flower kølerprofil fra zallman til mit itx~
Fra : jkv

Dato : 10-11-02 16:09

Hejsa...

Nu har jeg bestilt en af disse flower Zallman kølerprofiler til mit itx
mobo...
Men problemet er at cpu'en er loddet direkte på motherboarder, så den er
sidder lavere end nogle af de andre komponenter på motherboardet. Jeg skal
bruge en eller anden metal ting der har samme størrelse som CPU'en til som
jeg kan sætte mellem CPU og kølerprofilen, nogle der ved hvordan man kan
fremskaffe en sådan(og nej, jeg kan ikke selv lave den) - og hvilket metal
skal det være i?
Jeg har tænkt mig at lime det hele sammen, nogle problemer i det?

/jkv

Fra : Lars Bernau

Dato : 10-11-02 16:19

In article <aqlsq2$21ph$1@news.cybercity.dk>, ask@for.it says...
> [...]
> skal det være i?
> Jeg har tænkt mig at lime det hele sammen, nogle problemer i det?

Tag målene på CPU'en, smut ind på et maskinværksted, og stik en af maskin
arbejderne et par bajere for at fræse en aluminium blok til dig efter
dine mål.

--
Lars Bernau
"Diskussioner ødelægges tit af folk,

Fra : Seth

Dato : 10-11-02 17:25

"Lars Bernau" <dont@mail.me> skrev i en meddelelse
<snip>
> Tag målene på CPU'en, smut ind på et maskinværksted, og stik en af maskin
> arbejderne et par bajere for at fræse en aluminium blok til dig efter
> [...]
</snap>

Så ville jeg nu hellere få lavet den i kobber...alu bliver monster
varmt....og der sidder jo nok også en mindre blok under den salman køler.
så pakker man jo nærmest dobbelt...og alu'en vil få svært ved at lede varme
videre...

Seth

Fra : Lars Bernau

Dato : 10-11-02 18:12

In article <3dce87dd$0$36003$edfadb0f@dread13.news.tele.dk>,
crow_104@hotmail.com says...

> [...]
> så pakker man jo nærmest dobbelt...og alu'en vil få svært ved at lede varme

Det er klart at man skal bruge det materiale, der leder varme bedst. Om
det er kobber eller alu, ved jeg ikke.

Fra : Thomas Dorf Nielsen

Dato : 10-11-02 20:11

On Sun, 10 Nov 2002 17:25:11 +0100, "Seth" <crow_104@hotmail.com> wrote:

> [...]
>så pakker man jo nærmest dobbelt...og alu'en vil få svært ved at lede varme

Høh ... Ja, undskyld! Jeg trak lidt på smilebåndet, da jeg læste den!

Altså: At aluminium bliver varmt, er jo netop den materialeegenskab, men
ude efter. Det er faktisk derfor, den har *let* ved at lede varmen
videre!!

En grydelap bliver ikke varm, eller med andre ord: Den leder varmen
dårligt. Netop derfor laver man hellere kølerprofiler af aluminium end
grydelapper!

Du har ganske ret i, at kobber ville være bedre end aluminium til
opgaven, men det er kun fordi den vil blive endnu varmere! (Det bruges
sjældnere pga. prisen.)

Her er lidt detaljer, jeg har stjålet fra et andet forum:

"Aluminium og kobber bruges ofte til køleplader/køleprofiler, fordi
begge disse metaller har god varmeledningsevne, nemlig henholdsvis 175
og 320 kcal pr. m2 pr. h pr. grC/m. (Et stofs varmeledningskoefficient
er altså det antal kilokalorier der pr. time transmitteres gennem et
tværsnit på 1 m2 af en plade, der er 1 m tyk, når temperaturdifferencen
er 1 grC).

Sølv er dog bedre (360) og guld er heller ikke så ringe (267), men begge
nok lidt for kostbare."

Så det!

/dorf

Fra : Seth

Dato : 10-11-02 21:10

"Thomas Dorf Nielsen" <dorf@popit.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Altså: At aluminium bliver varmt, er jo netop den materialeegenskab, men
> ude efter. Det er faktisk derfor, den har *let* ved at lede varmen

Jamen træk du bare løs...

Alu har let ved at lede videre....Kobber har endnu lettere....det var min
pointe.
Du opgav jo selv tallene og de siger da lidt om forskellene på de to
materialer.

Hvad jeg mente med alu bliver monster varmt, er at det er jo ikke sikkert
cpu'en ville synes om det i længden....SPECIELT ikke når der er flere lag!

Eod & over and out

Seth

Fra : Thomas Dorf Nielsen

Dato : 10-11-02 23:06

On Sun, 10 Nov 2002 21:10:03 +0100, in dk.edb.hardware.stoej Seth wrote:

>Jamen træk du bare løs...

Nah, jeg holder mig til min egen flise. Ellers bliver de andre sure!

>Alu har let ved at lede videre....Kobber har endnu lettere....det var min
>pointe.

Og den har du naturligvis fuldstændig ret i!

>Du opgav jo selv tallene og de siger da lidt om forskellene på de to
>materialer.

Hey - jeg fik lige idéen! Hvis man nu bare laver sit kabinet helt i
sølv!! Så får vi ikke meget bedre varmeledningsevne! Og det vil helt
sikkert se godt ud - hvis man bruger Brasso nok! *G*

Jeg har for resten et brev fra Told&Skat, der ser ud som om, det
omhandler et sølvkabinet. De skulle prissætte et kabinet fra
http://www.calmpc.com uden at have fakturaen, så på brevet til mig står
der blandt andet:

Bruttovægt:      14kg
Varebeskrivelse:    COMPUTER CASE
Toldværdi:      358.498 kr

....for et tomt PC-kabinet!!! Er der nogen, der ved, hvad kiloprisen er
på sølv? (Det havde sikkert været billigere!)

Jo deeeet.....

/dorf

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-02 16:29

"Seth" <crow_104@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> cpu'en ville synes om det i længden....SPECIELT ikke når der er flere lag!

Nu er det så min tur til at trække på smilebåndet.

Hvor varm aluminumsklodsen bliver kommer absolut an på hvor effektiv den
profil der monteres i den anden ende af den er. Uden køleprofil bliver
klodsen givetvis varm, men med en nogenlunde effektiv køleprofil trækkes
varmen væk fra klodsen som oprindelig tiltænkt.

Claus

Fra : -u

Dato : 10-11-02 16:44

"jkv" <ask@for.it> wrote in message news:aqlsq2$21ph$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> skal det være i?
> Jeg har tænkt mig at lime det hele sammen, nogle problemer i det?

Metallet skal være kobber (nok at foretrække) eller aluminium.

Limen skal være så kaldt 'kølelim' --- Arctic Silver laver en lim med glimrende
varmeledende egenskaber.

Man kan sikkert få en smed, vvs mand, mekaniker eller anden type med et rimeligt
værksted til at lave en sådan en satan for een... det kræver jo ikke alverden.
Kølelimen kan købes i velassorterede computer butikker - evt. via nettet.

/u

Fra : jkv

Dato : 10-11-02 17:32

Well, nu har jeg bestilt en gold
conductor(http://www.studiedata.dk/product.asp?product=159&page=1), den er
2mm høj, nu vil der vise sig om det er nok... jeg skal have gang i min
dremel alligevel for at skære lidt i den der flower ting alligevel....

Fra : Hans

Dato : 11-11-02 23:30

jkv wrote:

> Jeg har tænkt mig at lime det hele sammen, nogle problemer i det?

Ikke specielt hvis du i dine beregninger medtager, at for hver gang du
overfører mellem to profiler, er der tab i køleevnen. Du skriver iøvrigt
ikke hvilken CPU du anvender i dit projekt.

Du skal også sørge for et flow omkring køleren da den ikke kan lede varmen
væk passivt.

Jeg bruger den selv, men skifter den ud til en Alpha PAL 8942T med en Power
Fluid blæser, da jeg synes at Zalmans køler yder for ringe.

--
mvh, Hans