Mounte windowsdrevet på RH 8 !!
Fra : Bloody2k

Dato : 11-11-02 17:12

Hej

Jeg har kigget lidt tilbage i gruppen, men kan ikke rigtig få en sammenhæng
i det !!

Jeg kører med redhat 8 og har en windows partition (ntfs) og en anden
partition (fat32).

Hvad jeg kan få ud af dette er at man IKKE kan mounte sine NTFS drev, men at
man godt kan med fat32, fint så bruger jeg bare fat 32.
Men hvordan får jeg den så til det !!

Takker

Bloody2k

Fra : MartinAJ

Dato : 11-11-02 17:51

Hej,

Bloody2k wrote:
> [...]
>
> Hvad jeg kan få ud af dette er at man IKKE kan mounte sine NTFS drev, men at
> man godt kan med fat32, fint så bruger jeg bare fat 32.

Du skal gøre to ting: Ændre i din /etc/fstab og oprette kataloger i /mnt.

Først åbner du et terminalvindue. Log ind som root. Skriv "emacs
/etc/fstab &". I filen skriver du noget som ligner (taget fra min egen
fstab):

   /dev/hde1      /mnt/hde1      vfat      defaults   0 0

Du ser sikkert tekstombrydning, men lad dig ikke nare. Det er kun én linie.

Herefter hopper du over i kataloget /mnt. Her laver du en "mkdir"
mount-point. For eksempel "mkdir hde1". Her vil adgangen til dit
windowsdrev være i al fremtid.

Så genstarter du. Jeg ved ikke om man kan undgå en genstart, men der må
du spørge nogle andre.

PS: Hvornår er der nogle som svarer på min tråd om treknappers mus.

Mvh
Martin

Fra : Soeren

Dato : 11-11-02 22:19

> [...]
> windowsdrev være i al fremtid.
>
> Så genstarter du. Jeg ved ikke om man kan undgå en genstart, men der må
Efter ændringer i fstab, så fyr denne af i en terminal
mount -t vfat /dev/hde1 /hde1 ( uden reboot ændre drev efter/mountpoint
efter behag

mvh scl

Fra : Jesper Lillesoe

Dato : 12-11-02 11:29

On Mon, 11 Nov 2002 22:19:12 +0100, Soeren wrote:
> Efter ændringer i fstab, så fyr denne af i en terminal mount -t vfat
> /dev/hde1 /hde1 ( uden reboot ændre drev efter/mountpoint efter
> behag

Hvorfor ikke bare

mount /hde1

Resten står jo i fstab