Kontrol af data i Access
Fra : Ulrik Chr.

Dato : 10-11-02 01:51

Ved jeg har spurgt tidligere, men har ikke fået det løst endnu.

Så håber en kan giv mig en pædagogisk trin for trin vejledning.

Jeg har en formular hvor man bl.a. skriver sin e-mail.
Når man så sender formularen, går den til en side hvor dataerne bliver
skrevet til en Access-database. En af tabellerne i denne database indeholder
e-mailadresserne.

Hvordan kan jeg lave det sådan at den kontroller om en e-mailen allerede er
i databasen, og gør følgende:

Er den ikke i databasen, skrives dataerne fra formularen ind i databasen.

Er den allerede i databasen, så sendes brugeren til en ny side og der
skrives ingen dataer til databasen.

Fra min side med formular:
<input type="text" size="60" name="mail">

Fra min side som indskriver data i databasen:
<%
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/data/vind.mdb")
Conn.Open DSN
strSQL = "Insert into jern (mail) values('" & Request.Form("mail") & "')"
Conn.Execute(strSQL)
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

Hvis mailen allerede er i database, vil jeg gerne have at brugeren sendes
til siden vind2.asp

Håber nogen kan hjælpe mig.

Fra : Jan Pedersbæk

Dato : 10-11-02 12:21

"Ulrik Chr." <usenet@uac.dk> wrote in message
>Ved jeg har spurgt tidligere, men har ikke fået det løst endnu.

Så vil jeg da lige give et hurtigt skud. Jeg gør opmærksom på, at jeg ikke
har testet det, men logikken bør kunne holde. Brug det som inspiration!

> [...]

> DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
> DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/data/vind.mdb")

Der dannes et "flag" der antager værdien 0 hvis adressen ikke eksisterer.
Dette flag spørges der senere på, og hvis adressen eksisterer, sendes
brugeren videre til vind2.asp (Response.redirect)

<klip>
FlagSQL = "Select count(mail) from jern where mail = '" &
Request.Form("mail") & "'"
Set flag = conn.execute(FlagSQL)
If Flag <> 0 then
response.redirect("vind2.asp")
Else
<klip>

> strSQL = "Insert into jern (mail) values('" & Request.Form("mail") & "')"
> Conn.Execute(strSQL)
> Conn.Close
> Set Conn = Nothing

<klip>