Newbie, netværk til 4 pc'er
Fra : Otto Skov

Dato : 09-11-02 22:37

Hej gruppe.

Jeg håber i kan hjælpe mig.

1)
Jeg har 4 maskiner som jeg gerne vil have til at køre i netværk, de køre
win98.Kan dette gøres unden en router el. swits?

1½)
Jeg har også en 450 mzh som jeg vil bruge som server(har masser af netkort).
Kan jeg bruge den som router?

2)
Jeg ville gerne have delt internet,mail sever og en lille ftp med shareware
på.Findes dette gratis eller meget billiget, og kan en newbie finde ud af
det?

3)
Skal jeg bruge et andet styresystem?

4)
Hvad skal jeg bruge af programmer til alt dette.

Puh ha, det var en større omgang, håber alt er husket, ellers må i bare råde
op:)

M.v.h.
Otto Skov ...
OttoSkovSnableAos.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-11-02 00:17

On Sat, 9 Nov 2002 22:37:29 +0100, "Otto Skov" <OttoSkov@os.dk>
wrote:

> Jeg har 4 maskiner som jeg gerne vil have til at køre i netværk, de køre
> win98.Kan dette gøres unden en router el. swits?

Køb en lille switch. Den kan fås for nogle få hundrede kroner.

> Jeg har også en 450 mzh som jeg vil bruge som server (har masser af netkort).
> Kan jeg bruge den som router?

Ja, men til et netværk af den størrelse, vil du ikke ønske et
routet net.

> [...]
> på. Findes dette gratis eller meget billiget, og kan en newbie finde ud af

Der er masser af gratis Unix, og det behøver ikke være svært.
Spørg i dk.edb.system.unix om dette.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 10-11-02 10:13

Otto Skov wrote:

> Jeg håber i kan hjælpe mig.

Jamen så håber jeg det hjælper..

> 1)
> Jeg har 4 maskiner som jeg gerne vil have til at køre i netværk, de køre
> win98.Kan dette gøres unden en router el. swits?

Ja, men jeg mener ikke det er besværet værd. Find en hub eller
switch, de fås ned til et par hundrede kroner (se fx.
www.edbpriser.dk) og nøjes så med et netkort pr. maskine, måske to
i serveren hvis din opkobling kræver et specialnetkort..

> 1½)
> Jeg har også en 450 mzh som jeg vil bruge som server(har masser af netkort).
> Kan jeg bruge den som router?

Det burde ikke være noget problem, jeg har brugt en 233 Mhz til
det samme.. Jeg startede med at køre win98 på den, men for at få
routerfunktion på den måtte jeg bruge Wingate eller Winproxy,
husker ikke lige hvilket. Opsætningen var noget bøvl for at sige
det mildt. Jeg skiftede til win2000pro da den kom og det gjorde
opgaven langt nemmere. Min server havde to netkort, et standard
til LAN og et ATM-kort til det "modem" jeg havde fået fra TDC, og
under netkortsopsætning var det blot at markere at data fra det
ene netkort skulle shares med det andet, det var to klik og
vupti..

Arbejdsstationerne sættes op til at bruge serverens ipnummer som
default gateway..

> [...]
> på.Findes dette gratis eller meget billiget, og kan en newbie finde ud af

Det findes gratis. Om du kan hitte ud af det skal jeg ikke kunne
sige..

Jeg bruger MailEnable som mailserver (gratis) og Serv-U som
ftpserver (dog købt). Den gratis version af Serv-U er for
begrænset efter min mening, men der er masser af ftp-server
software på markedet der er gratis og har god funktionalitet.

> 3)
> Skal jeg bruge et andet styresystem?

Jeg ville skrotte win98 på serveren til fordel for en win2000

--
Hygge..
Thomas

<http://carftp.com> - a library of car videos.

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-02 12:16

Mange tak, det her har givet lidt at lege med.
Hvis i har mere, så tøv ikke med at mail:)

M.v.h.
Otto Skov ...
OttoSkovSnableAos.dk

Fra : Calle.

Dato : 11-11-02 14:14

Otto Skov wrote:
> [...]
> Hvad skal jeg bruge af programmer til alt dette.
>
> Puh ha, det var en større omgang, håber alt er husket, ellers må i

Brug en router, så kan alle komme på nettet.
serverprogram kunne f.eks være sambar. www.sambar.dk

--
Automatik Mekaniker
Calle