Lugten af smeltet plastic.....
Fra : Taba

Dato : 10-11-02 13:33

er ikke rar når man har med computere at gøre, men alligevel begyndte det at
stinke ad H til!
Så jeg lukkede og slukkede hurtigst muligt og til min rædsel så jeg at to
pinde på ATX stikket som forbindes på bundkortet, er blevet meget sorte og
plastic'en uden om er smeltet væk. Det samme gælder på selve bundkortet, men
der er der ikke smeltet så meget platic (heldigvis).

De 2 pinde der er smeltet, er forbundet til +5V ledninger hver, altså 2 røde
linier. Kan dette skyldes en overbelastning eller hvordan? Måske skal jeg
skaffe mig en kraftigere PSU? Det skal lige siges at jeg har skiftet PSU
blæseren ud med en 12 db Pabst (for længe siden) og indtil videre har det
fungeret upåklageligt. PSU'en er ca 14 måneder gammel og det er en 300W, af
mærket Target. Kan det have været den (måske) utilstrækkelige køling?

Mit system består af bundkortet EPoX 8KTA3+Pro (KT133A), AthlonXP 1600+
(ikke OC'et, dvs. 1400 Mhz), 2 stænger af 512 Mb SD-RAM, 10/100 mbit
netkort, SB Live!, GF2 MX200, dvd drev, CDRW drev, 1 Maxtor Diamondmax 80, 2
Samsung 80 Gb HD'er og 2 IBM 120GXP 80Gb harddiske. Der er ikke nogen
kabinetblæser der kører konstant, men en 80 mm til min CPU køler....
Den har køret perfekt med alt undtagen de 2 IBM HD'er som blev sat til i
sidste uge.

//Taba

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 10-11-02 15:52

Taba wrote:
> to pinde på ATX stikket som forbindes på bundkortet, er blevet meget sorte og
> plastic'en uden om er smeltet væk. Det samme gælder på selve bundkortet, men
> der er der ikke smeltet så meget platic (heldigvis).

Min første tanke var dårlig forbindelse i stikket og resulterende
lysbue, men det kan ikke passe hvis din maskine ikke var crashet, og du
kunne lukke ned normalt.

Så er der kun én anden mulighed, en "mindre" kortslutning på dit bundkort.
Smid det tilbage til forhandleren med den forklaring du har givet her.
Sæt evt en seddel på om at det måske har kortslutning, og at de
risikerer at futte det og/eller en PSU af når de tester det.
Din PSU skal muligvis erstattes af samme forhandler pga. at det var
bundkortet som forårsagede fejlen.
Det kan være de har en defekt PSU som de kan tage stikket fra, hvis du
hellere selv vil ordne det.

Fra : Taba

Dato : 10-11-02 16:48

> Min første tanke var dårlig forbindelse i stikket og resulterende
> lysbue, men det kan ikke passe hvis din maskine ikke var crashet, og du
> kunne lukke ned normalt.

Nemlig

> Så er der kun én anden mulighed, en "mindre" kortslutning på dit bundkort.

Det er også det jeg nogenlunde er kommet frem til, men det ser ud til at det
bliver værre med en harddisk sluttet til (naturligt nok, da harddisken skal
bruge noget strøm).

> Smid det tilbage til forhandleren med den forklaring du har givet her.
> Sæt evt en seddel på om at det måske har kortslutning, og at de
> risikerer at futte det og/eller en PSU af når de tester det.

Det vil jeg gøre

> Din PSU skal muligvis erstattes af samme forhandler pga. at det var
> bundkortet som forårsagede fejlen.
> Det kan være de har en defekt PSU som de kan tage stikket fra, hvis du
> hellere selv vil ordne det.

Okay, det vil jeg huske

mvh
Taba

Fra : Jens Petersen

Dato : 10-11-02 15:59

On Sun, 10 Nov 2002 13:32:48 +0100, "Taba" <famtaba@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>fungeret upåklageligt. PSU'en er ca 14 måneder gammel og det er en 300W, af
>mærket Target. Kan det have været den (måske) utilstrækkelige køling?

Hvis der har været dårlig forbindelse i stikket kan det varme så meget
at det smelter.

Hvis du skifter strømforsyningen skal du sikre dig at benene på
motherboarded er rene og at lodningerne ikke er ødelagt, ellers
brænder det bare igen.

--
Jens

Find Jesus? I didn't know he was lost. Try under the sofa

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 10-11-02 17:08

Taba wrote:

> De 2 pinde der er smeltet, er forbundet til +5V ledninger hver, altså 2 røde
> linier. Kan dette skyldes en overbelastning eller hvordan?

Har oplevet det samme med en gml ATX dual PPro (kørt 24/7 i to år).
Første gang troede jeg det var en skrue, der var smuttet ned og
kortsluttet, men efter lidt divers drift i en måned gik PSU nr 2.

Jeg kan måle ca 17 K Ohm mellem +5V og nul på et normalt ATX
mainbord, men kun ca 0,5 K Ohm på det defekte.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.