flere julegaver
Fra : Musen

Dato : 10-11-02 20:43

Hej
Ja juletiden nærmer sig jo med hastige skridt, og det samme gør tiden, hvor
jeg skal starte på arbejde igen *suk*. Men inden da, ville det jo være
rigtig hyggeligt, hvis Albert og jeg lige kunne nå at få lavet lidt
julegaver.
Jeg har tænkt mig at få lavet aftryk af hans ene hånd og fod i gibs, men det
er åbenbart ikke sådan lige til. Egentlig troede jeg bare at jeg kunne lave
det direkte i gibsen, og så var det vældigt, men efter fire mislykkede
forsøg, fik vi en god....Så altså det ville jo tage en krig at få lavet nok
til alle bedsterne, og vist ikke noget lillemanden har tålmodighed til. Så
tænkte jeg at jeg kunne lave et aftryk i et eller andet materiale, og så
lave afstøbninger i gibs istedet for. Men hvilket materiale er det bedst at
gøre det i, så jeg kan lave flere afstøbninger i det samme fod- og
håndspor, så det er til at få gibsen af uden at halvdelen hænger fast, og så
det samtidig er rimeligt let at få lavet hans hånd?? Problemet er, at han jo
synes det er vældig sjovt at røre ved, og derfor lukker hånden samme for
rigtig at kunne mærke det...Og det giver altså et ret specielt aftryk skulle
jeg hilse og sige
Kan man lave aftrykket i ler? Eller er det mon for hårdt til at man kan se
aftrykket i det? Det er jo meningen at jeg så skal hælde gibsen ned i det,
så det skal jo kunne blive rimeligt dybt.
Ja så blev det jo en hel roman jeg fik skrevet her, men det korte af det
lange er: Er der nogen der ved noget?? *GGG*
Venlig hilsen Musen

Fra : fruSkrap

Dato : 10-11-02 22:28

hej!
Har du tænkt på saltdej som en mulighed, det er nemt at arbejde med, det
sviner ikke og oven i købet er det billigt.

mvh
fru Skrap

http://www.kandu.dk/

Fra : Musen

Dato : 12-11-02 11:05

> hej!
> Har du tænkt på saltdej som en mulighed, det er nemt at arbejde med, det
> sviner ikke og oven i købet er det billigt.

Næææh det havde jeg faktisk ikke, men det er jo genialt. Og hvordan er det
nu liiiig med blandingsforholdene på saltdej? Er det 1 kop salt, 1 kop vand
og en kop mel?

Tak for rådet
Venlig hilsen Musen

Fra : fruSkrap

Dato : 12-11-02 19:57

"Musen" skrev d. 12-11-02 11:05 dette indlæg :

> [...]
det
> nu liiiig med blandingsforholdene på saltdej? Er det 1 kop salt, 1 kop

hej igen!
Min opskrift hedder
1 kop salt
1 kop vand
2 kop mel
evt en smule olie,

venlig hilsen og god fornøjelse
fru Skrap

http://www.kandu.dk/

Fra : June Last

Dato : 12-11-02 22:03

On Tue, 12 Nov 2002 11:05:06 +0100, "Musen"
<kunforsjovt@sol.dk.revomethis> wrote:

> [...]
>nu liiiig med blandingsforholdene på saltdej? Er det 1 kop salt, 1 kop vand

Hej .. fandt dette på -
http://www.altomhobby.dk/default.asp?ItemID=167

Gennem mere end 20 år har jeg leget med trylledej, denne opskrift er
den bedste jeg har anvendt. Det færdige emne bliver meget holdbart på
gund af tapetklistret, og forbliver fin og hel uden revner ved
tørringen.

500 g mel
500 g fint salt
2 spsk olie (stuetemperatur)
2,5 dl lunkent vand
1 dl opløst tapetklister (skal indeholde p.v.a(står på pakken))

Gem lidt af vandet - måske skal du ikke bruge det hele,
- dejen skal være fast som marcipan - en fingertyk pølse på ca. 5 cm
skal forblive i sin form hvis du holder den lodret.
Dejen æltes sammen i mindst 5 minutter.
læg dejen i plastpose, men IKKE i køleskabet. (kondens og kulden
ødelægger dejen)
Dejen er bedst den dag den er lavet.

Denne trylledej skal tørres ved lave temperaturer, (emnerne må IKKE
"bages", da der derved dannes luft/revner m.v og formen ødelægges)
Start ved 50 grader for små figurer og op til 100 - 150 grader ved
større emner.
Emnerne skal have en hul lyd når du banker på dem.
Ønsker du at maler emnet, giver det et extra fint resultat hvis du
lakerer først, derefter er det også nemt at male detaljer. Du kan
selvfølgelig få en extra holdbar figur ved at lakere igen. Det er
bedst at lade et lille område på et ikke synligt sted være ulakeret,
da du derved kan tørre figuren igen, hvis trylledejens "værste fjende"
fugten skulle dukke op.

--
Kærligst June

Fra : Marianne

Dato : 10-11-02 23:13

Hej

Få fat i Panduro Hobbys nye katalog. Der er mange muligheder for at lave
forme, som du ønsker. Du vil endda kunne fremstille lillemandens håndaftryk
som sæbe, hvis du vil. Hva'ba' ?

Panduro hobby kan nås via nettet.

mvh
Marianne

Fra : sunsite

Dato : 11-11-02 18:24

Der er mange muligheder, men skal det være en form du kan bruge flere gange,
skal du købe en bestemt slags gummi i en hoby forretnig, men det er ret
dyrt, og det kræver, at barnet kan side stille, mens det størkner.
Jeg ville lave aftykket i våd sand, tryk hånden ned i sandet, tag så en
strimmel pap ca. 5 cm. bred og klips/lim det sammen i enderne, så du har en
ring, sæt ringen omkring aftrykket, og tryk den lidt ned i sandet, hæld så
gips i, indtil det går ca. en cm. op ad papet. sæt en parpir klips i, til at
hænge den op i. Når så gipsen er størknet sidder der sand på den side der
skal hænge udaf, det ser ret godt ud.

Jens

Fra : Birdy

Dato : 11-11-02 21:44

> [...]
> julegaver. Jeg har tænkt mig at få lavet aftryk af hans ene hånd og fod i
gibs, men det er åbenbart ikke sådan lige til. <<<<<

Lyder som om det er en unge på under et år?
Vi har lavet mange "hænder" med børn på tre år og derover....altså lagt
gibsgaze rundt om hånden (sårn cirka der fra hvor håndledet slutter) og
rundt om fingrene...og så lirket det af når det havde tørret lidt......Det
kunne du jo også lave på din søn....når han sover!!! .(husk lige at smørre
fingre og hånd ind i creme først og hvis det kniber med at lirke det af...så
kan man lige klippe lidt i siden af gibshånden og så samle det igen, med et
stykke gaze, når man har fået gibshånden af.)

Og ellers
Hvis du vil lave tryk i en klat gibs...så læg et stykke vitavrap hen over
gibsen først.

Birdy

Fra : Musen

Dato : 12-11-02 11:04

> Lyder som om det er en unge på under et år?

Ja han bliver et år juleaften

> [...]
et
> stykke gaze, når man har fået gibshånden af.)

Det lyder smart, men jeg tænkte mere på noget der kunne komme op at hænge

> Og ellers
> Hvis du vil lave tryk i en klat gibs...så læg et stykke vitavrap hen over
> gibsen først.
Nååh ja så er det nok nemmere at få af...Tak for det

/Musen