Måtte ikke se hvad en SGA-skærm var
Fra : Steffen

Dato : 11-11-02 19:59

I Tele Danmarks butikker har de et tilbud på en WebTech Note 6720. For 2000
ekstra kan man få 512 Mb RAM i stedet for 256, 40 Gb harddisk i stedet for
30, samt - i stedet for en 14,1" TFT-skærm - en 15" SGA-skærm. Jeg ville
gerne vide, hvad en SGA-skærm er, men det kunne de ikke svare på, og
alligevel ville de ikke fremvise varen. Man kunne altså ikke få lov at se,
hvad det var man købte!
Er en SGA-skærm en ekstern skærm, eller er det - for at sige det naivt - en
der sidder fast på den bærbare?
Steffen

Fra : Rune Christiansen

Dato : 11-11-02 20:14

Det er en tyrk-fejl. Der er ik noget der hedder SGA, de mener en XGA,
hvilket er betegnelsen for opløsningen 1024x768.

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 11-11-02 20:19

> [...]
> gerne vide, hvad en SGA-skærm er, men det kunne de ikke svare på, og
> alligevel ville de ikke fremvise varen. Man kunne altså ikke få lov at

Handl et andet sted.

> Er en SGA-skærm en ekstern skærm, eller er det - for at sige det
naivt - en
> der sidder fast på den bærbare?

SGA er betegnelsen for opløsningen 800x600 billedpunkter. Det er nok
tvivlsomt at man skal betale ekstra for en computer med så lav en
opløsning, så mon ikke der er tale om en fejl.

Til orientering, følger her forkortelserne for de andre skærmstørrelser:
VGA = 640x480
XGA = 1024x768
SXGA = 1400x1050
UXGA = 1600x1200

Mht. WebTech computerne i TeleButikken, så skal du være meget opmærksom
på om computeren leveres med en ægte mobile processor eller en
desktop-processor. Er sidstnævnte tilfældet, skal du forberede dig på en
computer, der bliver meget varm, og derfor kræver masser af støjende
køling, og som bruger spandevis af strøm. Vogt dig

mvh
Peter

Fra : Søren Friis

Dato : 11-11-02 22:35

> SGA er betegnelsen for opløsningen 800x600 billedpunkter

Ikke helt korrekt.... Normalt hedder det altså SVGA.

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 11-11-02 23:14

"Søren Friis" <soren@friis.mail.dk> skrev

> Ikke helt korrekt.... Normalt hedder det altså SVGA.

Ja, normalt betegnes opløsningen SVGA, men en hurtig søgning på Google
vil afsløre at SGA også af og til bruges som forkortelse for samme
opløsning. Fx på dette herlige kinesiske site:
http://www.zjl.com.cn/hardware/yxiao.asp?DPID=21 (scroll ned ca. midt på
siden)
eller på
http://www-fhg.kfunigraz.ac.at/lehre/grundkurs/script/ab01/text112.htm
eller ...

mvh
Peter

Fra : Steffen

Dato : 11-11-02 22:57

Tak for svaret!
Der står i annoncen, at det er en 2,4 GHz Intel P4 processor (- og at den er
med et Li-Ion batteri). Er det så en ægte mobile processor eller en
desktop-processor?
Steffen

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 11-11-02 23:03

> [...]
den er
> med et Li-Ion batteri). Er det så en ægte mobile processor eller en

2,4 GHz Intel P4 leveres pt. kun i en desktop udgave. Derfor kan du være
125% sikker på, at computeren er et sandt kraftvarmeværk som ikke
ligefrem kan betegnes som støjsvag. 2,2 Ghz er pt den hurtigste P4
processor i mobil udgave.

Læs om Mobile P4 på http://makeashorterlink.com/?C66612A62

mvh
Peter

Fra : -=Madsen=-

Dato : 12-11-02 01:19

<--------------------->
> Der står i annoncen, at det er en 2,4 GHz Intel P4 processor (- og at den
er
> med et Li-Ion batteri). Er det så en ægte mobile processor eller en
> desktop-processor?
<---------------------->

Hvis det var mig, så ville jeg meget hellere ha en bærbar med en mindre P4
mobil cpu og et bedre grafikkort, som for eks fås hos www.dell.dk

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 12-11-02 10:06

> I Tele Danmarks butikker har de et tilbud på en WebTech Note 6720.

Så ville jeg hellere have den bærbare de solgte i Aldi for et par uger
siden. Den var billigere, hurtigere CPU (2,53GHz), bedre grafikkort
(Gf4Go), 15" skærm, større harddisk og mere software (bl.a. Word).

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-11-02 10:17

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@mailme.dk> wrote in message
> siden. Den var billigere, hurtigere CPU (2,53GHz), bedre grafikkort

Det er ret usmart, kan jeg se...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen