Harddisk hjælp !!!!
Fra : Kristian

Dato : 10-11-02 21:00

Min harddisk låser ofte og så står den og klikker mens den klikker er den
bare låst og så er der bare ikke noget at gøre. Det hjælper heller ikke at
genstarte.

Kører med windows XP pro
og det er en 20gb IBM 7200rpm harddisk

Er det harddisken der er ved at være død eller hvad kunne det være ?

Fra : Devast8or

Dato : 10-11-02 21:09

Hvis jeg var dig ville jeg skynde mig at tage backup af det der ligger på
den, for det lyder som om den godt kunne finde på snart at stå af.

De fleste HD producenter har et program til at teste deres diske igennem for
fejl, prøv at teste disken og se hvad den siger. Hvis der stadig er garanti
på disken så send den tilbage til producenten. (Hvis altså programmet melder
om fejl).

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : enrique

Dato : 10-11-02 21:16

On Sun, 10 Nov 2002 21:00:22 +0100, Kristian wrote:

> Min harddisk låser ofte og så står den og klikker mens den klikker er
> den bare låst og så er der bare ikke noget at gøre. Det hjælper heller
> [...]

Det lyder som lyden af en død 75GXP :), jeg har haft en 30GB der døde, min
storebror 2 af slagsen, og jeg kender mange andre der har samme problem.
(bare søg på google)

Mit råd: Udfyld formularen til reparation på www.storage.ibm.com og send
den ind. Jeg fik en 40GB 120GXP tilbage :)

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre

Fra : 2mas Jensen

Dato : 11-11-02 14:24

Sun, 10 Nov 2002 21:15:45 +0100, skrev "enrique"
<look@mysignature.txt> noget i retning af:

>Det lyder som lyden af en død 75GXP :), jeg har haft en 30GB der døde, min
>storebror 2 af slagsen, og jeg kender mange andre der har samme problem.
>(bare søg på google)
Øv, nu bliver jeg sgu helt nervøs over min IBM 75 GXP 75 GB, den kører
godt ikke 24/7/365, men dog 3-4 timer hver dag - i snit.
Det har den gjort siden august '01. 7-9-13 *bank under bordet.wav*
Bevares Pc'en dør med jævne mellemrum, men jeg tror helst at det er
mine billige PQI SD-RAM PC 133, der er skyld i det.
Måske man skulle købe en ekstern HDD til back-up af det vigtigste.
--
2mas Jensen
- Pepsi Max har jo den fordel at det smager godt,

Fra : enrique

Dato : 11-11-02 15:19

On Mon, 11 Nov 2002 14:24:18 +0100, 2mas Jensen wrote:

> [...]
> jævne mellemrum, men jeg tror helst at det er mine billige PQI SD-RAM PC
> 133, der er skyld i det. Måske man skulle købe en ekstern HDD til

Min kørte ca. 10timer hver dag, indtil den en sen aften sagde: "GRIM LYD"
efterfuldt af "GRIM LYD". Så kørte jeg IBMs drive fitness test, hvilke
sagde jeg havde to muligheder: "Cancel" og "Erase drive"...

Fra : Martin K

Dato : 10-11-02 21:12

Kristian wrote:
> Kører med windows XP pro
> og det er en 20gb IBM 7200rpm harddisk

Hvilket modelnummer? GXP60, 75 eller 120.

Det er vel lige skidt med dem alle...

> Er det harddisken der er ved at være død eller hvad kunne det være ?

Det er nemlig din IBM-disk der er ved at stå af, præcis som så mange andre
diske i ovenstående serier. Hvis du kan få den byttet, ville jeg nok vælge
at få den byttet til en Maxtor eller Seagate. Det er sq kram

--
Martin K

Fra : Jens Gregersen \(967~

Dato : 10-11-02 21:26

> Hvilket modelnummer? GXP60, 75 eller 120.
>
> Det er vel lige skidt med dem alle...

Nej! 75gxp er langt den værste! I hvert fald hva jeg har oplevet... Jeg har
en 45'er i 75gxp-serien og den har været i Malaysia to gange... Men jeg er
ligeglad! De kan lave deres lort ordentligt - ellers skal de ikke give 3 års
garanti, for de får den tilbage lige i nakken hver gang der er det mindste!

> Det er nemlig din IBM-disk der er ved at stå af, præcis som så mange andre
> diske i ovenstående serier. Hvis du kan få den byttet, ville jeg nok vælge
> at få den byttet til en Maxtor eller Seagate. Det er sq kram

Ja - byt den hvis du vil zz... IBM er det hurtigste! ALTID! Det er har
næsten alle tests vist!

Men du skal kunne undvære noget data hvis du kører med IBM.

Men som man siger:

--
RIGTIGE MÆND TAGER IKKE BACKUP - RIGTIGE MÆND GRÆDER MEGET

Fra : Martin K

Dato : 10-11-02 21:53

Jens Gregersen (9670) wrote:
> Ja - byt den hvis du vil zz... IBM er det hurtigste! ALTID! Det
> er har næsten alle tests vist!

Så galt er det da heller ikke... vi taler om 0,5 ms max!

> Men du skal kunne undvære noget data hvis du kører med IBM.

Det er nemlig det. Og det er jeg ikke interesseret i. Man skal ku stole på
sin disk, og jeg ville ikke føle mig tryg med en IBM i maskinen. Om det er
et nanosekund hurtigere er jeg ligeglad med. Jeg har desuden og en Maxtor 40
GB ekstern USB2 disk hvis nu min Barracuda mod forventning skulle ryge sig
en tur...

> RIGTIGE MÆND TAGER IKKE BACKUP - RIGTIGE MÆND GRÆDER MEGET

Det gør de, men den situation vil jeg bestemt ikke stå i. Om jeg så er en
tøsedreng må du jo vurdere.

--
Martin K

Fra : Jens Gregersen \(967~

Dato : 10-11-02 23:03

> Så galt er det da heller ikke... vi taler om 0,5 ms max!

Efter hvad jeg har prøvet føles IBM meget hurtigere!

Desuden er de udmærkede til raid...

> [...]
40
> GB ekstern USB2 disk hvis nu min Barracuda mod forventning skulle ryge sig

Hvad hjælper din usb2-disk dig hvis din seagate ryger ned? Kopierer du alt
data over på den eller kører du en meget mærkelig slags raid1?

> Det gør de, men den situation vil jeg bestemt ikke stå i. Om jeg så er en
> tøsedreng må du jo vurdere.

Tøsedreng vil jeg ikke kalde dig (eller nogen), men medmindre det er
statshemmeligheder du har på din computer synes jeg at hastigheden er det
værd - men det er igen jo en vurderingssag. For det tager da tid at
reinstalle - og kan osse være træls, men man lærer det jo til sidst med IBM

Fra : Martin K

Dato : 11-11-02 14:27

Jens Gregersen (9670) wrote:
> Efter hvad jeg har prøvet føles IBM meget hurtigere!

Det er muligt, bliver altid nærvøs når jeg sidder med een

> Desuden er de udmærkede til raid...

Tja, det er de vil. Hvis jeg skulle køre raid skulle de da være raid 1. Men
der er Seagate ikke de fedeste, det skulle faktisk være langsomme, idet de
spørger til controlleren 'for hurtigt', og derved skal den spørge 2 gange...
Men det skulle den nye Barracuda V vidst nok have rette op på...

> Hvad hjælper din usb2-disk dig hvis din seagate ryger ned? Kopierer
> du alt data over på den eller kører du en meget mærkelig slags raid1?

Har lavet en rutine der kører een gang pr. uge. Og kopierer alt over, som
ligger i nærmere specificerede biblioteker...

> [...]
> det værd - men det er igen jo en vurderingssag. For det tager da tid
> at reinstalle - og kan osse være træls, men man lærer det jo til

Det er nemlig en vurderingssag, og der er så mange mærkelige indstilliger
der skal rettes før det kører præcis som jeg vil ha det...

--
Martin K

Fra : Madsen

Dato : 10-11-02 21:28

Kristian skrev:

> Min harddisk låser ofte og så står den og klikker mens den
> klikker er den bare låst og så er der bare ikke noget at gøre. Det
> hjælper heller ikke at genstarte.

Prøv evt. et kig på:
<http://www.tweaktown.com/document.php?dType=article&dId=180>

Klippet fra ovenstående side:

> [...]
| accordingly to ensure it is reading and writing to the right
| place.
|
| In the case of the 75GXP, this does not always happen. Variables
| such as uneven warming of the platters can confuse the drive.
| Every so often, data will be recorded in one place but not where
| the drive was expecting. Consequently, when the drive goes back to
| look for the data, it is not there. A loud clicking noise, not
| unlike the infamous Iomega Click of Death, will come from the
| drive. This is due to the read head resetting itself and making

Min tidligere IBM 60GXP (40 GB) døde på samme måde.

FUT: (Opfølgning til) <news:dk.edb.hardware.drev>.
Svar til dette indlæg vil havne i ovenstående gruppe og vil ikke
kunne ses her.

Madsen.