[MySQL] vise ens poster
Fra : Thomas Elmkjær

Dato : 09-11-02 17:58

Hej
Jeg skal lave en query der viser alle de poster hvor en given værdi optræder
flere gange. F.eks alle de records hvor emailadressen er den samme. Det
nærmeste jeg er kommet er group by hvor count(email) er > 1, men der viser
den jo kun 1 record.
Hvordan viser man alle de records hvor count(email)>1?
Med andre ord skal jeg vise de records der IKKE er distinct.
Håber jeg udtrykker mig klart nok, og at jeg kan finde hjælp her.
Mvh
Thomas

Fra : Peter Brodersen

Dato : 10-11-02 18:13

On Sat, 9 Nov 2002 17:57:57 +0100, "Thomas Elmkjær" <thomas@mnl.dk>
wrote:

> [...]
>nærmeste jeg er kommet er group by hvor count(email) er > 1, men der viser

Prøv med: SELECT COUNT(*) AS antal, email FROM tabel GROUP BY email
HAVING antal > 1;

HAVING bliver udført efter din GROUP BY. Det lyder som om, det er det,
du leder efter.

--
- Peter Brodersen

Fra : Jakob Bock

Dato : 10-11-02 18:21

Thomas Elmkjær skrev:

> [...]
> nærmeste jeg er kommet er group by hvor count(email) er > 1, men der viser

Det tror jeg umiddelbart ikke du kan gøre i een forespørgsel. Du bliver
derfor nok nødt til at hente resultet og så lave en ny forespørgsel baseret
på det første resultat. Du kan evt. lave det direkte i MySQL vha. en
midlertidig tabel, hvilket nok er hurtigere end at arkivere resultatet i en
PHP-variable først.

Eksempel:

CREATE TEMPORARY TABLE tmp ( id SMALLINT UNSIGNED NOT NULL UNIQUE ) TYPE =
HEAP;

INSERT INTO tmp SELECT id FROM x GROUP BY value HAVING COUNT(value) > 1;

SELECT x.* FROM tmp, x WHERE tmp.id = x.id ORDER BY value;

Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Thomas Elmkjær

Dato : 09-11-02 18:53

tak skal du have..det er nok det jeg leder efter. jeg prøver mig lidt frem
mvh
Thomas