Netkort i linux box
Fra : Kurt

Dato : 01-03-01 00:38

Hej
Jeg er tænkt mig at sætte en linux box op mellem lokalnettet og en cisco
router (adsl) for at kunne kontrollere traffikken. Jeg har dog lidt
problemer med at få konfigureret netkortene rigtigt. Jeg har kaldt dem hhv.
eth0 og eth1 - hvilket er mest hensigtsmæssigt at slutte til routeren og
hvilket til lokalnettet? Jeg har prøvet at slutte eth0 til routeren og sat
routerens ip som gateway - dette virker fint for linux boxen (den kan
connecte til internettet), men clienterne på lan kan ikke pinge boxens eth1
(boxen kan til gengæld godt pinge clienten). Hvis jeg sætter eth1 til
routeren og eth0 til LAN, kan klienterne pinge linuxmaskinen, men så kan
linuxmaskinen til gengæld ikke pinge internettet. Jeg har prøvet med:

ping et-eller-andet-internetsted.dk -I eth1

Er det fordi den gateway jeg har sat til routeren på en måde hører til eth0
og ikke kan bruges fra eth1?

Jeg vil blive meget glad, hvis der er nogen, der kan hjælpe. Ligeledes vil
jeg meget gerne høre, hvis der er nogen, der har gode tips til den videre
opsætning.

\kurt

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 01-03-01 10:38

Helt generelt: www.sslug.dk er et godt sted ang. Linux

--
Reply to get my real E-mail address. Send et svar for at få min E-post
adresse.

Fra : Kurt

Dato : 01-03-01 18:26

Niels Kristian Jensen wrote:

> Helt generelt: www.sslug.dk er et godt sted ang. Linux

Så prøver jeg at poste i sslug i stedet.

\kurt

Fra : P og T

Dato : 01-03-01 14:56

"Kurt" <tk@studi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg meget gerne høre, hvis der er nogen, der har gode tips til den videre

Jeg tror du skal sætte noget "Forward" og NAT med lidt pakkefiltrering i
ipchains. Der kan findes scripts til det på flere af de udmærkede danske
Linux sider

Per

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 01-03-01 15:46

> [...]

> jeg meget gerne høre, hvis der er nogen, der har gode tips til den videre

Hvis vi antager du sætter eth0 på linuxboxen til routeren, eth1 på
linuxboxen til lokalnettet og routeren har IP-adressen 192.168.1.1 på
indersiden,
så kan du gøre følgende:

På linuxboxens eth0
1) Sæt gateway til 192.168.1.1
2) Sæt IP-adressen til 192.168.1.2

På linuxboxens eth1
1) Sæt gateway til 192.168.1.2
2) Sæt IP-adressen til 192.168.2.1

På klienterne på lokalnettet
1) Sæt gateway til 192.168.2.1
2) Sæt IP-adressen til 192.168.2.x

Nu skulle du, når du har sat passende "rules" op på linuxboxen, styre
trafikken til lokalnettet.
Ovenstående er baseret på 20% viden og 80% gætværk.

Mvh
Tonni Aagesen
--
www.spyfluen.dk