MS Windows
briani 27239
HASTER: Er det lovligt?
Fra : Søren Jørgensen

Dato : 11-11-02 18:53

Hejsa.
Håber på at hurtigt svar her.
Jeg er blevet tilbudt en WIN XP Pro på studenter licens.
Jeg går på aftens skole (Regning / Matematik) 1 gang om ugen i 3 timer.
Berettiger det mig til at købe denne licens?
Jeg har under en time til at beslutte mig, så håber der er nogle experter
herinde der kan hjælpe.

--
Med venlig hilsen..
Søren Jørgensen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-11-02 19:15

"Søren Jørgensen" <devoted@hotpop.com> wrote in message
> [...]
> Berettiger det mig til at købe denne licens?
> Jeg har under en time til at beslutte mig, så håber der er nogle experter

Ja, den skulle vist være god nok... Men bemærk at studie licensen kun fås
ved opgradering.. Så du skal have en anden windows version for at
indstallere den

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-11-02 19:31

Bjarke Hansen wrote:

> Ja, den skulle vist være god nok... Men bemærk at studie licensen kun fås
> ved opgradering.. Så du skal have en anden windows version for at
> indstallere den

Det står der nu ikke noget om på Microsofts hjemmeside på
http://www.microsoft.com/danmark/license/student, hvor man kan læse,
hvilke begrænsninger, der gælder for en studielicens, samt hvilke
betingelser, der skal opfyldes, for at man er berettiget til at købe en
studielicens.

Om at være berettiget:
For at kunne købe Microsoft Student License skal du være studerende,
elev eller lærer, på fuldtid eller deltid, ved en af følgende godkendte
uddannelsesinstitutioner:

* Folkeskoler, privatskoler, efterskoler, friskoler
* Gymnasieskoler, HF kurser, Handels- og tekniske skoler og andre
erhvervsskoler
* Kommunale voksenuddannelser
* Universiteter og højere læreanstalter

Begrænsninger:
Ingen gratis teknisk support.
Ingen manualer.
Licensen kan ikke overdrages.
Kan kun købe ét eksemplar.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Morten Larsen

Dato : 11-11-02 20:50

> Licensen kan ikke overdrages.

hvad betyder det ? Må man ikke sælge sin licens ?
Måske er det en "brugt" vor spørger er blevet tilbudt.

Morten

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-11-02 21:16

Morten Larsen wrote:

> hvad betyder det ? Må man ikke sælge sin licens ?

Hverken sælge eller give væk.

> Måske er det en "brugt" vor spørger er blevet tilbudt.

I så fald er det ikke tilladt i henhold til licensbetingelserne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Morten Larsen

Dato : 11-11-02 21:21

> I så fald er det ikke tilladt i henhold til licensbetingelserne.

Okay - jeg tænkte at det var sandsynligt at en
studerende ville spare penge og købe brugt, især
efter som at spørgeren kun har en time til at
give svar (lyder privat) og så
er det jo pludeselig ikke så godt.

Morten

Fra : Dennis

Dato : 11-11-02 21:40

"Morten Larsen" <hos@larsenNOSPAM.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Okay - jeg tænkte at det var sandsynligt at en
> studerende ville spare penge og købe brugt, især
> efter som at spørgeren kun har en time til at
> [...]

Kan det svare sig? En studie udgave af windows xp pro koster kun 699. Kan de
fleste studerende ikke være med til den pris?

Desuden behøver man ikke en opgradering. Man får en spritny udgave og så er
det bare at gå igang.

Dennis

Fra : Morten Larsen

Dato : 11-11-02 23:35

> Kan det svare sig? En studie udgave af windows xp pro koster kun 699. Kan
de
> fleste studerende ikke være med til den pris?

Aner det ikke, jeg er ikke studerende, men hvis en "ny" koster 699, så
koster en brugt måske 300, og den er magen til en ny. Så ville
jeg selv da vælge den brugte - hvis altså det havde været lovligt

> Desuden behøver man ikke en opgradering. Man får en spritny udgave og så
er
> det bare at gå igang.

Jamen så er det jo bare endnu bedre, hvis altså det havde været lovligt

> Dennis

Morten

Fra : Jens P.

Dato : 12-11-02 04:35

Dennis skrev:

<snip>

> Desuden behøver man ikke en opgradering. Man får en spritny udgave og så
er
> det bare at gå igang.
>
> Dennis

Nu har jeg godt nok lige postet et længere indlæg vedr. overvågning i xp,
men jeg må altså lige spørge her også:

Dennis! Er det korrekt det der? Skal jeg forstå det på den måde, at hvis man
har et studiekort eks. til Universitetet som jeg har da jeg læser på en lang
uddannelse, så kan man få en fuldstændig udgave af XP PRO og ikke kun en
opgradering, som desuden kræver, at man i forvejen har en anden version af
Windows installeret?

Hvis det er tilfældet er jeg blevet vildledt i den grad, for da jeg var inde
i butikken for at købe min nuværende XP PRO kiggede jeg godt nok på
studieversionen og overvejede at købe den grundet prisen, men jeg fik af
vide, at det kun var en upgrade og at jeg ikke kunne installere
studieversionen på en tom pc, men at jeg skulle have en anden Windows
version i forvejen, som jeg kunne opgradere fra.... Og, eftersom jeg ville
have en fuld version købte jeg den dyre udgave... dum som jeg tilsyneladende
har været... *grrrrrr*

Det skal lige siges, at jeg ikke studerer på en edb uddannelse, men det er
nok gået op for de fleste nu

MVH

Jens

Fra : Flemming Jacobsen

Dato : 12-11-02 08:29

> Dennis skrev:
>
> <snip>

> "Jens P skrev

8< snip

> [...]
> version i forvejen, som jeg kunne opgradere fra.... Og, eftersom jeg ville
> have en fuld version købte jeg den dyre udgave... dum som jeg

En studie licens _er_ en upgrade.!!
Men den kan sagtens installeres på en tom maskine,
man vil bare blive bedt om at sætte en "gyldig"
win cd i maskinen under installationen af win xp.

de "gyldige" er.:

win95 (kun xp-home) mener jeg
ellers win98, winnt, og win2000

mvh
/Flemming

Fra : Jens P.

Dato : 12-11-02 22:39

Flemming Jacobsen skrev:

> [...]
> man vil bare blive bedt om at sætte en "gyldig"
> win cd i maskinen under installationen af win xp.

Okay... tak Flemming...

Så ville jeg have være lige vidt, for den Windows jeg havde i forvejen var
en ME, som var præinstalleret på min pc i forbindelse med købet af denne, og
her ligger ME på en recovery cd, så den ville jeg næppe ville kunne have
brugt, men jeg formoder dog at jeg kunne have installeret direkte oven i WIN
Me, selvom det var en præinstalleret version..

Men bortset fra det, er det selvfølgelig træls at jeg har en WIN version på
denne måde. Den er jo både legal og det hele og jeg har derfor også den
originale nøgle.. men okay, nu har jeg jo alligevel købt den fulde version
af XP. Takker.

mvh

Jens

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-11-02 22:47

Jens P. wrote:

> Okay... tak Flemming...
>
> originale nøgle.. men okay, nu har jeg jo alligevel købt den fulde version
> af XP. Takker.

Tja, sådan kan det jo gå, når man ikke tager andres svar for gode varer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Dennis

Dato : 13-11-02 17:14

"Jens P." <liverpool3310@REMOVETHIShotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Ikke for at koge videre på noget men jeg mener helt sikkert da at jeg lagde
min ind på en tom maskine og boote op fra cd`en.

Noget helt andet er at man ikke skal forevise noget studiekort mere. Du får
den bare på dit glatte ansigt..

En sidste ting. Du kan få en brugt windown 95 for 50-100 kr idag. Jerg har
selv præseteret at købe en på et loppemarked for 20,- kr.

Lige meget hvordan man vender det er det da en noget billegere måde at gøre
det på og produktet er jo det samme.

Dennis

Fra : Edmund

Dato : 14-11-02 05:39

http://www.microsoft.com/Danmark/Products/Windows/windowsxp/guide/upgrade_prof.asp
--
Mvh Edmund

Fra : Søren Jørgensen

Dato : 11-11-02 19:31

Takker for svarerne.
Har selv været inde og kikke på MS´s side, men var ikke 100 % sikker.

--
Med venlig hilsen..
Søren Jørgensen

Fra : Michael Petersen

Dato : 11-11-02 19:14

Søren Jørgensen skrev i meddelelsen ...
> [...]
>Berettiger det mig til at købe denne licens?
>Jeg har under en time til at beslutte mig, så håber der er nogle experter

det ved de sikkert mere om i news:dk.videnskab.jura
hvor jeg har x postet til

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : M

Dato : 11-11-02 19:19

Fra : Susanne Petersen

> [...]

[...]