Strømforsyning defekt ?
Fra : Jan

Dato : 10-11-02 10:50

Hej

Er der nogen der ved hvordan man kan kontrollere en ATX strømforsyning når
den er pillet ud.(noget med at kortslutte et par ledninger, for at få 5 v og
12 v ud)
Jeg ved ikke om forsyningen er feset af eller det er boardet.

Mvj JR

Fra : Robert Jensen

Dato : 10-11-02 11:41

"Jan" <jcr@jyde.dk> wrote in message
> [...]
og
> 12 v ud)
> Jeg ved ikke om forsyningen er feset af eller det er boardet.

Hvis du åbner den er der i bunden på de strømforsyninger jeg har set, en
lille glassikring.
prøv at tjekke den......

--

Med Venlig Hilsen

Robert Jensen
www.robert-jensen.dk

Fra : Cubus

Dato : 10-11-02 12:07

"Jan" <jcr@jyde.dk> skrev

> Er der nogen der ved hvordan man kan kontrollere en ATX strømforsyning når
> den er pillet ud.(noget med at kortslutte et par ledninger, for at få 5 v og
> 12 v ud)

Ja, kortslut en sort og den grønne ledning, så skulle den blive vækket til live.

--
Cubus, http://cubus.adsl.dk/
En Valus-Hackers bekendelser -->

Fra : Leony

Dato : 10-11-02 12:13

"Jan" <jcr@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den er pillet ud.(noget med at kortslutte et par ledninger, for at få 5 v

Du skal forbinde den grønne ledning med en sort. Du kan gøre det med en
bøjet papirclips.
Du kan se en guide med billeder her:
http://www.virtual-hideout.net/guides/atx_psu_mods/index.shtml

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Tom.

Dato : 15-11-02 11:20

Hej.

> Du skal forbinde den grønne ledning med en sort. Du kan gøre det med en
> bøjet papirclips.

hov hov, pas nu lige lidt på På nogen skod DELL PSU'er er det pin 11 og
pin 12 du skal kortslutte "Grå og sort"

Tom Johansen.
København SV.

P.S. Fjern "FJERN_DETTE" i min email addy ved svar til mig privat.

Fra : Leony

Dato : 16-11-02 10:04

"Tom." <last2cuFJERN_DETTE@pc.dk> skrev i en meddelelse

> hov hov, pas nu lige lidt på På nogen skod DELL PSU'er er det pin 11
og
> pin 12 du skal kortslutte "Grå og sort"

Nu har jeg aldrig haft en Dell psu i hånden så jeg skal ikke kunne sige om
du har ret, men det har du jo sikkert.
Svjv så er ATX en standard (dette gælder vel også hvilke ledninger der er
hvad, jeg har dog ikke lige læst den), hvis Dell ikke vil følge den så er
det deres problem og selvfølgelig købernes.
Dette vil jo i så fald også betyde at man ikke kan bruge en Dell psu til
andre mobos. Det er forhåbentlig en gammel psu - IBM havde også denne form
for protektionisme for lang tid siden.

Fra : Tom.

Dato : 16-11-02 17:05

Hej.

> Svjv så er ATX en standard (dette gælder vel også hvilke ledninger der er
> hvad, jeg har dog ikke lige læst den), hvis Dell ikke vil følge den så er
> det deres problem og selvfølgelig købernes.

Ja, ATX er en standart og det gælder også hvilken ledninger der er hvad, men
DELL følger den ikke! DELL bruger en non-standart, og de bruger ikke bare 1
men flere "Hvor mange ved jeg ikke". Den ene kan du se her

http://165.193.123.52/articles/upgrade3_01_01.asp

Så er der jo nogen der vil sige at det ikke er en non-standart, men bare en
anden standart lol hmmm sikkert.
Det har kun et formål, og det er at rippe sine kunder for penge når/hvis de
skal have en ny PSU. Prisen på en ny DELL PSU er 2200, - sidst jeg hørte på
det.

Deres PSU kan uden problemer bruger til en anden maskine, hvis bare man ved
hvor man skal lode henne
Den PSU jeg har her, har et 24 pins og et 12 pins "ATX" stik til M/B. Så det
er ikke den standart som kan ses i det link jeg har sendt med. Skulle der
være en der ude der har en URL det viser farvekoder over den 24/12 standart
jeg har, så skriv lige

Jeg behøver vel ikke uddybe hvad jeg mener om DELL og deres prisfælle, da
det burde være klart for enhver.

Fra : Leony

Dato : 17-11-02 13:13

> Jeg behøver vel ikke uddybe hvad jeg mener om DELL og deres prisfælle, da
> det burde være klart for enhver.

Den man tugter elsker man
Du lagde den kærlige linie i din første post: "På nogen skod DELL PSU'er"

Fra : Tom.

Dato : 17-11-02 17:05

Hej.

> Den man tugter elsker man

Ja så må DELL virkelig elske mig rigtig rigtig meget

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 10-11-02 13:30

> [...]
og
> 12 v ud)
> Jeg ved ikke om forsyningen er feset af eller det er boardet.

Du kan sagtens se om din PSU giver 5 og 12v ved at kortslutte ledningerne.
Men det er ikke en garanti at din PSU virker at du kan måle 12v og 5v på
den.
De "nye" ATX (og nogle af de gamle AT) strømforsyninger skal nemlig testes
med belastning før det giver en korrekt måling. Grunden er at
strømforsyningerne er styret elektronisk. De laver altså det strøm der er
brug for, så du kan sagtens opleve at din PSU laver 12 og 5v uden belastning
men når den bliver belastet laver den kun f.eks. 11 og 4v.
Den bedste test er at sætte den i en anden maskine, hvis du kan finde en der
vil lægge maskine til

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002