MS Windows
briani 27239
Hakkete Skrift i Xp
Fra : Roger

Dato : 11-11-02 13:31

Har en kamerat som plages med at i oppstarten står det velkommen det er
veldig hakkete som et sag blad.Dette gjelder også på alt som er i xp.All
skrift blir hakkete.Han har amd Xp1700 på et asus A7V-266A. 256 ddram
Han har nyeste driver til sitt skjerm kort et ATI radeon 7200.Har også prøvd
eldre drivere.Vi testet med mitt gamle skjerm kort Ge Force 3 Ti 500.Samme
hakkete skrifta.På begge mine pc'er er det helt klart uten noe hakk i
skrifta.Det var det hos han også når han kjørte med sin gamle pc 500Mhz.I
spill derimot ser alt ok ut,så det ser ut for meg som det er i 2d det er
trøbbel,men hvorfor virket skjerm kortet fint i hans gamle pc??.Har prøvd
med formatering 2x. Med og uten service pack 1
Han har en 17" Compaq mv720 skjerm den står som standard skjerm i
egenskaper.Skal prøve og laste ned drivere til den i kveld men finner ikke
noen plass hvor bare ini fila er. Har testet med exe fil fra compaq men det
hjelper ikke i egen skaper står det standard skjerm Noen som har noen gode
forslag til hva som kan gjøres med dette er det hardware problem eller
software/driver problem

Mvh Roger

Fra : Madsen

Dato : 12-11-02 03:40

Roger skrev:

> [...]
> ATI radeon 7200.Har også prøvd eldre drivere.Vi testet med mitt
> gamle skjerm kort Ge Force 3 Ti 500.Samme hakkete skrifta.

Kan det mon tænkes at ClearType er blevet slået til?
Det kan resultere i hakket skrift og specielt hvis det bliver slået
til på en CRT-skærm. ClearType henvender sig mest til TFT-skærme.

Opstartsbilledet kører dog som standard ikke med ClearType-skrift,
så det er temmelig sikkert ikke årsagen her, men det var måske værd
at tjekke efter om Windows kører med det.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/smooth_fonts>

Madsen.