Fjerne gammel primer og bundmaling
Fra : Sven Nielsen

Dato : 10-11-02 11:53

Hvorden fjernes gammel primer på en glasfiberbåd, således at gelcoaten ikke skades ?

Sven

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-11-02 16:40

"Sven Nielsen" <svennielsen@email.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorden fjernes gammel primer på en glasfiberbåd, således at gelcoaten
ikke skades ?

Den mest effektive måde er nok at slibe det væk. Brug først en
højtryksrenser til at tage alt det løse, og derefter en spartel til de
grove, tykke plamager. Så kan du gå i gang med en excentersliber. Jeg plejer
at bruge korn 40 til at starte med. Hold dig fra kemiske midler inkl. brun
sæbe, du kan risikere, at det trænger ind i gelcoaten.

Men hvis der sidder primer, som sidder fast, hvorfor så fjerne den. Hvis du
bare skal male og ikke bruge epoxy, så sidder den vel meget godt..

Det kan naturligvis ikke undgås, at du komme til at slibe en smule ind i
gelcoaten, men det betyder absolut intet. Hvad er det, du skal lave?

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************

Fra : Lars H.

Dato : 11-11-02 13:19

"Sven Nielsen" <svennielsen@email.dk>
> Hvorden fjernes gammel primer på en glasfiberbåd, således at gelcoaten
ikke skades ?

Mange har fått meget godt resultat med en elektrisk skrabe (Bosh). Husk bare
at skraben har godt avrundede hjørner. Og dess kaldere det er i været,
gjerne minusgrader, dess lettere er det!

Lars H.
http://home.no/trudelutt

Fra : Lars Bonde

Dato : 11-11-02 23:48

jeg har prøvet både den med sandpapir og den men Bosh skrabe. jeg kan varmt
anbefale den med Bosch skraber. Det er over 2x hurtigere og støver 40x
mindre..

Lars

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 18-11-02 20:11

"Lars Bonde" <hejlachris@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> jeg har prøvet både den med sandpapir og den men Bosh skrabe. jeg kan
varmt
> anbefale den med Bosch skraber. Det er over 2x hurtigere og støver 40x
> mindre..

Er det sådan en, der ligner en forvokset gammeldags barbermaskine? På Bosch'
hjemmeside kan jeg finde en model "PSE 180 E". Er det den, I taler om? Kan
man trygt skrabe en glasfiberbåd uden at skade gelcoaten?

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 18-11-02 22:09

"Peter Ingsø Laursen" <peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> wrote in message
> [...]
> hjemmeside kan jeg finde en model "PSE 180 E". Er det den, I taler om? Kan
> man trygt skrabe en glasfiberbåd uden at skade gelcoaten?

De testede den slags i Practical Boat Owner på træ og glasfiber, og den fik
masser af ros. Jeg mener de anbefalede at runde kanterne på skæret en lille
smule.

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 18-11-02 23:10

"Rasmus Hayseed" <lost_in_denmark@NOSPAM.hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
fik
> masser af ros. Jeg mener de anbefalede at runde kanterne på skæret en

Det lyder fornuftigt at runde kanterne lidt. PBO har jeg tillid til - du kan
vel ikke cirka huske årgang/måned?

Mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 19-11-02 02:24

> [...]
> fik
> lille
>
> Det lyder fornuftigt at runde kanterne lidt. PBO har jeg tillid til - du

Tidligt dette år - marts, april, maj?

Man kan ikke altid regne med at de er helt fri for annoncørenes
'interesser', desværre.

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 21-11-02 23:00

> Tidligt dette år - marts, april, maj?
>
> Man kan ikke altid regne med at de er helt fri for annoncørenes
> 'interesser', desværre.

Hmm, måske nej. Jeg prøver at hitte bladet alligevel.

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-11-02 01:09

"Peter Ingsø Laursen" <peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hjemmeside kan jeg finde en model "PSE 180 E". Er det den, I taler om? Kan
> man trygt skrabe en glasfiberbåd uden at skade gelcoaten?

Det kommer meget an på, hvordan malinglaget ser ud på din båd. Hvis det er
tykt og fyldt med blød maling, der er krakkeleret osv, så kan du sikkert få
noget af. Er det kun et lag tynd primer, som normalvis ikke er tykke end
25-50 mym, vil denne elspartel næppe kunne hjælpe dig, det er simpelthen for
tyndt og for stærkt.

Hvad er det for en primer, og hvorfor vil du have den af??

Claus

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 21-11-02 23:08

"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er det for en primer, og hvorfor vil du have den af??

Jeg ved ikke, hvilken primer der er tale om. Jeg har netop taget båden op,
og den fik så en tur med en højtryksspuler. Iøvrigt var der ingen egt.
begroning - kun lidt rur (?) hist og her - efter mere end et år i vandet.
Enkelte steder kan jeg se ind til gelcoaten, og så vidt jeg kan se, er der
maksimalt to lag maling - i hvert fald kun to farver - under den
selvpolerende bundmaling.

Jeg ved ikke om man skal tage al primeren af, eller om jeg kan reparere den
og så bagefter give selvpolerende bundmaling.

Når jeg spørger ind til den omtale skrabemaskine, er det jo bare for at
høre, om der skulle være en lettere vej til målet, end via en slibeklods og
en spand vand

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-11-02 04:09

> [...]
>
> Når jeg spørger ind til den omtale skrabemaskine, er det jo bare for at
> høre, om der skulle være en lettere vej til målet, end via en slibeklods

Hvis du skal bruge mekaniske midler for at få primeren af, så lad den
endelig sidde. Der er ingen grund til at bruge tid og kræfter på det, hvis
den sidder fast!

Hvis overfladen er meget ujævn, skal du bare slibe den jævn og så påføre et
ellet to lag lightprimer og så på med noget antifouling...

Endelig skal det ikke være nogen hemmelighed, at jeg er endog meget skeptisk
over for nævnte spartel. Jeg har prøvet den, og min mening er, at den er til
vindusrammer og gamle køkkenlåger - eller maling, der sidder i tommetykke
lag. Ikke tynde, laklignende malingslag.

Køb dig en lille Bosh Excentersliber. Sådan en maskine er guld værd og er i
mine øjne uundværdlig, når man har båd. Den koster mellem 4-800 kr. alt
efter effektstørrelsen (den lille er på 125 watt, den store på 400)

Det er en glimrende maskine, sålen holder desværre kun kort tid (ca tyve
effektive timer) og koster 130 kr. Det er sikkert noget, de har lavet med
vilje, sålen på min Festo har holdt i mere end ti år... Den sliber rigtigt
godt, men det er absolut ikke en maskine, man står med i 16 timer i træk, så
ligner man een med parkinson syge.

Køb ALDRIG en Kinzo eller Ryobi. De er fuldstændigt uanvendelige og tangerer
svindel. Jeg havde nær mistet alle fingrene da jeg skulle teste en Kinzo i
butikken for en kammerat

Alternativt er der en anden maskine, en lakfræser! Det er kun Metabo, som
laver den. Den er rigtig fed til nogle ting. Den kan indstilles til at tage
mindre end tiendedele milimeter, uden at ødlægge emnet. Den er rasende dyr,
men kan sikkert lejes. Jeg vil dog ikke anbefale den til dette job. Den er i
øvrigt osse temmelig farlig, et lille øjebliks uopmærksomhed og man har
mistet blommerner på fingrene. Det er små knive, som roterer med 12.000 rpm
, men er man træbådsejer som jeg var, er det et hit.

Claus

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 22-11-02 19:33

"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

-SNIP-
> [...]
> mine øjne uundværdlig, når man har båd. Den koster mellem 4-800 kr. alt
> efter effektstørrelsen (den lille er på 125 watt, den store på 400)

Hej Claus,

Tak for et uddybende svar. På mit arbejde kan jeg låne en excentersliber, så
det vil jeg nok lægge ud med.

Iøvrigt: Binder en hvilken som helst light primer på min ukendte primer?

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-11-02 19:42

"Peter Ingsø Laursen" <peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> skrev i en meddelelse

> Iøvrigt: Binder en hvilken som helst light primer på min ukendte primer?

Ja, hvis det er en to-komponent er der ingen problemer, og det er det næsten
med sikkerhed. Er det kun almindelig urethan eller alkyd, gør det heller
ikke noget, blot den er mere end to-tre år gammel.

Bemærk, at lightprimer er et varemærke fra hempel, og er en xylen- og
epoxybaseret primer. Kan varmt anbefales...

Claus

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 23-11-02 11:23

> [...]
>
> Bemærk, at lightprimer er et varemærke fra hempel, og er en xylen- og
> epoxybaseret primer. Kan varmt anbefales...

Igen, tak for svarene. Kunne det ikke snart blive forår, så man kan komme i
gang

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 22-11-02 21:14

> [...]
>
> Hej Claus,
>
> Tak for et uddybende svar. På mit arbejde kan jeg låne en excentersliber,

HUSK! En rigtig god støvmaske når du sliber bundmaling, og fugt gerne jorden
så der ikke hvirvler støv rundt: der er jo tale om giftstoffer.

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 23-11-02 11:25

> [...]
jorden
> så der ikke hvirvler støv rundt: der er jo tale om giftstoffer.

Jeg er opmærksom på støvmasken. Og der kan man nok ikke klare sig med "en af
de hvide"!
Vand på jorden har jeg ikke tænkt på. God ide!

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Peter Jørgensen

Dato : 23-11-02 16:49

hej
Gjorde det selv på lignede måde sidste år på min båd.
Kan derfor anbefale udover støvmaske at du bruger noget til at beskytte dine
øjne
Hilsen Peter

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 23-11-02 21:04

"Peter Jørgensen" <(xxx)powerami@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Gjorde det selv på lignede måde sidste år på min båd.
> Kan derfor anbefale udover støvmaske at du bruger noget til at beskytte

Det lyder også fornuftigt. Det kan blive et helt spøjst syn til sidst

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Peter Jørgensen

Dato : 24-11-02 11:11

> "Peter Jørgensen" <(xxx)powerami@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> dine
>
> Det lyder også fornuftigt. Det kan blive et helt spøjst syn til sidst
>
> mvh, Peter Ingsø Laursen

Ja og hvis man så vil undgå for meget støv ned af nakken , så kan man jo
trækker en plastik dragt ud over det hele.
Så ligner man en fra Nasa eller Risø :)
Forresten har jeg en foto serie liggende af mit arbejde på
www.poweramiga.dk under Blue Sea vinter 01
Hilsen Peter

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 24-11-02 12:53

> Forresten har jeg en foto serie liggende af mit arbejde på
> www.poweramiga.dk under Blue Sea vinter 01

Sikke et arbejde! Men resultatet ser også meget overbevisende ud!
Jeg har lige været ude og gå min bund efter i detaljer, og mange steder
sidder der adskillelige lag maling, mens der i andre områder er "hul
igennem" helt ind til gelcoaten. Man får automatisk lyst til at gå helt i
bund! Det er nok kun noget, jeg siger, fordi jeg ikke har prøvet det før

God idé med kontrastfarven inden det sidste lag maling. Det skal jeg lige
huske...

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Peter Jørgensen

Dato : 24-11-02 19:07

> [...]

> God idé med kontrastfarven inden det sidste lag maling. Det skal jeg lige

Hej
Jeg har gjort det med 2 både og hver gang sagde jeg bagefter
Det gør jeg aldrig mere........Men det er en rar fornemmelse at vide
man har været helt inde og gjort det ordentlig.
Jeg brugte forresten også 2 farver primer
som jeg skiftede med.
Det kan være svært at se hvor langt man er kommet hvis man
kun maler med hvid.
Som sådan var det ikke svært at fjerne det hele med sliberen
Problemet var at der var så meget af det :)
Hilsen Peter

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 24-11-02 19:52

> Jeg har gjort det med 2 både og hver gang sagde jeg bagefter
> Det gør jeg aldrig mere........Men det er en rar fornemmelse at vide
> man har været helt inde og gjort det ordentlig.

Præcis sådan forestiller jeg mig det. Det er godt at vide, at tingene er i
orden! - på den anden side set skal mængden af arbejde også lige med i
ligningen

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 25-11-02 11:52

Husk at polerende maling virker så længe det sidder på. Der er faktisk ingen
grund til at slibe den gamle af, hvis den sidder fast. Set ud fra et
begroningshæmmende synspunkt.
Siger de kloge fra Hempel. Og de skal endda leve af at sælge malingen.

Erik Breum Petersen

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 25-11-02 23:11

"Erik Breum Petersen" <erikbreum@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Siger de kloge fra Hempel. Og de skal endda leve af at sælge malingen.

Ja, der er en pointe!

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Peter Jørgensen

Dato : 26-11-02 00:08

Det er jo derfor at man bruger en kontrast farve.
Så længe man ikke kan se kontrast farven er der ingen grund
til at male ny bundmaling på.
Hilsen Peter

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 26-11-02 08:32

Nemlig, jeg gør det også selv. Men min pointe er: hvorfor slibe det hele ned
hvis det fungerer godt.
Jeg er godt klar over at det er en engangsforteelse, men alligevel.

Erik Breum Petersen