hjemmenetværk-XP-pro-ADSL
Fra : Rugmarken 4

Dato : 11-11-02 15:49

Jeg har to maskiner begge med XP-pro. Begge tilsluttet ADSL-boxen via en
5-ports switch. Og der er netkort i begge.
Jeg kan fint komme på internettet fra begge maskiner.

Og så ville jeg jo gerne oprette et lille hjemmenetværk.
XP-pro anbefaler at der aktiveres en deling af internetsforbindelsen,
hvilket er beskrevet i en hjælpetekst: "Sådan aktiveres Deling af
Internerforbindelse på en netværksforbindelse".

Kæden hopper af der hvor der står "3. Marker afkrydsningsfeltet Tillad andre
brugere på netværket at oprette forbindelse gennen denne computers
Netværksforbindelse under fanen Avanceret."

Dette afkrydsningsfelt med nævnte tekst findes bare ikke under fanen
Avanceret. Der er kun en mulighed for at aktivere en firewall.

Hvad gør jeg så nu?

Jeg har prøvet at oprette vetværket så begge maskiner har internetadgang,
men det fungerer ikke; hvilket i øvrigt også står at læse i hjælpeteksterne.

Jeg håber virkelig en eller anden har et godt forslag.
Venlig hilsen
Henning

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-11-02 16:20

"Rugmarken 4" <rugmarken4@post.tdcadsl.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> hvilket er beskrevet i en hjælpetekst: "Sådan aktiveres Deling af
> Internerforbindelse på en netværksforbindelse".

Hvorfor vil du igang med deling af internetforbindelse når den nu virker ok
fra alle maskiner.

Du nævner intet om hvilket udstyr du bruger eller hvilken ADSL du har.

Hvis du sidder bag router er en TCP/IP protokol helt fin til deling af drev
og printere.

Hvis du sidder direkte opkoblet med et ADSL modem og direkte til din switch
(afaik kun TDC Bredbånd som gør dette) så installér protokollen NetBeui
eller IPX så dine maskiner kan se hinanden.

I sidstnævnte anbefales det ikke at anvende TCP/IP protokkel da al trafik
så skal ud igennem internet.

--
Bjarke Andersen

Fra : Nicolai

Dato : 11-11-02 16:50

> Hvorfor vil du igang med deling af internetforbindelse når den nu virker ok
> fra alle maskiner.

fordi du vist har overset 'hjemmenetværk'

Fra : Bent Nielsen

Dato : 11-11-02 22:49

> Hvis du sidder bag router er en TCP/IP protokol helt fin til deling af
drev
> og printere.

OK, er der så "ingen" sikkerhedsrisiko ved dette. Jeg har lige fået min
D-Link DI-604
i går? (på TDC BB).
Er det en fordel, hurtigere eller andet at køre TCP/IP fremfor nedenstående?
Mine maskiner er udstyret med Win XP Pro og Win ME.

Hilsen
Bent

Fra : Lars Funder

Dato : 11-11-02 17:29

"Rugmarken 4" <rugmarken4@post.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Dette afkrydsningsfelt med nævnte tekst findes bare ikke under fanen
> Avanceret. Der er kun en mulighed for at aktivere en firewall.

Klip

Du lader begge maskiner kører internet via lan , switch og på tcp/ip (ikke
delt inet forbindelse), så kan begge maskiner være på inet på samme tid. for
at kunne dele filer etc installere du endnu en protekol fx netbios ( ja det
hedder den altså i XP), og laver printer og fil deling via denne protekol,
se evt på min side hvordan jeg har opsat 2 stk xp-pro maskiner i net og
inet. http://home19.inet.tele.dk/larsfunder/div/pc/mit_pc_net.htm

Mvh
Lars Funder