MS Windows
briani 27239
Mangler 550 MB på harddisk
Fra : Thomas L. Christense~

Dato : 10-11-02 13:22

Min C-partition er på 2 GB og hvis jeg klikker på egenskaber for
drevet siger windows (98se) at der er anvendt 1,8 GB.

Men hvis jeg markerer alle filer og mapper i stifinder og vælger
egenskaber, så er der kun 1,25 GB. Jeg har bootet op på en
diskette og tjekket med Volkov Commander (den viser alle mapper
og filer, også skjulte og system) og den siger også 1,25 GB.

Hvor er de manglende 550 MB?

Thomas L. Christensen, Svendborg

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 10-11-02 15:21

Elementært min kære Watson, som en vis herre ville have sagt.
Størrelsen på en fil er ikke lig med hvor meget plads den optager på
disken.
Dette fordi en disk er delt op i små enheder på f.eks 32KB
(partitioner mellem 1 og 2 GB med FAT16). Det mindste der kan
addresseres er en hel sådan enhed. så har du en fil med størrelsen 1KB
optager den stadig 32KB på HD. Det løber til sidst op i mange MB.
Hvis du kører med FAT16 kan du med fordel konvertere til FAT32 hvor
den mindste enhed kun vil være 4KB. Altså væsentligt mindre spild.

Fra : Thomas L. Christense~

Dato : 10-11-02 17:17

Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org> wrote:

>Elementært min kære Watson, som en vis herre ville have sagt.
>Størrelsen på en fil er ikke lig med hvor meget plads den optager på
>disken.
[snip]

Hmm... Ja, det er da et bud på en forklaring. Jeg ved ikke helt
om jeg tror på at det er det der er tilfældet her - jeg synes et
spild på lidt over 25% af partitionens størrelse er i overkanten.
Jeg vil dog prøve at konvertere den til FAT32, og se om det
alligevel skulle være forklaringen... Men umiddelbart tvivler
jeg.

Thomas L. Christensen, Svendborg

Fra : Hans

Dato : 10-11-02 22:46

Thomas L. Christensen wrote:

> Jeg vil dog prøve at konvertere den til FAT32, og se om det
> alligevel skulle være forklaringen... Men umiddelbart tvivler
> jeg.

Det kan du roligt tro på - Et spring fra 32 til 4KB i klyngestørrelse er
virkelig noget som kan mærkes.

--
mvh, Hans

Fra : Michael Petersen

Dato : 10-11-02 21:03

Jens Peter Karlsen skrev i meddelelsen
<4upssu44kenlmqsat2c783hnle0k333p5f@4ax.com>...
> [...]
>Hvis du kører med FAT16 kan du med fordel konvertere til FAT32 hvor
>den mindste enhed kun vil være 4KB. Altså væsentligt mindre spild.

jeps, tilgengæld vil det kører langsommere

in other words IMNSHO vil en 2GB FAT16 partition arbejde hurtigere end
en 2GB FAT 32 partition (på samme controller self.)
alene af den grund, at der er flere klosters at tygge igennem, på en
FAT32 partition

og HD plads koster jo ikke mange ører idag..

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 11-11-02 01:42

Det er rigtigt, men så stor forskel er der heller ikke.
Desuden er det nødvendigt med FAT32/NTFS hvis man vil over en
partitionsstørrelse på 2GB. Kan du forestille dig hvor mange
partitioner jeg skulle have for at udnytte mine 120GB.
Jeg ville jo løbe tør for drevbogstaver på halvvejen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-11-02 09:44

"Michael Petersen" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote in
message news:3dcebb84$0$121$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> in other words IMNSHO vil en 2GB FAT16 partition arbejde hurtigere end
> en 2GB FAT 32 partition (på samme controller self.)

Hvis disken er hurtig nok er det ikke noget problem.

Mine NTFS-partitioner har en clustersize på 2KB (det samme som sectorsize'n
på en CD).

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen