Illum på Sønderbro
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 11-11-02 00:23

Er der nogen der har et bud på hvilke gader der afgrænser området Sønderbro
på Amager?

En af grundene til mit spørgsmål er et forsøg på at sjusse mig frem til adressen på
A.C. Illums (ja, stormagasinmanden) filialbutik med tilnavnet 'Sønderbro Afdeling'.
Jeg har fundet et foto af dens facadevinduer, men har svært ved at stedfæste den
nøjagtige beliggenhed - nu omkring 70 år efter billedet.

'Enhver' ved jo at Magasin (du Nord) havde en afdeling på Amagerbrogade 54 før
Freddy Hansen og senere Tøj & Sko flyttede ind. Men hvor søren lå Illum på Amager?

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk
(mails til mig er minus men)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-11-02 08:48

Jørgen Grandt wrote:
> Er der nogen der har et bud på hvilke gader der afgrænser området
> Sønderbro på Amager?

Godt spørgsmål.
Sønderbro er ikke nævnt som *bydel* på nogle af de gamle kort, jeg har.
SDE skriver også at Sønderbro er et sjældnere benyttet navn for
Amagerbro og den indre del af Sundby.

Sundby (Sundbyvester, 1075 Sundby occidentali; Sundbyøster,1100-t.
Sundby orientali). Disse to gamle landsbyer blev indlemmet i Københavns
Kommune i 1901-1902. På Traps kort fra 1906, gik Sundbyøster helt ind
til nuværende Prags Boulevard. Grænsen mellem Sundbyøster og -vester
gik på vestsiden af Amagerbrogade. Sundbyvester gik ligeså langt ind,
grænsen gik mellem Norgesgade og nuværende Hollænderdybet.
Og præcis ved nuværende Hollænderdybet lå (på 1906-kortet)
"Sønderbros Teater".

Vest for Sundbyvester, ud mod Amager Fælled, som en "pentagon" lå
"Tvangs- og Arbejds Anstalt" omkranset af voldgrave. Det hedder på
senere kort Sundholm og Sønderbro Hospital.

> [...]
> facadevinduer, men har svært ved at stedfæste den nøjagtige
> beliggenhed - nu omkring 70 år efter billedet.

Ja, men når vi nu ved at benævnelsen Sønderbro gik lidt længere ud
i Sundbyerne, er mine oplysninger nok ikke til så megen hjælp.
Jeg arbejdede en overgang i Lyongade. Og jeg mener at huske at
det postkontor der lå der, kaldte sig Sønderbro Postkontor. Nu ved
jeg heller ikke om 2300 "S" står for "syd", Sønderbro eller Sundby.
> Men hvor søren lå Illum på Amager?
Det svar må du stadig have til gode.

Grosserer A.C. Illum født 1863 i Aastrup v. Faaborg. Gift med Marie
Illum, datter af købmand Chr. Andersen, Viborg. Hun var (i 1927)
medlem af hovedstyrelsen for Dansk Kvindesamfund samt næstformand
i bestyrelsen for Kvindernes Handels- og Kontoristforening.
Herluf Holdt, DK-3140

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 11-11-02 09:32

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

Hej.
Er der en eller anden der ved hvor på nettet der ligger nogle gamle billeder
fra det Gamle Viborg.

Med kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen.

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 11-11-02 09:33

"Børge Højlund Jensen" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> "Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

Undskyld jeg kom til at poste det forkert.
Børge

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 11-11-02 09:37

Jørgen Grandt skrev:

> Er der nogen der har et bud på hvilke gader der afgrænser
> området Sønderbro på Amager?

Herluf Holdt har allerede været inde på det. I modsætning til fx
Amagerbro Sønderbro ikke en gammel matrikulær eller anden officiel
inddeling - når man ser bort fra at S'et i postdistrikt S måske betyder
Sønderbro.

Derfor er det ikke muligt nærmere at afgrænse Sønderbro end at det
omfatter dele af Sundbyvester og Sundbyøster og den del af det der
matrikulært kaldes Eksercerpladsen, der IKKE ligger på Amager Fælled,
hele eller dele af Amagerbro og, alt efter hvor snævert man vil definere
området, evt. den nordlige del af Sundby Overdrev.

Postdistrikt S omfattede (også dengang) Islands Brygge, Amagerbro,
Sundbyvester, Sundbyøster samt næsten hele Sundby Overdrev og
"Eksercerpladsen".

Prøv at slå op i en gammel vejviser.

TT

Fra : Hugh Watkins

Dato : 11-11-02 13:32

"Thomas Thorsen" <usenet@thomasthorsen.dk> wrote in message news:4%Jz9.17338$oC3.1526741@news010.worldonline.dk...

> [...]
>
> Postdistrikt S omfattede (også dengang) Islands Brygge, Amagerbro,
> Sundbyvester, Sundbyøster samt næsten hele Sundby Overdrev og

lyde som slang for Amagerbro(gade)

ligesom N Ø W -brogaderen

4 brolagde gade

heller ring til Københavns Bymuseet med det slags spørgesmål

http://www.sonderbro.dk/
Sønderbro Apotek Døgnvagt

Amagerbrogade 158, 2300 København S

Tlf: 32 58 01 40 Fax: 32 58 01 29

http://www.kbh-soenderbro.netapotek.dk/historie.htm

Sønderbro Apotek blev åbnet for publikum den 14 Januar 1904 på adressen Amagerbrogade 158. Åbningen skete i forbindelse med, at
Sankt Elisabeth Hospital blev etableret. Sønderbro var hermed det tredje apotek, der åbnede på Amager. Det første var
Christianshavns Apotek fra 1701. Dernæst kom Sundby Apotek i 1881.

Sønderbro Teater
Sønderbro Teater, set mod Hollænderdybet.
Foto: Stender 1904 (Det Kgl. Bibliotek).
www.hans-krog.dk/hk/cph/dt101782.htm

http://www.kb.dk/

REX billedbasen

Resultat for søgningen: Fritekst= ( s|nderbro ); Sorteret efter: 01---D02---A
Post 1 - 4 af 4

også emneord København, Amagerbrogade - Danmark

Nr. 14, 16, 102, facade mod Sønderbro. Syven, Sønderbro Teater. - DT101779

og http://rex.kb.dk/

enjoy

Hugh W

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 11-11-02 16:05

Hugh Watkins skrev:

> lyde som slang for Amagerbro(gade)

> ligesom N Ø W -brogaderen

> 4 brolagde gade

Amagerbro/Amagerbrogade er parallel til de andre "bro"er.

Gyldendals Storbyens stednavne skriver om Amagerbrogade bl.a.:

"Det inderste stykke, der fra gammel tid lå på Københavns grund, hed
indtil 1902 blot Amagerbro ligesom det omgivende kvarter. Navnets
nuværende udstrækning fastsloges endeligt i 1904 i forbindelse med, at
den lokale grundejerforening havde ansøgt om, at gaden måtte få navnet
Sønderbrogade."

Om Sønderbro sammesteds bl.a.:

"Andet navn for Amagerbro og den indre del af Sundbyerne. Navnet er
dannet (...) som en parallel til Nørrebro, Vesterbro og Østerbro. Det er
ikke særlig gammelt og bruges kun som første sammensætningsled i
forskellige navne. Ældst vist nok Sønderbros Teater, der blev bygget i
1902, (...)."

TT

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 11-11-02 13:58

Thomas Thorsen skrev bl.a.:

> Prøv at slå op i en gammel vejviser.

Du har ret. Og det står på mit skema til næste gang jeg er i hovedstaden: Besøg
Krak i Sorgenfri og P&T-museet (gamle telefonbøger) i Valkendorfsgade.

Mvh.: Jørgen Grandt

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 11-11-02 15:42

Jørgen Grandt skrev:

> Du har ret. Og det står på mit skema til næste gang jeg er i
hovedstaden: Besøg
> Krak i Sorgenfri og P&T-museet (gamle telefonbøger) i Valkendorfsgade.

Du kan også prøve stadsarkivet. De burde have den slags.

TT

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-11-02 14:57

Mon, 11 Nov 2002 00:23:20 +0100, skrev Jørgen Grandt:

> [...]
>Jeg har fundet et foto af dens facadevinduer, men har svært ved at stedfæste den
>nøjagtige beliggenhed - nu omkring 70 år efter billedet.

Nu skal man jo være forsigtig med at gøre sig klog på de dele, når man
sidder og putter sig i sin kartoffelrække ovre i Jydeland, men ligger
der ikke (eller lå) et Illum på Amager Torv nr. 10?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Hanne Christensen

Dato : 11-11-02 16:13

> [...]
ligger
> der ikke (eller lå) et Illum på Amager Torv nr. 10?

Amagertorv ligger centralt i København som en del af Strøget,
krydses af Købmagergade og Højbro Plads. Indtil 1868 solgte
amagerbønder deres varer på dette torv. Her er bl.a.
Storkespringvandet, Bjørn Nørgaards flisebelægning og Illums
Bolighus.
Venlig hilsen
Hanne

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-11-02 16:29

Mon, 11 Nov 2002 16:13:29 +0100, skrev Hanne Christensen:

> [...]
>amagerbønder deres varer på dette torv. Her er bl.a.
>Storkespringvandet, Bjørn Nørgaards flisebelægning og Illums

Ach, der kan man bare se. Jeg skulle alligevel have holdt mig til at
sprede møg. Tænk, jeg troede virkelig at Amager Torv lå på Amager

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Hugh Watkins

Dato : 12-11-02 01:56

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> wrote in message news:41jvsus53lo5onafkqcg4uid9garai3h34@4ax.com...

> Ach, der kan man bare se. Jeg skulle alligevel have holdt mig til at
> sprede møg. Tænk, jeg troede virkelig at Amager Torv lå på Amager

typiske fejl av nybegynner taxi chaufeur ;-?)

ud at køre i vogn 1-0023 lige eftre dennne her
jeg har kørt i StorKøbenhavn i 15 år og er meget intereserede i lokal history på mit arbejdsplads

Hugh W

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 11-11-02 16:45

I 1910 lå A.C. Illum's Sønderbro Afdeling
på Amagerbrogade 129 overfor Brigadevej

Tom Stryhn Sr.
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
sidst opdateret 03. nov. 2002

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 11-11-02 17:43

Tom Stryhn Sr. skrev:

> I 1910 lå A.C. Illum's Sønderbro Afdeling
> på Amagerbrogade 129 overfor Brigadevej

Aha. Fornemt! Tør man spørge om din kilde?

Og er du sikker på husnummeret? I de seneste mange år har nummer 129 ligget
helt ude imellem Amager Bio og Middelgrundsvej, men måske var nummereringen
anderledes i 1910 ...

Mvh.: Jørgen Grandt

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 11-11-02 17:59

Tør man spørge om din kilde?

SUNDBY LOKALHISTORISKE ARKIV.
Sundby Bibliotek,
emtelandsgade 3, 2300 København S.
Tlf.: 8232 5596

Med venlig hilsen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 12-11-02 04:00

Jørgen Grandt wrote:

> Og er du sikker på husnummeret? I de seneste mange år
> har nummer 129 ligget helt ude imellem Amager Bio og
> Middelgrundsvej, men måske var nummereringen
> anderledes i 1910 ...

http://www.hans-krog.dk/hk/cph/lorich.htm
den 8. marts 1924 omreguleres alle husnumre på Amagerbrogade, så
forretningen kom til at ligge i nr. 55 i stedet for 133.
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]

Fra : Hugh Watkins

Dato : 12-11-02 01:57

"Tom Stryhn Sr." <stryhn@email.dk> wrote in message news:aqojb6$217f$1@news.cybercity.dk...
> I 1910 lå A.C. Illum's Sønderbro Afdeling
> på Amagerbrogade 129 overfor Brigadevej

fint Tom jeg har forventede det

Hugh W