisk støj kan man ikke høre.

Er en gnist ikke elektrisk?
Vil mene når jeg høre en gnist er det støj

Fra : David Rasmussen

Dato : 12-11-02 19:08

Eh-Fniller wrote:

> Er en gnist ikke elektrisk?
> Vil mene når jeg høre en gnist er det støj

Det foregår stadig i et mekanisk medium så længe der er tale om lyd. Med
elektrisk støj menes uønsket udsendt elektromagnetisk stråling. Det kan ikke
høres. Men det var heller ikke det jeg mente.

Fra : David Rasmussen

Dato : 12-11-02 19:07

Jens C. Hansen [Odense] wrote:

> Elektrisk støj kan man ikke høre.

SUK...

> Det kunne være en spole i PSU'en som går i svingninger når den er
> belastet. Det er stadigvæk mekanisk støj.
> Prøv med en anden PSU. Lån evt. en af en ven/kammerat.

Jeg er godt klar over forskellen på mekanisk og elektrisk støj. Jeg er klar
over at der i sidste ende må være en eller anden mekanisk lydgiver der må
producere lyden. Men den støj jeg hører er "elektrisk" eller "digital" i sin
natur. Ligesom hvis man holder en clockradio tæt på sin CPU etc.

Fra : David Rasmussen

Dato : 12-11-02 07:38

Henrik Steen Larsen wrote:
> dk.edb.hardware.stoej

Handler den ikke om mekanisk støj fra blæsere og harddiske etc. ? Det er
ikke det der er tale om her.

Fra : Tom.

Dato : 12-11-02 09:31

Hej David.
Det kunne måske komme fra den lille højtaler som sider i dit kabinet. Prøv
engang at koble den fra.

Tom Johansen.
København SV.

P.S. Fjern "FJERN_DETTE" i min email addy ved svar til mig privat.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-11-02 15:13

"David Rasmussen" <pinkfloydhomer@yahoo.com> wrote in message
> Handler den ikke om mekanisk støj fra blæsere og harddiske etc. ? Det er

Det handler generelt om støj i forbindelse med edb-udstyr...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Leony

Dato : 12-11-02 07:40

> Når min CPU arbejder (f.eks. med 3D-spil, eller tunge beregninger),
"støjer"
> min computer. Det er lidt svært at forklare, men der kommer altså lyd fra
> computeren når CPU'en arbejder.

Det kunne skyldes at din CPUblæser er temperaturstyret.
Når CPU arbejder bliver den varm, så overskrider den grænseværdien for
hvornår den temperaturstyrede blæser går i gang. Når blæseren køler
effektivt larmer den mere end den gør, pga omdrejninger (= mere luft).
Det kunne også skyldes en temperaturstyret blæser i din strømforsyning.
Du kan se et billede af en temperatur styret blæser her:
http://asp.webconsult.dk/privat/vareinfo.asp?VareID=93
de er udstyret med et lille stykke print og en føler (evt kun en føler, hvis
printet er der i forvejen - eksempelvis i strømforsyningen).

Fra : Lasse

Dato : 13-11-02 16:50

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in message news:<ym1A9.1798$HU.147054@news010.worldonline.dk>...
> [...]
> de er udstyret med et lille stykke print og en føler (evt kun en føler, hvis
> printet er der i forvejen - eksempelvis i strømforsyningen).

Jeg tror altså at det er støj fra harddisken der er tale om. Den kan
sagtens larme en fordi man skal lave noget. Faktisk en del.

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-11-02 17:19

Lasse wrote:

> Jeg tror altså at det er støj fra harddisken der er tale om. Den kan
> sagtens larme en fordi man skal lave noget. Faktisk en del.

Det er ikke harddisken der bliver brugt, hvis det er det du tror. Det er
_ikke_ når jeg laver noget med harddisken at larmen er der, men derimod når
jeg laver noget med CPU'en. Hvordan er det lige at du mener at harddisken
skulle larme når CPU'en arbejder?

Fra : Tulkest

Dato : 13-11-02 20:24

jeg tror det kommer fra usb controlleren der afgiver et overloddet kvadrat
ekko i musen!!!

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-11-02 20:49

Tulkest wrote:
> jeg tror det kommer fra usb controlleren der afgiver et overloddet
> kvadrat ekko i musen!!!

Æh, ok... Hvad er det lige at du vil sige med det?