ondt i maven
Fra : Rikke Pedersen

Dato : 11-11-02 19:48

Hej

Min datter på 2 måneder har en rigtig træls dag i dag. Jeg tror hun har ondt
i maven. Hver gang hun prutter græder hun. Hun har ikke rigtigt sovet, for
hun vågner hver gang hun prutter. er der nogle der har et godt råd. jeg har
prøvet at massere hende omkring navlen og på selve maven

Med stor Hilsen Fra Rikke

Fra : Mille

Dato : 11-11-02 20:01

"Rikke Pedersen" <Rikke1973@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
har
> prøvet at massere hende omkring navlen og på selve maven

Mylicondråber
Fås på apoteket..
Hilsen Mille

Fra : Kristina Andreassen

Dato : 11-11-02 20:52

Eller hvis du ikke lige står og kan komme på apoteket så fil jeg et råd af
min sundhedsplejerske, jeg brugte når min datter havde ondt i maven. 50 ml
vand blandes med 3 tsk. sukker. Giv hende sukkervandet i flaske. Det hjalp
her efter 10 min max kom der gang i lillepigens mave.

- Kristina

Fra : JOLOLOLO

Dato : 22-07-03 03:04

Kære Alle,

Hm. Når vor søn på 3 uger har ondt i maven fordi han ikke kan komme af
med afføring (remouladen), er der følgende 3 ting, som hjælper:

1. Løsne tøj/ble, da den kan stramme og måske begrænse maven i at
fungere let og ubesværet.

2. Vand, håndvarmt (bland 1 del kogende med 2 dele hanevand - giver ca.
37 grader - vær præcis, og se resultatet). Kom glukose i, ikke sukker.
Sukker kræver fordøjelse, glukose optages direkte. Glukosen hjælper
vandet til at blive optaget meget hurtigt fra maven. Hvor meget er måske
spørgsmålet. Han kan drikke ca. 20 ml, og så hjælper det straks.

3. Massage af maven med en finger - fingeren må godt trykke lidt - i
cirkel, med uret. Med "lidt" menes, at den ikke må gå mere end 1/2 cm.
"ned" i maven - altså ca. en halv finger-negls dybde.

Ja, det var det. Nåja, andres råd omkring kamille er fin fine. (Virkede
på vores første barn, og bliver sikkert også aktuelt med denne her
bebs).

Kærlig hilsen
David (altså: jolololo)...

http://www.kandu.dk/

Fra : Kat

Dato : 11-11-02 21:40

"Rikke Pedersen" skrev:

> [...]
jeg har
> prøvet at massere hende omkring navlen og på selve maven

Sådan en skrige-weekend har vi lige været igennem. Her hjalp
kamillethe med sukker (100 ml m. 2 tsk sukker), mavemassage (2-3
fingre med uret rundt på maven), og det største hit var, da jeg
bukkede ham sammen gentagne gange (fødderne op mod hovedet).
Ellers obs. på hvad du selv spiser, hvis du ammer og sørg for at bøvse
ordentlig af (barnet altså!) *G*
--
Kat
---

Fra : Rikke & Brian

Dato : 12-11-02 11:34

Hej.
Det er ikke for at gøre dig ked af det, men vores dreng på 3 mdr har også
ondt i maven og har faktisk haft det, siden han blev født. Vi har prøvet
alle de foreslag, der er kommet i gruppen + været ved zoneterapeut 4 gange
og været hos en privatpraktiserende børnelæge - uden bedring overhovedet.
Han sover ret dårligt både om dagen og om natten. Han vågner ved, at han har
ondt i maven - og har nogen gange ligget og trykket i op mod en time eller
mere, før han vågner og græder. Så i løbet af dagen, sover han max 1 1/2
time ad gangen (og så er det rigtig godt!!). Så det er ikke megen ro, jeg
har til mig selv i løbet af en dag.

Vi har efterhånden kommet til den slutning, at sådan er han nok, og at det
sikkert går over med alderen.

Nå, jeg må hellere stoppe. Det blev vist til 45 min. søvn i denne omgang.
Men husk, gør hvad du føler er det rigtige - og lad være med at lytte til
alt for mange "kloge" hoveder. Husk, det er dig der kender dit barn bedst.

Hilsen Rikke.

Fra : Britta Larsen

Dato : 12-11-02 13:45

Hej Rikke..

Er du nu sikker på at dit barn ikke har det som kaldes 4 mdrs kolik, altså
at det plejer at stoppe omkring 4 mdrs alderen... ?
Man skal jo prøve noget for at finde ud af om det hjælper. Så tag det med ro
og se tiden an, i stedet for at slukke lyset for rikke pedersen, børn kan
også godt bare have ondt i maven :)

Hilsen

Britta Larsen, mor til to, der både har brugt sukkervand og kamillete til
den begge :)

Fra : Miss Musica

Dato : 13-11-02 23:48

Hej Rikke

Vi har prøvet Mylicondråber. De er bare gode. De går faktisk ind og bedøver
tarmene en smule så det ikke gør så ondt at komme af med luften. Der står på
glasset at de skal indtaget 15 mins før et måltid. Hos os virker de både
hvis vi giver dem før, under eller efter måltidet.

Kamillethe'en indeholder ( i minimål ) lidt af det samme som i kodimagnyler.
Derfor går det også ind og bedøver, samtidig med at det sløver lidt så din
baby måske falder lidt hurtigere i søvn.. Sukkeret ( rørsukker i dit
tilfælde ) går ind og smører tarmene en smule så luften og afføringen glider
nemmere igennem.

Ellers kan jeg kun sige.. Bøvs godt af,, Og gerne flere gange i løbet af et
måltid. ( ex. hos os kommer bøvsen først 10 mins efter måltidet. ) - så
nogle gange går der lang tid, andre gange har de brug for at komme godt af
med det.

Et andet råd jeg fik var at sørge for at baby lå med hovedet lidt højere end
fødderne mens den spiser, det gør at luften 'flyder' ovenpå og kommer
lettere op..

Håber det kunne hjælpe lidt